지금 세계는 지역무역협정(Regional Trade Agreement : RTA)의 시대라고 할 정도로 지역무역협정이 국제무역을 주도하고 있다. 2012년 9월 현재 세계무역기구(World Trade Organization : WTO)에 등록된 지역무역협정이 500개를 넘어섰다고 WTO는 발표한 바 있다. 이중에서 현재 발효 중인 지역무역협정은 약 340개 이상이며 그 대부분이 자유무역협정(Free Trade Agreement : FTA)이다. 우리나라도 2012년 9월 말 현재 총 8개의 FTA가 발효되었다. FTA의 급속한 확산에도 불구하고 FTA의 활용율은 천차만별이다. 한-칠레 FTA의 경우 시행 초기부터 높은 수출입 활용률을 보였으며, 최근에 발효된 한-EU FTA와 한-미 FTA 그리고 한-페루 FTA의 경우 수출입 활용률이 비교적 높은 반면 한-아세안 FTA와 한-인도 FTA의 경우 수출입 활용률이 낮다. FTA 수출입 활용률에 영향을 미치는 요인에는 원산지규정의 엄격성, 관세철폐 속도와 정도, 산업구조 등 여러 가지가 있을 수 있다. 그러나 주어진 원산지규정 하에서 FTA를 최대한 활용하기 위해서는 무엇보다도 원산지정보의 유통을 촉진시키는 것이 중요하다. 유럽의 경우 인증수출자제도를 통해 수출기업의 원산지증명을 보다 원활하게 할 수 있도록 하고 있으며, 공급자신고제도(Supplier''s Declaration)와 정보증명제도(Information Certification INF4)를 도입하여 중간재 거래에 대한 원산지정보 유통을 촉진시키고 있다. 미국도 원산지증명절차의 자율화를 통해 수출입 기업들이 원산지증명을 원활하게 할 수 있도록 지원하는 한편, 자동차산업에 대한 제조자증명제도 등을 통해 자동차 부품 등 중간재에 대한 원산지정보의 유통을 촉진시키고 있다. 우리나라도 인증수출자제도를 도입하여 기업들이 원산지증명을 보다 원활하게 할 수 있도록 지원하고 있으며, 원산지확인서제도와 국내제조증명제도를 도입하여 중간재에 대한 원산지정보의 유통을 촉진하고 있다. 그러나 기업관계자들은 원산지확인서제도에 많은 문제점이 있다는 점을 지적하고 이에 대한 개 선을 요청하고 있는 실정이다. 최근에는 한-미 FTA가 발효되면서 미국 세관의 직접검증에 대비하고 대미 수출을 촉진하기 위해서는 국내 제조단계에서의 원산지 관련 서류의 유통을 촉진할 수 있는 제도적 장치를 마련해야 한다는 목소리가 높다. 특히 원산지정보를 관리할 수 있는 전문인력이 부족할 뿐만 아니라 방대한 원산지 관련 자료를 체계적으로 관리하는 시스템 구축에 필요한 재원 확보도 쉽지 않은 중소기업의 경우 많은 어려움을 호소하고 있는 실정이다. 더군다나 대기업이 최종수출품을 생산하고 중소기업은 이에 소요되는 부품 등 중간재를 납품하는 경우, 대기업이 원산지 확인을 위하여 부품제조 원가정보의 공개를 요구하는 사례가 많아 이를 둘러싸고 많은 논란을 야기하고 있다. 이와 같은 원산지정보의 유통과 관련하여 제기되는 문제점들은 결국 FTA 활용도를 낮추게 되어 당초 기대되었던 경제적 후생효과가 상쇄될 우려가 있어 원산지정보의 유통을 촉진할 수 있는 체계적인 지원방안을 강구할 필요가 있다. 특히 한?중, 한?중?일 FTA를 포함한 보다 많은 국가와의 FTA를 협상 중에 있거나 검토 중에 있는 등 앞으로 우리나라 무역의 대부분이 FTA를 통해 이루어지게 된다는 점을 고려할 때 FTA 활용 극대화를 위한 원산지정보의 유통 원활화는 그 중요성이 더욱 강조될 것이다. 이에 본 연구는 외국의 FTA 수출입 활용 현황과 원산지정보 유통체계 및 실태를 살펴보고, 우리나라의 FTA 수출입 활용 현황과 원산지정보 유통체계 및 실태를 분석한 다음 중소기업들이 FTA 수출입을 최대한 활용할 수 있도록 국내 제조단계를 포함한 FTA 활용 단계별로 원산지정보의 유통을 촉진시킬 수 있는 방안을 모색해 보았다. 본 연구는 실증분석 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 기업의 FTA에 대한 인식도, 원산지관리의 필요성 인식도, 원산지증빙서류와 절차의 인식도, 원산지관리 역량배양에 대한 관심 등 기업의 FTA에 대한 이해도가 기업의 원산지관리 역량에 긍정적인 영향을 미치고 결과적으로 원산지정보의 유통 촉진에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 또한, 기업 간의 원산지정보의 유통에 대한 협력과 신뢰 정도가 기업의 원산지관리 역량에 긍정적인 영향을 미치고 결과적으로 원산지정보의 유통에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 아울러 기업의 원산지관리에 대한 홍보와 교육, 중소기업의 원산지관리에 대한 정부나 민간단체의 지원이 기업의 원산지관리 역량에 긍정적인 영향을 미치고 결과적으로 원산지정보의 유통에 긍정적인 영향을 준다는 것을 확인하였다. 다만 민간단체나 민간 컨설팅전문업체를 통한 원산지정보의 신뢰성 확보와 기업의 원산지관리 역량간의 관계에 있어서는 유의미한 관계를 확인하지 못하였다. 본 연구는 이와 같은 실증분석 결과를 토대로 중소기업의 FTA 활용 극대화를 지원하기 위한 원산지정보의 유통체계 개선방안으로 체계적인 전문인력 양성시스템 구축방안, 대기업과 중소 납품업체간 상생협력 유도 방안, 원산지정보 플랫폼(Platfo
The world is now within FTA era where FTA leads a large volume of international trades. As of September 2012, approximately 340 regional trade agreements have been concluded and majority of these agreements are Free Trade Agreements. Commenced with Korea-Chile FTA effectuated in 2004, Korea now has eight FTAs into force with Singapore, EFTA, ASEAN, India, Peru, EU, and the US. Since effectuation of the FTAs, implementation and enforcement of the FTAs have enabled Korea to be recognized as a ‘FTA hub country’ in this current FTA era. Notwithstanding the significant expansion of FTA, the utilization rate of the FTAs varies greatly from one another. There are numerous elements generating this rate difference which include rigid rules of origin, duration and degree of tariff reduction and varied industrial structures, etc. However, what needs to be considered at this point is how well the circulation system of origin-related information (hereinafter referred to as ''origin information'') is carried out, especially in terms of origin determination within the process of intermediate material purchases. In European countries, Supplier’s Declaration was introduced in order to help stimulate circulation of origin information in terms of transactions of intermediate materials. Regarding this, the US also adapted ‘Manufacturer’s Affidavit’ whereas Korea implements a system similar to ‘Supplier’s Declaration’ and ‘Manufacturer’s Affidavit’ in order to stimulate the circulation of origin information. However, companies concerned came up with diverse issues regarding this ‘Supplier’s Declaration’ system and requested strategic