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학위논문
저자정보

김승찬 (경희대학교, 경희대학교 대학원)

지도교수
최명식
발행연도
2013
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

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초록· 키워드

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BOP는 Bottom of the Pyramid 또는 Base of the Pyramid의 약자로 소득계층별 피라미드에서 가장 낮은 쪽에 있는 계층을 뜻하는 경제학용어이다. 이들은 1인당 연간소득이 3,000달러(1일 8달러)이하의 사람들로 세계인구의 약 72%인 40억 명으로 추산되고 있다.
최근에 전 세계적으로 BOP 시장에 대한 비즈니스가 주목받고 있다. 이러한 비즈니스는 전 미시건 대학교 경영대학원 프라할라드(C.K. Prahalad) 교수는 가 처음으로 주장하였다. 프라할라드 교수는 BOP 비즈니스는 전 세계 인구의 2/3를 대상으로 하고 있고 이 지역이 개발이 되면 정부와 NGO등의 국제기구들이 수십 년간 해결하지 못했던 빈곤문제까지도 해결할 수 있다고 주장하였다. 프라할라드 교수의 BOP 비즈니스 이론은 선진국의 원조가 아닌 빈곤계층이 자유무역을 통해 스스로 가난을 극복할 수 있는 계기를 마련하였다는데 그 의의가 크다.
또한 그의 주장 이후 많은 경제학자 및 오피니언 리더들이 BOP 비즈니스의 필요성을 주장하였으며, 최근에는 글로벌 금융위기로 인한 MOP(Middle of Pyramid)의 몰락과 기업의 사회적 책임(CSR) 요구의 증가 등으로 이러한 주장은 더 힘을 얻고 있다.
최근에는 유엔개발계획(UNDP)에서 BOP 비즈니스에 대해 기업들이 사회적 책임을 다하면서 이윤을 얻을 수 있는 비즈니스라고 새롭게 정의하고 이들을 위한 국제적 지원을 시작하면서 기업의 사회적 참여 활동과 BOP 비즈니스가 융합하여 새로운 비즈니스 모델의 형태가 나타나고 있다.
이러한 변화에 가장 빠르게 대응하고 있는 곳은 북미지역의 디자인 컨설팅 기업들이다. 북미 지역의 디자인 컨설팅 기업들은 북미 제조업체들의 중국이전 및 제조업체들의 서비스업으로의 업종변화로 인하여 큰 어려움을 겪었다. 하지만 그들은 서비스 중심으로 자신들의 체질을 변화시켜 큰 성공을 이루었다. IDEO, 프로그 디자인(Frog Design), 퓨즈 프로젝트(Fuse Project), 디자인 컨티늄(Design Continuum)과 같은 대형 디자인 컨설팅 기업들은 서비스중심에서 더 나아가 BOP 지역을 위한 제품 및 서비스 디자인을 통하여 기업의 사회적 책임(CSR)까지도 디자인하는 종합 서비스 디자인 컨설팅 기업으로의 변신에 성공하였다. 이들의 BOP 비즈니스를 통한 변신은 정부기구 및 NGO 등 새로운 클라이언트를 발굴하는 부수적 효과까지 이루어 내었다.
이와 같은 선진 디자인 컨설팅 기업의 BOP 비즈니스 성공사례는 포화상태에 있는 국내 디자인 컨설팅 기업들에게 새로운 프레임 웍(Frame Work)을 제시할 수 있다. 따라서 본 연구는 이러한 시대적 상황에 맞춰 국내 디자인 컨설팅 기업의 영역확대를 구현할 수 있는 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델을 구축하여 제안하는 것이 목적이며, 구체적인 연구 목적은 다음과 같다.

첫째, BOP 디자인 비즈니스에 대한 선행 연구 및 사례분석을 통하여 국내 디자인 컨설팅 기업의 적용 가능성에 대하여 알아보고 BOP 디자인 비즈니스 유형을 구축한다.
둘째, 문헌연구와 인터뷰를 통해 국내 디자인 컨설팅 기업에 맞는 BOP 디자인 비즈니스 모델 구성요소를 정립한다.
셋째, 국내 디자인 컨설팅 기업에 적합한 비즈니스 모델을 정립하고 인터뷰 및 설문조사를 통해 검증을 한 후, 상황별로 이를 활용할 수 있는 방안을 제시한다.

