우리나라의 등산 인구가 꾸준히 증가하고 있는 실정이다. 이에 따라 등산복 시장은 높은 성장세를 보이며 등산복 구매 소비자들도 변화를 겪고 있는데, 등산복은 일상복이 갖는 사회·심리적인 면과 기능적인 면이 복합적으로 나타나 구매 시 지각하는 위험 유형이 참여 동기에 따라 영향을 받을 것으로 예측할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 등산 활동 참여 동기를 소비자의 성격 변인으로 측정하고 등산복 구매 시 지각된 위험 수준에 따른 위험감소행동의 차이를 살펴보고자 한다. 자료 수집을 위해 2012년 4월 6일부터 4월 20일까지 15일 동안 등산복 구매 경험이 있고 등산 활동에 참여하고 있는 20~50대를 대상으로 462매의 설문지를 배부하여 수거 된 설문지 중 답변이 불성실한 62매를 제외하고 연령대별(20, 30, 40, 50대)로 100매씩 총 400매를 자료 분석에 사용하였다. 설문 문항은 조사 대상자의 인적사항(5문항), 등산 참여 동기(23문항), 등산복 구매 시 위험 지각(21문항), 위험감소행동(16문항), 등산복 구매 및 참여 특성(6문항) 등의 총 71문항으로 구성되었으며 답변 방식은 선다형 및 5점 척도 법으로 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 등산 활동 참여 동기 요인은 건강 및 신체적 유익, 외적과시, 성취감 및 즐거움, 등반기술향상, 사교 등의 5개 요인으로 추출되었으며, 등산복 구매 시 위험 지각 요인은 유행 및 사회적 위험, 시간 및 편의성 위험, 경제적 위험, 성능 위험, 심리적 위험 등의 5개 요인으로 추출되었다. 인지된 위험을 줄이기 위한 위험감소행동 요인은 대인적 정보원 활용, 마케터 주도 정보원 활용, 전문적 정보원 활용, 숙고/관찰/경험 의존, 상표의존 등의 5개 요인으로 추출되었다. 둘째, 등산 활동 참여 동기와 등산복 구매 시 위험 지각에서 추출된 요인을 토대로 응답자를 세분화한 결과 참여 동기에서는 사교/과시추구 집단, 건강/내적유익추구 집단, 저 동기 집단으로 분류되었으며 위험 지각은 저 위험 지각 집단, 고위험 지각 집단으로 분류되었다. 셋째, 조사대상자의 인구 통계적 특성에 따른 참여동기 집단의 특성을 살펴본 결과 사교/과시추구 집단에서는 전문직에 종사하는 20~30대 대졸 남성의 비율이 높았으며 건강/내적유익추구 집단에서는 주부인 40~50대 고졸 여성의 비율이 비교적 높게 나타났다. 넷째, 세 집단으로 분류 된 참여 동기에 따른 참여 및 구매 특성을 살펴본 결과 사교/과시추구 집단은 등산복 구매 횟수, 구매 비용, 등산 경력, 등산 빈도에서 모두 건강/내적유익추구 집단보다 비교적 낮은 빈도를 보였으며 구매 시 동행인에서는 세 집단 모두 ‘친구 및 동료’의 비율이 가장 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 세 집단으로 분류 된 참여 동기에 따른 위험 지각과 위험감소행동 시 정보 활용 차이에 대한 분석 결과 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 위험 지각 수준에서는 사교/과시 추구집단은 ‘유행/사회적 위험’과 ‘시간/편의성 위험’을 건강/내적유익 추구집단은 ‘경제적 위험’을 다른 두 집단에 비해 높은 지각 수준을 나타냈다. 위험감소행동 시 정보 활용에서는 사교/과시 추구집단은 ‘전문적 정보원 활용’을 건강/내적유익 추구집단은 ‘상표의존’에 대해 다른 두 집단에 비해 높은 활용률을 보였으며 저 동기 집단에서는 모든 요인에서 다른 두 집단에 비해 낮은 활용률을 나타냈다. 여섯째, 조사대상자의 인구 통계적 특성에 따른 위험지각 집단의 특성과 위험 지각 집단에 따른 참여 및 구매 특성을 살펴본 결과 저 위험 지각 집단에서는 사무, 영업직에 종사하는 40대의 비율이 높게 나타났고 고 위험 지각 집단에서는 전문직에 종사하는 30대의 비율이 높았다. 구매특성에서는 두 집단 모두 등산복 구매빈도는 1년에 1~2번, 구매 비용은 20만원 이상 30만원 미만의 비율이 가장 높게 나타났으며 등산복 구매 시 동행인에서도 ‘친구 및 동료’의 비율이 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 두 집단으로 분류 된 위험 지각 수준에 따른 위험감소행동 시 정보 활용 차이에 대한 분석 결과 ‘상표의존’을 제외한 모든 요인에서 유의한 차이를 나타냈다. 두 집단 모두 ‘숙고/관찰/경험 의존’ 활용 수준이 가장 높았으며 저 위험 지각 집단에서는 ‘상표의존’ 활용 수준이 더 높았고 고 위험 지각 집단에서는 ‘마케터 주도 정보원’ 활용수준이 더 높게 나타났다. 등산 활동에 참여하는 동기가 다양하게 나타났으나 참여 동기와 상관없이 등산복 구매 시 경제성과 제품 성능에 대한 위험을 높게 지각하고 있는 것으로 나타나 품질이 우수하고 합리적인 가격의 제품 개발에 힘써야 할 것으로 보이며 위험지각 수준에 따라 정보 활용에 있어서 차이를 보여 기업에서는 위험지각수준에 따라 새로운 마케팅 전략 수립이 필요할 것으로 보인다.
The number of mountain climber is continuously increased in Korea. Therefore, the market of outdoor wears shows a high growth, and customers of outdoor wears experience the change. The outdoors complexly exhibits the social/psychological aspect and functional aspect of causal wears, so the risk types perceived in purchase of it are expected to be influenced by participation motivation. Thus, this study attempts to measure the participation motivation of mountain climbing activity through the character variables of customers and examine the difference of risk reduction behaviors according to the risk level perceived in purchase of outdoor wears. For the