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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이지만 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
노태수
발행연도
2013
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수11

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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This thesis presents a mission orbit design method for spacecraft which use the sun-synchronous and ground repeat orbits. In this work, we have proposed a new design procedure, “Nonlinear simulation-based numerical optimization technique” using the commercial S/W’s such as STK (Satellite Tool kit) and Matlab, which are widely adopted S/W’s in the area of orbital mechanics and engineering analysis. Inclusion of all the perturbation effects on the spacecraft not only can more precisely satisfy the mission requirements for sun-synchronicity and repeated ground track, and also operational requirements such as minimum change in the S/C local time, maximization of the contact time with a specified ground station, etc. can be appropriately considered. Design examples for LEO sun-synchronous mission are presented to demonstrate the usefulness of the proposed method in this paper. Furthermore, this thesis also proposes a mission orbit design method for the constellation which consists of more than two spacecraft. In overall, the results are not significantly different from those obtained using J2 analytical solution, the additional improvements such as smaller change in S/C local time, and more exact repetition of ground track are achieved.

목차

Abstract ⅰ
목 차 ⅲ
그림목차 ⅵ
표 목 차 ⅷ
제 1 장 서 론 1
제 2 장 기본 궤도 역학 및 태양동기궤도 4
제 1 절 궤도 운동 방정식 및 좌표계 4
1. 지구 비대칭에 의한 교란력 5
2. 대기 항력에 의한 교란력 6
3. 태양과 달의 인력에 의한 교란력 7
4. 태양 복사압에 의한 교란력 8
제 2 절 궤도 요소의 정의 9
제 3 절 태양동기궤도 및 지상반복궤도 11
1. 태양동기궤도 설계 11
2. 지방시 (Local Time of Ascending Node) 13
3. 지상반복 궤도 설계 14
제 4 절 임무기반 운용궤도 설계의 필요성 17
1.J2 교란력만을 고려한 임무궤도 설계의 한계 17
제 3 장 비선형 시뮬레이션 기반 수치 최적화 기법 19
제 1 절 일반적인 최적화 문제 19
제 2 절 비선형 시뮬레이션 기반의 수치 최적화 기법 21
1. 비선형 시뮬레이션 기반의 수치 최적화기법에 대한 개요 21
2. 응용 사례 23
3. Matlab과 STK의 기능 24
제 4 장 태양동기궤도 운영궤도 최적화 30
제 1 절 검증 예제 30
제 2 절 단일위성의 운영궤도 최적화 34
1. 승교점 이동 각속도 변화 최소화 34
2. 지방시 변화의 최소화 36
3. 지상국과의 교신 시간 (Contact Time) 최대화 38
4. 태양동기 지상궤적 반복 궤도 설계 40
5. 인접한 지상궤적간 거리 균일화 43
제 3 절 복수위성의 운영궤도 최적화 45
1. 복수 위성의 운영궤도 최적화 필요성 45
2. 위성군 적용 검증 예 46
3. 동시 교신 시간의 최소화 예 47
가. 필요성 47
나. 문제 정립 및 고찰 50
다. 복수위성의 상대궤도 설계 53
1) 두 위성간 위상차만 고려한 경우 53
2) 두 위성간 위상차 및 승교점 차이를 고려한 경우 55
3) S/C-B의 ,,,를 고려한 경우 57
4) S/C-A의 ,와 S/C-B의 ,,,를 고려한 경우 60
라. 복수위성의 절대궤도 설계 64
1) S/C-A의 ,,,와 S/C-B의 ,,,를 고려한 경우 64
제 5 장 결론 및 향후 연구 방향에 대한 제언 68
참 고 문 헌 69
부 록 72

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