본 논문은 제 1장 서론에서부터 제 6장 결론까지 총 6장으로 구성되며, 연구과정은 크게 3단계로 진행하였다.

제1단계는 BOP 디자인 비즈니스 모델 구축을 위한 준비단계로 선행연구 및 문헌고찰을 실시하였다. 그리고 이를 바탕으로 BOP 디자인 비즈니스 사례를 조사하여 그 유형을 분석하여 실증적 데이터를 제시하였다.
제2단계는 BOP 디자인 비즈니스 모델 구축 단계로 모델 구성요소를 확립하였다. 이를 위하여 BOP 비즈니스 경험자와 해외 전문가를 대상으로 그룹 인터뷰(FGI)를 실시하였으며, 1단계의 BOP 디자인 비즈니스 유형과 비즈니스 모델에 관한 이론을 중심으로 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델을 구축하였다.
제3단계는 BOP 디자인 비즈니스 모델 검증 단계로 구축된 모델에 대한 검증을 실시하였다. 이는 연구의 타당성과 신뢰도를 높이기 위한 목적으로 탐색적 조사의 일환으로 전문가 의견조사를 실시하였다. 본 모델에 대한 국내 디자인 컨설팅 기업의 대표 및 임원 그리고 디자인 전문가를 대상으로 실시하였다.

연구결과 한국형 BOP 비즈니스 모델은 3가지 비즈니스 방향에 4가지 유형으로 구축되었으며, 이는 다음과 같다.

첫째, 업무 확장형으로 ODC(Official Development Assistance-Design Client)형과 FDC(Foundation-Design Client)형으로 나누어진다. 이는 기존의 디자인 컨설팅 업무의 확장을 뜻하며, 구체적으로 ODC형은 ODA와 디자인이 결합하여 BOP 디자인 비즈니스를 진행하는 것으로 클라이언트를 정부 및 정부산하 기관을 그 대상으로 하며, FDC형은 클라이언트를 구호기관, NGO, 종교단체 등을 대상으로 하는것을 말한다.
둘째, 지식 특화형으로 ATC(Adopted Technology Convergence)형이 있다 ATC형은 기존의 BOP 비즈니스에 주로 적용이 되었던 적정기술과의 결합을 뜻한다. ATC형의 경우 디자인영역 확장의 장점과 프로젝트에 따라서 디자인의 역할축소가 예상되는 단점을 가지고 있다.
셋째, 투자 기반형으로 DMDC(Design Manufacture & Distribution Centered)형이 있다. DMDC형은 생산 및 유통을 디자인 컨설팅이 중심이 되는 것을 말하며, 투자를 기반으로 해야 한다. DMDC형에서의 투자는 생산설비 확충 등의 직접적 투자와 디자인 기부 또는 유통에 있어서 국제구호단체의 지원을 받는 간접적 투자로 구성되어 있다.
이러한 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델에 대한 검증을 연구의 타당도과 신뢰도를 높이기 위하여 실시하였다. 국내 디자인 컨설팅 기업 12개사의 대표 및 임원 그리고 선임디자이너들과 디자인 전문가를 포함한 총 85명을 대상으로 설문조사 및 인터뷰를 실시하였다. 비즈니스 모델 구성요소 9가지를 중심으로 설문을 진행한 결과 대부분의 응답자들이 본 연구에서 제안한 모델이 국내 디자인 컨설팅 기업에게 적합한 것으로 응답하였다. 구체적으로 가치제안(제품 및 서비스)항목이 가장 높은 적합도를 보였으며, 수익원 항목에 대해서 가장 낮은 적합도를 보였다. 이는 국내에서는 아직 실증적인 비즈니스가 이루어지지 않아서 구체적인 수익창출 사례부족으로 분석되었다.

