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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

남기현 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

발행연도
2013
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The permanent magnet synchronous motor has a large amount of merits which are a high degree of efficiency, high quality of torque, high density of electric power, high precision control, a high speed operation and so on. These merits cause the permanent magnet synchronous motor to be applied widely in industrial fields and for electric home appliances.
Recently, the sensorless method that need not position and speed sensor, is broadly studied for the application of permanent magnet synchronous motor. Because this manner could progress economical efficiency and confidence in motor control.
The vector control based on the magnetic flux control is used much for the precision control of a PM synchronous motor. In this approach, components of magnetic flux and torque are calculated by measuring phase current, and then torque could be indirectly controled by handling component current of torque.
This paper investigates a vector control method without speed sensor of permanent magnet synchronous motor. The electrical angle and motor speed which is essential in vector control is estimated from the full order state observer. The full order state observer consists of four state variables which are two stationary reference frame currents and two stationary reference frame back-EMFs. Since the mechanical variables tends to change rapidly and are hard to measure correctly, the state variables consists of only electrical variables.
This paper investigates the application of the Novel Adaptive Algorithm to the online estimate of the electrical parameters of permanent magnet synchronous motor. Estimated parameter compensate the speed error caused by the parameter errors. The performance of the proposed algorithm was verified through simulation and experiment. It shows that the electrical parameters was estimated efficiently and the speed error caused by the parameter error was compensated.

목차

1. 서 론 1
1.1 연구배경 및 연구동향 1
1.2 본 논문의 연구내용 3
2. 영구자석 동기전동기의 수학적 모델링 4
2.1 영구자석 동기전동기의 모델링 4
2.2 2상 좌표계의 전압 방정식 7
2.3 토크 방정식 10
3. 상태관측기에 의한 센서리스 제어 13
3.1 영구자석 동기전동기의 상태 방정식 13
3.2 상태 관측기의 구성 15
3.3 상태 관측기를 이용한 위치 및 속도 추정 17
4. 파라미터 추정 18
4.1 파라미터 추정의 필요성 18
4.2 기존의 파라미터 추정 방식 19
4.3 제안된 파라미터 추정 방식 21
5. 시뮬레이션 24
6.. 실험결과 및 검토 41
7. 결 론 58
참고문헌 59
Abstract 63

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