21세기 세계경제는 주력산업의 성장정체, 소비자니즈의 다양화, 기술적 여건 성숙 등의 요인으로 ‘융·복합시대’로 급속히 전환 중에 있다. 이러한 패러다임의 전환기에는 기존 산업의 기술, 제품·서비스를 재조합하여 새로운 가치(synergy)와 시장을 창출하는 ‘융합’이 신(新)성장 동력일 뿐만 아니라 일자리 창출의 ‘핵심키워드’이다. 이처럼 예측하기 힘든 환경 속에서 우리나라 벤처중소기업들은 기업경영활동을 수행하고 있다. 사실 중소기업은 그 용어에서 알 수 있듯이 가용자원의 규모가 크지 않고 지극히 제한적이다. 이는 경영기반을 공고히 하는데 필요한 인적?물적 자원과 정보 등 경영자원의 부족을 의미한다. 따라서 부족한 현실을 감안한 필요자원의 확보가 벤처중소기업의 생존과 성공의 중요한 키워드라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 사업상 경쟁상대가 될 수 없는 서로 다른 업종의 기업경영자 다수가 모여 교류그룹을 결성하고, 개별기업의 경영자원을 상호 교류함으로써 부족한 자원을 좀 더 쉽게 보완할 수 있다. 중소기업은 가용자원의 규모가 크지 않고 지극히 제한적이기 때문에 이를 극복하는 방안으로 이종(異種)기업 간 네트워크 구축 및 협력체계를 갖추기 위해 노력한다. 본 연구는 이러한 중소기업의 기업가들을 대상으로 그들의 네트워킹 활동이 기업성과에 미치는 영향과, 네트워킹 활동과 기업성과로 연결되는 과정을 좀 더 구체적으로 확인할 필요성이 대두되었다. 이러한 논의에 따라 본 연구는 중소기업이 단순히 네트워크 확보 자체만으로 기업성과 창출에 영향을 미치는 것이 아니라 기업가적 네트워킹 활동을 통해서 영향을 미치고 있다고 보았으며, 네트워크가 참여자에게 제공하는 사회적 자원획득효과와 지원효과에 대하여 살펴보는 것이 본 연구의 특징 중의 하나라고 할 수 있다. 이는 그들의 네트워킹 활동이 기업성과, 사회적 지지, 그리고 사회적 자본의 효과에 실질적인 영향을 미치는지, 사회적 지지와 사회적 자본의 효과가 기업성과에 영향을 미치는지, 그리고 기업가에게 확보된 사회적 지지와 사회적 자본의 효과가 네트워킹 활동과 기업성과 사이에서 매개효과를 갖는지를 살펴본 국내최초의 탐색적 연구이다. 연구목적 달성을 위해 중소기업융합교류회에 가입된 전국 13개 지역연합회 소속의 6,800개 기업의 기업가들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 325부가 회수되었으며 불성실한 응답 등을 제외한 315명의 유효 응답이 분석에 사용되었다. 가설검증을 위해 다중회귀분석과 매개효과분석을 위해 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과 검증을 위해 Sobel test도 실시하였다. 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째, 이업종 교류기업의 기업가적 네트워킹 활동은 기업성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업가적 네트워킹 활동이 사회적 지지와 사회적 자본의 효과성에도 유의한 정(+)의 효과가 나타났다. 셋째, 기업가에게 확보된 사회적 지지와 사회적 자본의 효과성이 기업성과에도 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 마지막으로 기업가의 네트워킹 활동과 기업성과로 연결되는 구체적인 과정을 살펴본 결과 네트워킹 활동이 사회적 지지에서는 완전매개효과를 나타냈고, 사회적 자본의 효과성에서는 부분매개효과를 나타내는 것으로 밝혀졌다. 이상에서 살펴본 바와 같이 네트워킹 활동과 기업성과 사이에 매개변수의 존재 유무에 따라 결과가 크게 달라지는 것을 확인할 수 있었다. 이는 기존의 네트워킹 관련 연구들에서는 네트워크가 확보되면 기업성과에 영향을 준다고 보았지만, 본 연구에 의하면 네트워킹에서 얻을 수 있는 긍정적인 심리효과인 사회적 지지가 기업성과에 완전매개효과 역할을 수행하고, 사회적 자본의 효과성은 기업성과에 부분매개효과가 있음이 밝혀졌다. 따라서 기업가적 네트워킹과 기업성과를 연결해주는 사회적 지지는 완전매개역할로 강한 영향관계를, 사회적 자본의 효과성은 부분매개 역할로 약한 영향관계가 있음이 확인되었다. 이러한 결과는 기업가의 사회적 네트워킹활동이 기업성과로 발현되는 과정에서 ‘사회적 자본’ 및 ‘사회적 네트워크 효과성’ 모두를 발생시킴을 의미한다. 즉, 사회적 네트워크는 해당 네트워크에 참여하는 이들에게 자원획득효과와 심리적 지지효과 모두를 확인한 것과 최근 네트워크가 주목을 받는 가장 중요한 이유 중의 하나인 ‘사회적 자본’을 창출할 수 있다는 것이 확인되어 중소기업에서 네트워크의 다양성을 촉진시킬 수 있음을 시사하고 있어 기업의 현장 실무적 적용가능성이 매우 높은 연구결과라 하겠다.
