세계화된 현대사회는 국가 간의 경계를 넘나드는 이동을 촉진해 왔고 이 이동의 시작과 끝은 국제공항에서 이루어지고 있다. 이제 국제공항은 단순한 운송수단을 보조하는 시설을 넘어 문화를 알리고 전달하는 또 하나의 관문이 되고 있다. 국제공항은 현대적인 공동체로 연결할 수 있는 매개 역할로써, 경제와 기술 발전의 상징으로써 경쟁적으로 기존의 공항 시설을 확장하거나 신축하고 있으며, 인천국제공항이 2001년 3월 29일에 역사적인 개항을 하게 됨으로써 우리나라도 공항시설의 세계적인 경쟁력을 갖추게 되었다. 하지만 현재의 인천국제공항의 높은 위상을 지키고 더 나은 발전과 많은 외국 이용객들을 유치하여 좋은 국가 이미지를 전달하기 위해서는 끊임없는 연구와 개선이 필요하다. 세계화, 국제화의 추세에 따라 앞으로 국제공항의 기능이 점점 더 중요해지므로 집중적인 연구가 필요하다. 이를 위하여 본 연구에서는 인천국제공항에서 문화예술 공간을 도입하여 공항 이용객들의 문화적 욕구 충족과 국가 홍보를 위하여 진정한 문화예술 공항으로 발전할 수 있도록 연구하는 데 목적이 있다. 국제공항에 문화예술 공간을 도입에 대해 이해할 수 있도록 ‘국제공항’과 ‘문화예술’을 이론적 고찰을 하였다. 국제공항 내 문화예술 공간을 규정하며, 문화예술 연출 분석 틀을 설정하였다. 국제공항 내 문화예술 공간을 알아보기 위하여 국외 사례대상을 조사하였다. 분석사례대상을 선정하기 위해 World’s Top Airport에서 인천국제공항을 제외한 1위부터 10위까지 3년간 공항이용객이 많은 공항 순으로 3곳을 선정하였으며, 최근 국제공항 중 리모델링으로 지어진 공항 1곳으로 (네덜란드 스키폴공항, 덴마크 코펜하겐 공항, 스페인 바라하스 공항, 영국 히드로 공항)분석 대상 사례로 선정하였다. 분석의 기준으로는 문화예술 연출 요소 기준으로 삼고 진행하였다. 또한, 인천국제공항의 문화예술 공간 분석과 문제점을 문화예술 연출 요소 기준으로 분석하였다. 인천국제공항을 이용하는 공항이용객이 문화예술 공간으로서 요구하는 것이 무엇인지 정확히 파악하기 위해 설문조사를 시행하여 공항이용객들이 찾아가는 문화예술 서비스보다 바쁜 이용객들을 위해 문화예술 공간을 체험 위주로 즐기면서 서비스를 정보 받을 기회로 활용되어야 한다고 알 수 있었다. 분석사례대상에서 도출된 시사점과 인천국제공항 설문조사 분석결과를 조합한 결과, 내·외국인 이용객들이 우리나라를 제대로 느낄 수 있는 문화예술 공간 방향설정이 필요하며, 지속적인 문화예술 가치 창출을 위해 인천국제공항 내 문화예술 컨셉 및 문화예술 공간도입이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 문화예술의 핵심인 ‘감동과 즐거움’은 공항 지향해야 할 이미지로 (재미있는 곳, 즐거운 곳, 안락한 곳, 친절한 곳, 감동이 있는 곳) 디자인 개념 접근을 하였다. 한국의 ‘문화예술’의 이미지를 구축하기 위해 국가브랜드 구성요소 5가지 기준으로 디자인 테마도출을 하였다. 인천국제공항의 문화예술 종합 컨셉을 세우기 위해 빈도가 높은 동선의 입·출국 중심으로 키워드, 기능, 심리상태를 파악하였으며 대구분, 중구분, 소구분으로 공항의 거리와 포인트 지점에 문화예술 성격을 나열하여 인천국제문화예술공항을 제시하였다. 본 연구는 문화예술 공항에 대한 지침의 미미한 현재 상황에서 앞으로의 문화예술 공항 발전을 위해 국제적으로 잘 알려진 공항의 특성들을 파악하여 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적에 맞추어 문화예술 공항 계획에 대한 이해와 유용한 자료로 활용될 수 있으리라 기대하며, 나아가 인천국제문화예술 공항으로 이어져 많은 외국 관광객들이 인천국제공항을 통해 환승을 하고 대한민국을 방문하여 공항이용객들이 만족하는 기대를 해 본다.