collection of data, 462 sheets of questionnaire was distributed to people in their 20’s-50’s who has bought their outdoor wears and was participating in mountain climbing activity for 15 days from Apr, 06 to Apr, 20 in 2012. Of the returned questionnaires, total 400 sheets, by 100 sheets in each ages (20’s, 30’s, 40’s and 50’s) were used in data analysis by excluding 62 sheets containing unfaithful answers. The questionnaire consisted of total 71 items: profile of subjects(5 items), participation motivation of mountain climbing (23 items), risk perception in purchase of outdoor wears (21 items), risk reduction behaviors (16 items), characters of participation and purchase of outdoor wears (6 items). The response methods were multiple choice testing and 5 point scale. The results of this study were summarized : First, the participation motivation factors of mountain climbing activity were abstracted into 5 ones: health and fitness, external display, achievement and excitement, improvement of climbing skill and affiliation. and the risk perception factors in purchase of outdoor wears were drawn into 5 ones: fashionability loss and social risk, time and convenience loss, economic risk, functional risk and psychological risk. The risk reduction behavior factors to decrease the perceived risk were abstracted into 5 ones: interpersonal information sources use, marketer-dominated information sources use, professional information sources use, prepurchase deliberation/observation/experience and brand dependence. Second, the respondents were subdivided based on the factors abstracted from the participation motivation of mountain climbing activity and the risk perception in purchase of mountain climbing activity and then the results demonstrates that three groups were shown in participation motivation : affiliation/display group, health/internal informativeness group and low motivation group, and two group appeared in risk perception : low risk perception group and high risk perception group. Third, the results of examination of the features of participation motivation group according to demographic traits of subjects showed that the ratio of males in their 20’s-30’s who had been graduated from university and were engaged in professional jobs was relatively higher in the affiliation/display group and the ratio of housewives in their 40’s-50’s who had been graduated from high school was relatively lower in health/internal informativeness group. Fourth, the result of investigation of the characters of participation and motivation according to participation motivation of three groups suggested that the number of purchase of outdoor wears, cost of purchase, career of mountain climbing and frequency of it of affiliation/display group were relatively lower than those of affiliation/display group. And the ratio of ''friends and associates'' of three groups was highest in ''a companion at the time of purchase''. Fifth, the result of analysis of the information use difference in risk reduction behavior and risk perception according to participation motivation of three groups showed a significant difference among them. The