본 연구는 학업성취에 미치는 변인들 중에서 학업적 자기효능감과 학습태도의 두 가지 변인이 학업성취에 어떠한 영향을 미치는 지를 분석하여 중학생들의 학업 성취도를 향상시키기 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 중학생의 학년 수준에 따라서 학업적 자기 효능감과 학습태도에 차이가 있는가? 둘째, 중학생의 학업적 자기효능감과 학습태도 간에는 유의한 상관이 있는가? 셋째, 중학생의 학업적 자기효능감과 학업성취도 간에는 유의한 상관이 있는가? 넷째, 중학생의 학습태도와 학업성취도 간에는 유의한 상관이 있는가? 다섯째, 중학생의 학업적 자기 효능감과 학습태도는 과목별 성취에 어느 정도 영향을 미치는가?
위의 연구 문제를 해결하기 위하여 중학교 1, 3학년 638명을 연구 대상으로 하였으며, 검사 도구로는 학업적 자기효능감 검사, 학습태도 검사를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0을 사용하여 t검정, 상관분석, 회귀분석 등의 방법으로 분석하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생 1학년생과 3학년생의 학업적 자기효능감과 학습태도는 학년간의 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 중학교 1, 3 학년생의 학업적 자기효능감과 학업성취도 간의 상관관계를 분석한 결과, 전반적으로 의의 있는 정적 관련성을 보였고, 학업적 자기효능감이 국어, 수학, 영어, 사회, 과학 모두의 학업성취도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 학업적 자기효능감의 하위 요인 중 자신감은 학업성취에 영향을 주지 못했다. 셋째, 중학교 1, 3 학년생의 학습태도와 학업성취도 간의 상관 분석한 결과, 모두 의의 있는 정적 관련성을 보였고, 1학년의 경우 국어, 수학, 과학 교과에서 주의집중이 높을수록, 학습방법이 긍정적일 수록, 영어와 사회교과에서는 학습방법이 긍정적이고, 자율학습이 많을수록 학업성취도가 높아지는 있음을 알 수 있었다. 3학년의 경우 국어, 수학, 영어, 사회, 과학 교과에서 주의집중이 높을수록, 자율학습이 많을수록 성적 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 정리하면 중학생의 학업적 자기효능감과 학습태도는 학업성취와 긴밀한 관계를 가지고 상호작용하고 있음을 알 수 있다. 그러므로 학교 현장에서 중학생들의 학업적 자기효능감을 높일 수 있는 다양한 활동을 실시하고, 긍정적인 학습태도 형성을 위한 지도가 이루어진다면 학업성취도가 향상될 수 있음을 시사하고 있다.
This study‘s aim was to examine the effects of academic self-efficacy and learning attiude on middle school students'' academic achievement. It could provide basic resources for improving achievements of middle school students.
For this study, the following questions were set up:
First, does the learning attiude and self-efficacy of middle school students vary according to their school grades? Second, does the learning attiude of middle school students have any relationships with self-efficacy ? Third, do self-efficacy of middle school students have any relationships with academic achievements? Fourth, do learning attiude of middle school students have any relationships with academic achievement? Fifth, how do learning attiude and self-efficacy of middle school students affect academic achievement?
The 638 1st and 3rd grade middle school students have been selected for this study. The questionnaires on the students'' learning attiudes and self-efficacy are emloyed. The collected data was analyzed with a SPSS 19.0 program, and t-test ACOVA. Correlation analysis and regression analysis were utilized.
The study results are as follows. First, learning attiude and self-efficacy of middle school students were not actually different according to the school grades. Second, academic self-efficacy and academic achievement generally, showed meaningful direct correlation. It is confirmed that academic self-efficacy has a direct influence on academic achievement in the subjects of: Korean, Math, English, Social study and Science. However, there is no direct correlation between self-confidence and the subordinate factors of academic self-efficacy that is meaningful. Third, a direct correlation between learning attiude and academic achievement of 1st and 3rd grade students was shown in a meaningfully way. In the case of fresh men, the following was discovered : the more they concentrate and study in an ideal way, the more they achieve in Korean, Math, and Science. In the case of 3rd grade students, the following was discovered : the more they concentrate and study on their own, the more they achieve in Korean, Math, Social study, Engilsh and Science.
As stated above, it is identified that academic self-efficacy and learning attitude closely interact with academic achievement. Therefore, this study suggests that academic achievement will improve if various activities to enhance students'' academic self-efficacy, and appropriate guidance and instructions to build positive learning attitudes.