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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

양정미 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

발행연도
2013
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This study aimed to investigate the allowable range of satisfaction level and of dissatisfaction level perceived by customers by first classifying the components of airline service quality into five elements-attractive quality, one-dimensional quality, must-be quality, skeptical quality, and indifferent-quality based on Kano theory and then computing the customer satisfaction coefficient suggested by Timko(1993). Potential Customer Satisfaction Improvement (PCSI) index was also calculated in order to find out potentially improvable customer satisfaction using current satisfaction level of quality elements classified by Kano theory. In addition, this study aimed to suggest differentiated marketing strategies by discovering airline service quality items that require primary attention, using the specified and inherent importance of service quality elements perceived by customers using airline services through Revised-IPA based on Kano theory.
To Achieve the purpose of this study, survey was conducted targeting adults in their 20s who have experience using an airliner during the last one year. Survey was conducted for one month starting from August 15 to September 15, 2012. Total of 550 questionnaires were distributed, and total of 496 questionnaires excluding unreliable ones were used for the final analysis. To process the data collected in this study statistically, SPSS (Statistical Package for Social Science) v. 18.0 was used. First, frequency analysis was leveraged to examine the respondents’ demographic characteristics and general characteristics. Then, Kano model’s quality classification method was used for the analysis.
First, classifying the elements of airline service quality applying Kano theory, five factors were confirmed as attractive quality elements such as ''consideration for individual request'', ''variety of in-flight food and beverages'', ''variety of in-flight duty-free items'', ''latest aircraft'', ''variety of discounted air fairs''.
Second, examining the extent of satisfaction that can be improved when customer gratification is heightened from the current satisfaction level through PCSI index, it was confirmed that all elements are improvable. Among the improvable elements, it was found that the current satisfaction level for booking and ticketing service is at the bottom.
Third, examining the findings from carrying out the revised IPA on all elements of airline service quality, seven items were drawn from attractive quality elements including ''consideration for individual request'', ''service quality of in-flight food and beverages'', ''providing a variety of in-flight entertainment'', ''variety of in-flight food and beverages'', ''providing in-flight supplies'', and ''latest air-craft''. Most of the items drawn are related to in-flight service. Since customer encounter services are delivered for the longest amount of time during these items, the such finding signifies that they should be adopted as opportunities of marketing means that will differentiate one airline from another by gathering various customer needs related to them.

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 및 연구의 목적 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 4
제 2 절 연구의 범위와 연구의 방법 5
1. 연구의 범위 5
2. 연구의 방법 및 분석절차 5
제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 항공서비스품질 7
1. 서비스품질의 개념 및 측정방법 7
2. 서비스품질 구성차원에 관한 연구 11
3. 항공서비스품질의 개념과 특성 16
4. 항공서비스품질과 관련된 선행연구 20
제 2 절 Kano 이론의 품질측정 26
1. Herzberg의 동기부여-위생이론 26
2. Kano의 이원적 품질이론 27
3. Kano 이론의 품질 측정방법 31
4. 고객만족계수 33
5. 잠재적 고객만족 개선지수(PCSI) 36
6. Kano의 이원적 품질이론 관련 선행연구 37
제 3 절 Kano 이론과 수정-IPA를 이용한 항공서비스품질 평가 40
1. IPA의 개념 및 분석방법 40
2. Kano 이론에 근거한 수정-IPA 42
3. Kano 이론을 적용한 수정-IPA 관련 선행연구 45
제 3 장 연구 설계 48
제 1 절 연구과제 48
제 2 절 조사 설계 50
1. 설문지 구성 및 조작적 정의 50
2. 자료수집 53
3. 분석방법 54
제 4 장 분석결과 56
제 1 절 자료의 특성 56
1. 인구통계학적 특성 56
2. 일반적 특성 57
제 2 절 Kano 이론을 이용한 항공서비스품질 분류 59
제 3 절 고객만족계수 분석결과 62
제 4 절 잠재적 고객만족 개선지수(PCSI) 분석결과 66
제 5 절 수정-IPA(Revised-IPA) 결과 69
1. 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 69
2. 항공서비스품질 속성의 신뢰성 및 타당성 검정 72
3. 성별에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 75
4. 연령에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 76
5. 교육수준에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 77
6. 소득수준에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 79
7. 이용횟수에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 80
8. 이용형태에 따른 항공서비스품질 속성의 수정-IPA 결과 81
제 5 장 결론 및 제언 83
제 1 절 연구결과의 요약 83
제 2 절 연구의 시사점 87
제 3 절 연구의 한계점 및 제언 91
참고 문헌 93
Appendix 103

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