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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김상주 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

발행연도
2013
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Aluminum alloys with eco-friendly materials and excellent recovery rat ar widely used in the various industries as structural panels consisting of a double structure with outer panels and inner panels. The outer panels are especially required to allow high strength and denting resistance. Inner panels must have good formability and drawability.
Recently, Friction Stir welding (FSW) drew attention because it has lower distortion and defect formation. Many reserchers have investigated for friction stir welding of aluminum alloys.
The focus of this investigation is to evaluate the effect of plunge dpeth and joining parameter on welding shape and mechanical property''s relationship. The dissimilar Al alloys, KS5J32 and AA6K31, were joined by friction stir lap welding technique each welding speed and plunge depth. KS5J32 alloy was placed on the top of AA6K31 alloy. The tool rotation speeds were 1000, 1250 and 1500rpm, and the welding speed were 100, 300, 500, 700mm/min, respectively. Other parameter is plunge depth changed 0, 0.2, 0.45mm respectively. The welding tool was rotated in the clockwise direction and tool angle is 3°.
The result showed that three shapes of nugget, such as onion ring, irregular vortex type and interface type, were observed with various revolutionary pitch and plunge depth. Void defect was observed lower heat input condition at 0.45mm plunge depth. Fractured positions were classified into two types: interface fracture and AA6K31 fracture depending on the revolutionary pitch and plunge depth. Interface fraction was occurred 0mm plunge depth and the strength was 67% of base metal. AA6K31 fracture position classified into four types: B.M, HAZ, TMAZ and Void fracture. B.M fracture''s has the highest strength at 0.2mm plunge depth another fracture types. The relationships were weld shape and fracture starting location due to plunge depth and revolutionary pitch. Plunge depth was decreased with increasing peak load except interface fracture conditions. Lower than 0.15 revolutionary pitch values have same peak load and fractured thickness. The important factor of friction stir lap welding was lower plunge depth as prevented defect formation and interface fracture. Also void defect does not have condtion is a proper welding condition.

목차

제 1 장 서 론 1
제 2 장 이론적 배경 및 문헌 고찰 4
2.1 마찰 교반 접합 4
2.1.1 마찰교반접합의 원리 4
2.1.2 마찰교반접합의 특성 7
2.1.3 마찰교반접합의 공정 기술 12
2.2 자동차용 알루미늄 합금의 판재의 특성 16
2.2.1 자동차 차체의 경량화 16
2.2.2 개발현황 및 국내외 기술 동향 18
2.2.3 자동차용 알루미늄 합금 판재의 특성 25
2.3 이종 합금 이종 재료의 마찰 교반 접합 27
2.4 겹치기 마찰 교반 접합부 특성 31
제 3 장 실험방법 36
3.1 사용재료 36
3.2 마찰교반접합 장치 및 접합조건 37
3.2.1 마찰교반접합 장치 37
3.2.2 접합조건 39
3.3 결함 및 미세조직 관찰 42
3.4 기계적 성질 평가 42
제 4 장 연구결과 및 고찰 44
4.1 툴 삽입깊이와 접합조건에 따른 마찰교반접합부의 특성 44
4.1.1 삽입깊이와 접합조건에 따른 접합부 형상 및 결함 44
4.1.2 삽입깊이와 접합조건에 따른 너깃형상 정의 및 분류 48
4.1.3 입열량(R.P), 너깃형상, 결함발생과의 상관관계 50
4.2 툴 삽입깊이와 접합조건에 따른 마찰교반접합부의 기계적 성질 52
4.2.1 인장 성질에 미치는 접합변수의 영향 52
4.2.2 툴 삽입깊이 및 접합조건에 따른 인장성질 감소 원인 분석 59
제 5 장 결 론 68
참고문헌 70
Abstract 74

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