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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

배영미 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
김희섭
발행연도
2013
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The purpose of this study is to analyze the user satisfaction of the Dalseo Children''s Library Website by applying a model of the user satisfaction index which consists of information quality, service quality, and system quality. In addition, we aim to measure user''s royalty and compliant of the Dalseo Children''s Library Website.
To achieve the objectives of this study, the author designed and used a questionnaire with 30 items focused on the three user satisfaction dimensions, that is, information quality, service quality, and system quality. A total of 130 responses to the questionnaire were analyzed in SPSS version 18. The research model and associated hypotheses were tested by following statistical techniques: Correlation, Multiple Regression Analysis, and Analysis of Variance.
The results of this study are summarized as follows:
① It was indicated that the higher the user satisfaction gives the higher the royalty and the higher the user satisfaction, and the lower the compliant.
② In the contents quality dimension, the items of the usefulness and the accuracy, the easiness to understanding and the reliability showed a significant relationship to user satisfaction.
③ In the service quality dimension, the items of keeping one''s promise at the appointed time, supplying extra time for request, and providing useful substitute showed a significant relationships to user satisfaction.
④ In system quality dimension, the items of information retrieval time, interface design, interaction with system advisor and users showed a significant relationships to users’ satisfaction.
⑤ It was found that user satisfaction was not a significant difference according to various reasons in each different dimension.
⑥ It was found that user royalty was not a significant difference according to for various reasons in each different dimension.
⑦ It was found that user compliant was a significant difference according to the gender differences.
The suggestions for the improvement of user satisfaction based on the results of analysis are followed as:
① User satisfaction would be achieved from improving the dimensions of contents quality, service quality, and system quality as an overall.
② Dalseo Children''s Library website should provide a various kinds of information and more useful information to improve user''s contents satisfaction.
③ Improving system response time, interaction with users, easy of searching information and more stability of the system is essential to improve the system quality.
④ There need to set up a regular survey to diagnosis of the user satisfaction particularly focused on the heavy users in the Dalseo Children''s Library website.

목차

< 목 차 >
Ⅰ. 서론=1
1. 연구의 배경과 목적=1
2. 연구의 방법과 한계=2
1) 연구의 방법=2
2) 연구의 한계=4
Ⅱ. 이론적 배경=4
1. 어린이도서관=4
1) 어린이도서관의 정의=4
2) 어린이도서관의 서비스=5
3) 대구 달서 어린이도서관 서비스 현황=7
2. 이용자 만족도 평가 모델=9
1) 마케팅 분야 - ACSI (고객만족지수)=9
2) 정보시스템 성과 모형=10
(1) DeLone과 McLean의 초기 모형=10
(2) DeLone과 McLean의 개선된 모형=10
3) 품질 측정 지표=12
(1) 콘텐츠 품질 측정 지표=12
(2) 서비스 품질 측정 지표=12
(3) 시스템 품질 측정 지표=13
3. 선행연구=14
1) 국내=14
2) 국외=15
Ⅲ. 연구 설계=18
1. 연구 모델=18
1) 이용자 만족도 적용 모델=18
2) 변수의 설정=18
3) 가설=20
2. 조사방법의 설계=20
1) 질문지 구성=20
2) 질문지 배부 및 회수=21
3. 자료처리 방법=23
4. 질문지의 신뢰도와 타당도 검증=24
Ⅳ. 어린이도서관 웹사이트 만족도 분석=27
1. 인구 통계학적 특성=27
2. 가설검증=28
1) 달서 어린이도서관 웹사이트 이용 만족에 영향을 미치는 요인에 대한 가설 검증=28
2) 달서 어린이도서관 웹사이트 충성도, 불평도에 영향을 미치는 요인에 대한 가설 검증=33
3) 가설 검증 결과 종합=35
3. 이용자 군별 만족도, 불평도, 충성도 분석=37
1) 만족도 분석=37
(1) 이용자 군별 콘텐츠 만족도=37
(2) 이용자 군별 서비스 만족도=38
(3) 이용자 군별 시스템 만족도=39
(4) 이용자 군별 이용 만족도=40
2) 충성도 분석=41
3) 불평도 분석=42
Ⅴ. 결론 및 제언=43
1. 결론=43
2. 제언=44
참고문헌=46
영문초록=49
부록_설문지=51

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