remedies for these issues raised. Concerns regarding direct verification, which may be conducted by the US Customs, rose to the surface along with the effectuation of the long-awaited Korea-US FTA. With this, the need for securing institutional strategies is emphasized for facilitating circulation of origin information, especially within the domestic production stage in order to boost exports to the US. In terms of Small and Medium Enterprises (SMEs), lack of capability in management of origin information exists because of the shortage of experts in management and the extensive range of origin information. The more severe issue laid here regards to the disclosure of details on the cost of parts production, in cases where SMEs produce parts and supply those to the exporter, generally known as conglomerates, for the final goods produced. Conglomerates desire to assess details on costs to be well-prepared for on-site verification which may be conducted by the US Customs. However, SMEs that supply raw materials, partly manufactured products or final products, are hesitant to provide the information as they believe it may result in deflationary pressures on lowering their unit price. This eventually becomes an intimidating barrier to effective circulation of origin information. Furthermore, it is indeed concerned that, in the position of SMEs’, the US importer may exercise the right to indemnity for the denial of preferential tariff treatment and punishment, which may be charged after post-verification. As a result, exporters may be passive in issuing the Certificates of Origin or excessively pressuring their vendors to provide an extensive amount of business information. Against this backdrop, systematic approaches are needed as the issues rise because the current circulation of origin management may not only lower the utilization rate of the FTAs, but also interfere with the economical benefits that were anticipated prior to the effectuation of the FTAs. Moreover, considering that Korea is under negotiations to conclude Korea-China FTA and the trilateral FTA with China and Japan, it is critical to facilitate the circulation of origin information in order to maximize FTA utilization. The fact that majority of trades in Korea are being conducted through the use of FTA also enhances the importance of facilitating origin information. In this light, the studies have been conducted by comparing the status of FTA utilization at imports and exports as well as the structure and status of origin information circulation between foreign countries and Korea. Furthermore, approaches that help stimulate the circulation of origin information, based on FTA utilization stages including domestic manufacturing step, have also been found out in order to help SMEs maximize their use of FTA in terms of trading.
Findings and facts generated from the research and analysis are that greater understandings of companies on FTAs including knowledge in the importance of origin management, origin supporting documents, procedures of proof of origin and capacity building in origin management provide positive effects on their origin management which eventually contributes to more facilitated circulation of origin information. Moreover, mutual trust and cooperation between companies also resulted in further enhanced capacity in origin management of the companies involved, and this also derives positive effect on the effective dissemination of origin information as well. In addition, promotions and training programmes regarding origin management along with supports of the government and private sectors stimulates positive influences in terms of dissemination of origin information. On the other hand, there has been no specific relationship tied between securing authenticity and/or validity of origin information through private associations or consulting companies and companies'' capacity in origin management.
Based on the results derived from the studies, strategies for effective management of origin information are suggested with regards to the following areas; systematic capacity building program for nurturing origin experts, enhanced mutual cooperation between conglomerates and supplying SMEs, establishing origin infor