본 연구는 국내 디자인 컨설팅 기업들에게 새로운 비즈니스에 대한 적용가능성과 화두를 던졌다는데 큰 의의가 있다. 또한 본 연구결과는 향후 이루어질 BOP 비즈니스에서 국내 디자인 컨설팅 기업들에게 비즈니스 전개 방법과 디자인의 역할을 알려주며, 국내 디자인 컨설팅 기업들에게 서비스 디자인 컨설팅기업으로의 영역 확대를 가능하게 해준다. 본 연구는 국내에서 처음 진행된 영역에 대한 비즈니스 모델 구축연구로서 국내 디자인 컨설팅 기업에 실증적으로 적용하지 못한 점과 그에 따른 시행착오 등을 예상할 수 있다는 것이 본 모델의 한계이다. 따라서 향후에는 실증적 차원에서 기업 운영과정에 대한 분석연구와 위험관리 등에 대한 연구가 지속적으로 진행되어야 할 것이다.

BOP are the initials for Bottom of the Pyramid or Base of the Pyramid, economic terms for the lowest class in the income class period. These are people of less than $3,000 annual income ($8 per day), and are estimated to number 4 billion, some 72% of the world’s population.
BOP market business is attracting much attention around the world lately. Such business was first proposed by former professor C.K. Prahalad of the Graduate School of Management at the University of Michigan. Professor Prahalad pointed to the potential of BOP business, which targets 2/3 of the world’s population, to solve the problem of poverty that governments and NGOs have been unable to resolve for decades through development. The significance of Professor Prahalad’s BOP business theory lies in the forming of a theoretical basis for the overcoming of poverty by the poverty-stricken through free trade, instead of aid from developed countries.
Following Prahalad, many economists and opinion leaders have seconded the need for BOP business. Such opinions are gaining support with the recent fall of the MOP (Middle of Pyramid) as a result of the global financial crisis, and increased calls for corporate social responsibility (CSR).
Recently, the United Nations Development Plan (UNDP) defined BOP business as business wherein companies could return profits while fulfilling their social obligations, and began global support for such business. This convergence of social participation by corporations and BOP business is giving rise to a new business model.
Quickest to respond to such changes are the design consulting firms in the North America region. Consulting firms in North America had experienced much difficulties with North American manufacturers’ moving to China and switching to the service sector. However, they were able to transform themselves into a service-oriented manner and accomplish great success. IDEO, Frog Design, Fuse Project, Design Continuum and other large design consulting companies have been able to go beyond reorienting themselves toward services, creating product and service designs for BOP areas, effectively transforming themselves into comprehensive service design consulting firms whose portfolio encompasses designs for corporate social responsibility (CSR). Their transformation through BOP business has had the additional effect of uncovering new clients such as government agencies and NGOs.
This BOP success story of design consulting companies in developed countries can show a new framework to design consulting companies in the saturated Korean market. The aim of this study is to establish and propose a Korean BOP design business model to expand the business portfolio of domestic consulting companies. In more detail, the purpose of the study is as follows.

First, the study will examine existing research and case studies on BOP design business, assess the applicability of such to Korean design consulting firms, and establish a BOP design business type.
Second, reviews of literature and interviews will be performed to establish BOP design business model components appropriate for Korean design consulting firms.
Third, a business model appropriate for Korean design consulting firms will be established, then corroborated through interviews and surveys. Methods of applying this model in different situations will be proposed.

This study is organized into 6 chapters, from the Introduction (Chapter 1) to the Conclusion (Chapter 6). The process was conducted in three major phases. In the first phase, a preliminary study and review of existing studies were conducted in preparation for the establishment of a BOP design business model. Based on these results, actual BOP design business cases were surveyed, categorized and analyzed to return empirical data.
In the second phase, the establishment of a BOP design business model, the components of such a model were decided. Focus group interviews (FGI) were conducted with overseas experts and persons with experience in BOP business, and a Korean BOP design business model was established centering on the BOP design business types and business model theory that were returned in Phase 1.
In the third phase, the verification of the BOP design business model, the established model was corroborated. This was to improve the validity and reliability of the study, and involved a survey of experts as part of an exploratory study. This survey on the model produced through the study was performed with the representatives and directors of Korean design consulting companies.