fashionability loss and social risk'' and ''time and convenience loss'' of affiliation/display group and the ''economic risk'' of health/internal informativeness group showed the perception level relatively higher than that of other two groups respectively, for the risk perception level. The ''professional information sources use'' of affiliation/display group and the ''brand dependence'' of health/internal informativeness group exhibited the utilization relatively higher than that of other two groups respectively, for the risk reduction behavior. All factors of low motivation group showed the utilization relatively lower than that of other two groups. Sixth, the result of investigation of the characters of participation and purchase according to the risk perception groups and the features of risk perception groups according to demographic traits of subjects suggested that the ratio of people in their 40’s, who were engaged in office and sales works was higher in low risk perception group, while the ratio of people in their 30s, who were engaged in professional jobs was higher in high risk perception group. Both groups purchase their outdoor wears once or twice a year. And the ratio of 200,0000 won - 300,000 won was highest in the cost of purchase and the ratio of ''friends and associates'' was highest in ''a companion at the time of purchase of outdoor wears''. Seventh, the result of analysis of the information use difference in risk reduction behavior according to risk perception level showed that there is a significant difference among all factors except for ''brand dependence''. The utilization level of ‘prepurchase deliberation/observation/experience’ of both groups was highest and the utilization level of ‘marketer-dominated information sources use’ of the risk perception group was higher. Thus, the participation motivations of mountain climbing activity seemed to be varied. Since the risk of product performance and economical efficiency in purchase of outdoor wears was largely perceived, corporates should make an effort to develop the product with good quality and reasonable cost and need to establish a new marketing strategy.
목차
제 1 장 서론 1제 2 장 이론적 배경 4제 1 절 등산복과 시장현황 41. 등산복 42. 등산복의 종류 53. 등산복 중심 아웃도어 웨어 시장 현황 64. 등산복 소비 행동 관련 선행연구 8제 2 절 참여동기 101. 참여동기의 정의 및 개념 102. 참여동기의 분류 183. 참여동기의 측정도구 14제 3 절 위험 지각 171. 위험 지각의 정의 및 개념 172. 위험 지각의 분류 18제 4 절 위험감소행동 231. 위험감소행동의 정의 및 개념 232. 위험감소행동의 유형 233. 위험 지각과 위험감소행동 선행연구 26제 3 장 연구방법 및 절차 28제 1 절 연구문제 28제 2 절 연구모형 29제 3 절 조사도구 301. 참여동기 302. 위험 지각 303. 위험감소행동 314. 등산복 구매특성 및 참여특성 31제 4 절 자료수집 및 자료분석 321. 자료수집 322. 자료분석 33제 4 장 연구결과 및 논의 34제 1 절 조사대상자의 인구 통계적 특성 34제 2 절 참여동기, 위험 지각, 위험감소행동 차원분류 361. 참여동기 탐색적 요인분석 362. 위험 지각 탐색적 요인분석 383. 위험감소행동 탐색적 요인분석 41제 3 절 등산 활동 참여동기 431. 참여동기에 따른 소비자 유형분류 432. 인구 통계적 특성에 따른 참여동기 집단분포 453. 참여동기 집단 간 등산복 구매 특성 484. 참여동기 집단 간 등산 참여 특성 505. 참여동기 집단 간 위험 지각 차이 526. 참여동기 집단 간 위험감소행동 차이 54제 4 절 등산복 구매 시 위험 지각 561. 위험 지각 수준에 따른 소비자 유형 분류 562. 인구 통계적 특성에 따른 위험 지각 집단분포 573. 위험 지각 수준에 따른 등산복 구매 특성 594. 위험 지각 수준에 따른 등산 참여 특성 615. 위험 지각 수준에 따른 위험감소행동 차이 62제 5 장 결론 63제 1 절 요약 및 결론 63제 2 절 시사점 66제 3 절 연구의 제한점 및 제언 67참고문헌 68Abstract 75설문지 79