Globalized modern society has been facilitating the move crossing national boundaries, and the start and end of this move are being made at the airport. Now airports are becoming another gateway to inform and deliver culture beyond a facility to give aid to simple transportation means. For international airports, countries around the world are competitively expanding the existing airports or are constructing new airports as a mediating role that can be connected to the modern community and as a symbol of economic and technological development. In line with this, Incheon International Airport saw its historic opening on March 29, 2001. Thus, Korea now has its global competitiveness in airport facilities. However, constant research and improvement is needed to keep the current high position, to achieve better development, to attract many foreign visitors, and to deliver a good national image. Since features of the international airport are becoming more and more important in the future in accordance with the trend of globalization and internationalization, intensive research is needed. To this end, this study aims to seek the development of Incheon International Airport so that it can develop as a true culture and arts airport by introducing arts and cultural spaces to meet the cultural needs of passengers and to get national publicity. This study attempted a theoretical review of ''international airport'' and ''culture and arts'' to provide an understanding of cultural and artistic spaces to an international airport. The cultural and artistic spaces in an international airport were regulated and the analytic framework was set up in culture and art directing. To learn cultural and artistic spaces in an international airport, case studies abroad was investigated. To choose the case studies, 10 airports in ''World''s Top Airport'' ranking, except for Incheon International Airport, were chosen and 3 airports were finally selected in the order of the number of passengers for 3 years. Of intranational airports recently remodeled and built, Schiphol Airport (Netherlands), Copenhagen Airport (Denmark), Barajas Airport (Spain), and Heathrow Airport (United Kingdom) were selected as examples for the analysis. For an analytic basis, culture and art directing elements were based. Analysis of the cultural and artistic space for Incheon International Airport was made and problems were also analyzed based on culture and art directing elements. To accurately identify what passengers require from Incheon International Airport as an cultural and artistic space, a survey was conducted. It was found that the cultural and artistic space should provide an opportunity for busy passengers to enjoy focused on experiential aspects, rather than having them visit. Implications derived from the analysis of case and results of the survey of Incheon International Airport found that the direction of cultural and artistic space needs to be set in order for internal and foreign visitors to feel Korea properly and that it is required to introduce cultural and artistic concepts and spaces into Incheon International Airport to create lasting cultural and artistic values. Concerning ''inspiring and fun'', the heart of culture and arts, an approach in a design concept was attempted by introducing an image to be pursued, which is a fun place, a pleasant place, a comfortable place, a friendly place, and an impressed place. To build the national image of ''art culture'' of Korea, the design theme was derived based on 5 components for a national brand. To establish a comprehensive image of culture and arts of Incheon International Airport, keywords, functions, and psychological statuses were assessed focused on the entry and departure of high-frequency flow lines. Then, major classification, medium classification, and sub classifications were made to list the nature of cultural arts on airport streets and points and to present Incheon International Airport as a culture and arts airport. This study was carried out to identify internationally well-known characteristics of the airport for the future development as a culture and arts airport in a situation when guidelines for culture and Arts airports are insufficient. Findings are expected to be used to provide an easy understanding for the culture and arts airport planning and a useful material according to the purpose of this study. Furthermore, it is thus predicted that Incheon International Airport will lead to be an culture and arts airport to see many foreign passengers satisfied as they transit through Incheon International Airport and visit the Republic of Korea.
목차
Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 배경 및 목적 = 12. 연구의 범위 및 방법 = 23. 연구의 흐름도 = 4Ⅱ. 국제공항과 문화예술 공항의 이론적 고찰 = 51. 국제공항의 이론적 고찰 = 51.1. 국제공항의 개념 = 51.2. 국제공항의 특성 = 61.3. 여객터미널(국제공항)의 기능 = 82. 문화예술 이론적 고찰 = 112.1. 문화예술의 이해 = 112.2. 문화예술의 역할 = 162.3. 문화예술의 분류 = 203. 국제공항에 있어서 문화예술 공간도입 = 223.1. 문화예술 공간의 이해 = 223.2. 문화예술 공항 공간 연출 요소 = 244. 소결 = 28Ⅲ. 사례조사 = 291. 사례분석 대상 및 방법 = 292. 문화콘텐츠 = 302.1. 네덜란드 스키폴 공항 = 302.2. 덴마크 코펜하겐 공항 = 323. 전시 = 333.1. 네덜란드 스키폴 공항 = 333.2. 덴마크 코펜하겐 공항 = 344. 환경조형예술품 = 354.1. 네덜란드 스키폴 공항 = 354.2. 스페인 바라하스 공항 = 364.3. 덴마크 코펜하겐 공항 = 374.4. 영국 히드로 공항 = 385. 소결 = 39Ⅳ. 인천국제공항의 이해 = 411. 인천국제공항 문화예술 공간 현황 분석 = 412. 인천국제공항 문화예술 공간의 문제점 = 422.1. 문화 콘텐츠 = 432.2. 전시 = 432.3. 환경조형예술품 = 443. 인천국제공항 문화예술 공간의 설문조사 = 453.1. 설문의 개요 = 453.2. 설문응답자의 일반적인 통계를 위한 자료 = 463.3. 설문조사 내용 = 463.4. 설문조사 분석 = 554. 소결 = 57Ⅴ. 인천국제공항의 디자인 적용 = 591. 디자인 개념도출 = 602. 디자인 테마도출 = 603. 디자인 계획 = 623.1. 여객 터미널 1층 = 653.2. 여객 터미널 2층 = 663.3. 여객 터미널 3층 = 673.4. 여객 터미널 4층 = 684. 대상 공간 선정 및 분석 = 694.1. 문화 콘텐츠 = 704.2. 전시 = 724.3. 환경조형예술품 = 735. 대상공간에 대한 디자인 제안 = 755.1. 문화 콘텐츠 = 755.2. 전시 = 785.3. 환경조형예술품 = 816. 소결 = 84Ⅵ. 결론 = 86