The study returned three business directions and four business types for Korean BOP business models.
The first direction is expansion, subdivided into ODC (Official Development Assistance-Design Client) and FDC (Foundation-Design Client) types. This refers to the expansion of existing design consulting work. In detail, the ODC type combines ODA and design to conduct BOP design business, and clients include governments and government agencies. The FDC type targets aid agencies, NGOs and religious groups as targets.
The second direction is knowledge-oriented, and includes the ATC (Adopted Technology Convergence) type. ATC stands for convergence with appropriate technologies, applied commonly to existing BOP business. A drawback of the ATC type is the foreseeable decrease in the size of the role played by design depending on the project, in exchange for the benefit of an expanded design portfolio.
The third direction is investment-based, and includes the DMDC (Design Manufacture & Distribution Centered) type. In DMDC, design consulting centers on manufacture and distribution, and is based on investment. DMDC involves direct investment in the form of expanding production facilities, and indirect investment in the form of aid from international aid agencies for design donation or distribution.

This Korean BOP design business model was further corroborated to improve validity and reliability. Surveys and interviews of 85 persons including the representatives and directors of 12 domestic design consulting firms, as well as their lead designers and design experts, were conducted. Results of the survey, which centered on 9 components of the business model, showed that most respondents found the model proposed in this study to be appropriate for domestic design consulting firms. In detail, the value proposition component (products and services) showed the highest appropriate fit, and the lowest appropriate fit was had for the sources of revenue component. This was analyzed to owe to the lack of cases of actual profit creation in Korea, as no empirical cases of business have been performed domestically as of yet.

The significance of this study lies in its applicability in the creation of new business for Korean design consulting firms and the raising of attention to these possibilities.
The results of the study show the way for the conducting of business and the role of design in future BOP business conducted by Korean design consulting firms, and allow Korean design consulting firms to expand into service design consulting. Limitations of the model proposed in this study are that as the first such study for the establishment of a business model for a new business area, empirical evidence from application to Korean design consulting firms is unavailable, and that fair trial and error can be expected for the lack of such previous data. Therefore additional empirical studies in analysis of corporate management processes and risk management will be required.

목차

제1장 서론
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구의 목적 6
제3절 연구의 방법 7
제2장 BOP와 BOP 비즈니스에 대한 고찰
제1절 BOP 시장에 대한 이해 10
1.1. BOP의 정의 및 현실 10
1.2. BOP 계층에 대한 주목 배경 13
1.3. BOP 계층의 빈곤문제 15
제2절 BOP 비즈니스 23
2.1. BOP 비즈니스의 정의 23
2.2. BOP 비즈니스의 이익 28
2.3. BOP 비즈니스의 방법과 국제적 규제 35
제3절 BOP 계층의 빈곤 감소 방안 60
3.1. 해외직접투자 63
3.2. 공적개발원조 71
3.3. 적정기술 83
제3장 디자인과 비즈니스
제1절 디자인과 비즈니스 98
1.1. 디자인의 새로운 역활 98
1.2. 디자인 비즈니스 106
1.3. 국내 디자인 비즈니스의 현황 및 비즈니스 모델의 필요성 118
제2절 비즈니스 모델에 대한 고찰 123
2.1. 비즈니스 모델의 정의 123
2.2. 비즈니스 모델의 기본요소 126
2.3. 비즈니스 모델의 분류 137
제3절 BOP 디자인 비즈니스 사례 분석 140
3.1. BOP 시장을 위한 디자인 개발 사례 140
3.2. BOP 시장을 위한 디자인 개발 사례 분석 156
3.3. BOP 디자인 비즈니스 유형 분류 157
제4장 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델 구축
제1절 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델의 구성 160
1.1. 모델구축을 위한 그룹 인터뷰 160
1.2. 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델 개발방법 164
1.3. 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델 구축 프로세스 167
제2절 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델 정립 168
2.1. 업무확장형 모델 170
2.2. 투자기반형 모델 173
2.3. 지식특화형 모델 175
제3절 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델의 기대효과 177
제5장 한국형 BOP 디자인 비즈니스 모델 검증
제1절 전문가 인터뷰 실시 및 설문조사 178
제2절 전문가 인터뷰 및 설문조사 분석 180
제3절 검증의 시사점 191
제6장 결론
제1절 결론 193
제2절 향후 연구과제 197

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