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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정성민 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
최우천
발행연도
2013
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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When a cannonball collides onto water, it can ricochet several times when a normal force generated larger is than sum of the weight and inertia force. The impact occurring during collision is influenced by the drag coefficient, lift coefficient, sea wave angle, cannonball speed and initial lauch angle, etc. In order to determine the moving path of the cannonball, an analysis is done to calculate the position and velocity of the cannonball and the force acting on the cannonball using a finite element method.
In this study, the drag and lift coefficients are calculated through experiment and energy equations. It is found that a high entry angle when collide into water surface results the high drag and lift coefficients, and that the ricocheting distance varies depending on the sea wave angle, launch angle and launch height.
The results obtained in this study can be used in developing new cannonballs and predict the moving path of cannonball.

목차

1 서 론
1.1 개요 및 연구 배경 1
1.2 연구 목적 및 내용 3
2 본 론
2.1 포탄 제원 5
2.1.1 KM107 회전 안정탄 5
2.1.2 K307 회전 안정탄 7
2.2 이론적 배경 9
2.2.1 포탄의 이동경로 9
2.2.2 Source Panel Method 15
2.2.3 Pierson-Moskowirz Spectrum 19
2.3 항력계수 실험 28
2.3.1 실험 이론 및 방법 29
2.3.2 KM107 회전 안정탄 모형 실험 결과 34
2.3.3 K307 회전 안정탄 모형 실험 결과 38
2.3.4 실험 결론 42
2.4 도비 해석항력계수 실험 43
2.4.1 KM107 회전 안정탄 도비 해석 43
2.4.2 K307 회전 안정탄 도비 해석 52
2.4.3 도비 해석 결과 61
3 결 론 69
4 참고문헌 70

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