ABSTRACT
The Impact of Entrepreneurial Networking Activities on the Enterprise Performance
-Through the Mediation of Social Capital and Social Support of Enterprise Implementing Hybrid Business Exchange-
Yoo Jung Hwan Department of Venture and Entrepreneurship Graduate School of Soongsil University
The global economy of the 21st century is quickly shifting to the ‘age of convergence’ due to the sluggish growth of key industries, diversification of consumer needs, and maturity of technological conditions. In such a period of paradigm shift, ‘convergence,’ which re-combines the technologies, products and services of existing industries and creates new values (synergies) and markets, is not only a new growth engine, but also the ‘keyword’ for job creation. The small and medium-sized venture firms of Korea are conducting business activities in such an unpredictable environment. As a matter of fact, SMEs(small and medium enterprises) have a small and very limited quantity of available resources as the term suggests. It means the insufficiency of human and physical resources and management resources necessary for solidifying the management infrastructure. Accordingly, securing necessary resources in consideration of such deficiency can be said to be the most important keyword for the survival and success of small and medium-sized venture firms. In this respect, many CEOs of companies in different categories, which cannot compete with one another, can make up for the shortage of resources by gathering together, forming a group of exchange and sharing the management resources of individual companies with one another. As SMEs ave a small and very limited quantity of available resources, they make efforts to build a network and cooperative system with enterprises in a different category in order to overcome such limitation. This study tries to examine the influence of the networking activities of the entrepreneurs of such SMEs on their performance, and the process of networking activities leading to enterprise performance more closely. This study finds that SMEs’ simply securing networks alone does not affect the creation of business performance, but the entrepreneurial networking activities are influencing business performance. One of the characteristics of this study can be to examine the social resources acquisition and support effects that networks provide to participants. It is the first exploratory study in Korea that examined whether their networking activities actually affect the effects of business performance, social support and social capital, whether the effects of social support and social capital affect business performance, and whether the effects of social support and social capital secured by entrepreneurs mediate between networking activities and business performance. The entrepreneurs of 6,800 companies, which belong the 13 regional federations and are members of the SMEs Convergence Exchange Organization, were surveyed, and a total of 325 questionnaires were returned. Unfaithful responses were excluded and the remaining 315 responses were used for analysis. For hypothesis testing, multiple regression and hierarchical regression analysis were conducted to analyze mediated effects, and the Sobel test was also conducted to validate the mediated effects. First, the entrepreneurial networking activities of enterprises interacting with enterprises in other categories had a significant positive (+)effect on enterprise performance. Second, the entrepreneurial networking activities had a significant positive (+)effect on the effects of social support and social capital. Third, the effects of the social support and social capital secured by entrepreneurs had a significant positive (+)effect on enterprise performance. Lastly, the specific process of the networking activities of entrepreneurs leading to enterprise performance was examined, and networking activities showed full mediated effects in regard to social support, and the effects of social capital showed partial mediated effects. As examined above, it was confirmed that results varied greatly depending on the presence of a parameter between networking activities and enterprise performance. Previous studies on networking concluded that the securing of networks affected enterprise performance, but this study found that social support, the positive psychological effect that can be gained from networking, had full mediated effect on enterprise performance, and the effect of social capital had a partial mediated effect on enterprise performance. Accordingly, social support, which connects entrepreneurial networking and enterprise performance, has a strong influence of full mediation, whereas the effect of social capital has a weak influence of partial mediation. It means that, in the process of the social networking activities of entrepreneurs leading to enterprise performance, both the effects of ‘social capital’ and ‘social networking’ are generated. In other words, it was confirmed that social networking brings both the effects of securing resources and psychological support to those who participate in the networks, and that ‘social capital,’ one of the most important reasons why networks are attracting public attention in recent years, can be generated. It suggests that the diversity of networks can be promoted among SMEs. Therefore, this study can be said to be highly applicable to enterprises.
목 차국문초록 ⅵ영문초록 ⅸ제 1 장 서론 11.1 연구의 배경 11.2 연구의 목적 31.3 연구의 방법 및 구성 51.3.1 연구방법 51.3.2 논문의 구성 6제 2 장 이론적 배경 82.1 중소기업 융합교류와 기업가적 네트워킹 활동 82.1.1 중소기업 융합교류의 개념 82.1.2 네트워킹의 개념 132.1.3 이업종 교류와 기업가적 네트워킹 활동 182.2 네트워킹 활동과 사회적 지지 222.2.1 사회적 지지의 개념 222.2.2 네트워킹 활동과 사회적 지지 252.3 사회적 자본과 사회적 네트워크 효과성 282.3.1 사회적 자본의 개념 282.3.2 사회적 네트워크의 효과성 33제 3 장 가설설정 및 연구모형 363.1 가설설정 363.1.1 기업가적 네트워킹 활동과 기업성과 363.1.2 사회적 지지와 기업성과 393.1.3 네트워킹 활동과 사회적 자본 효과 413.2 연구모형 45제 4 장 연구방법 464.1 변수의 조작적 정의 및 설문구성 464.2 표본선정 및 자료수집 방법 514.3 표본의 특성 53제 5 장 실증분석 및 결과해석 555.1 측정변수의 신뢰성 및 타당성 검증 555.2 상관관계 분석 575.3 가설검증 및 결과해석 595.3.1 가설 1의 검증결과 595.3.2 가설 2의 검증결과 605.3.3 가설 3의 검증결과 615.3.4 가설 4의 매개효과 검증결과 625.3.5 가설 5, 6의 검증결과 655.3.6 가설 7의 검증결과 665.3.7 가설 8의 검증결과 665.3.8 가설 9의 매개효과 검증결과 675.3.9 가설 10의 매개효과 검증결과 695.4 가설검증 결과의 종합요약 및 논의 71제 6 장 결론 766.1 요약 및 시사점 766.2 연구의 한계 및 연구방향 79참고문헌 81부 록 94