메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

진혜민 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
배성우
발행연도
2013
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수18

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
(Abstract)
The main purpose of this study was to investigate the effects of stressors(abuse experience, friendship-related stress, and academic stress) on depression and suicidal ideation among adolescents. The study model was derived from the stress process model proposed by Pearlin et al(1981) and self-esteem and social support were utilized as mediating variables.
In order to accomplish the study purpose, a meta-analysis technique was adopted to combine 433 existing studies that investigated suicidal ideation-related topics. For data analysis, journals, theses, and dissertations published between January, 1990 and July, 2012 were reviewed systematically. Correlations of these variables were calculated from the data and then the obtained correlation matrices were analyzed using structural path analysis to test the appropriateness of the hypothesized model. The data were analysed using Meta-Analysis software 2.0 and AMOS 18.0.
This study results were as following.
First, the results indicated that a large effect size was obtained between suicidal ideation and depression(r= .585). Suicidal ideation also showed a medium effect size with self-esteem(r= -.355), abuse experience(r= .347), social support(r= -.300), friendship-related stress(r= .274), and academic stress(r= .262).
Second, the results showed that the hypothesized model derived from the pearlin et al(1981) could be reasonably and appropriately applied to adolescents.
Third, abuse experience which was found to have a substantial importance, friendship-related stress, social support and self-esteem had a direct effect on depression. Abuse experience, social support and depression had direct effect on suicidal ideation. It was also found that friendship-related stress showed an indirect influence on suicidal ideation through social support and depression whereas academic stress showed an indirect influence on suicidal ideation through self-esteem and depression.
Finally, in terms of the mediating role of psychosocial resources, social support and self-esteem mediated the associations between the stressors and the outcomes. More specifically, social support mediated the associations between abuse experience and suicidal ideation, abuse experience and depression, friendship-related stress and depression. In the meantime, self-esteem mediated the associations between stressors(abuse experience, friendship-related stress, academic stress) and depression.
In conclusion, this study provided several significances in the adolescence literature. First, this study confirmed that stressors(abuse experience, friendship-related stress, academic stress) had both direct and indirect effects on suicidal ideation. Considering the fact that this study utilized meta-analytic approach, this study provided more integrated results of the previous studies. Second, this study also verified that stress process model could be applied to explain suicidal ideation among adolescents. Third, the results of this study are very meaningful in that they provided specific alternatives to prevent adolescents’ suicidal ideation and to provide integrated strategies to decrease stress, and depression and to improve psychosocial resources.

목차

목 차
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제제기 1
제 2 절 연구문제 6
제 2 장 이론적 배경 및 선행연구의 고찰 7
제 1 절 청소년 자살 7
1. 청소년 자살의 특성 및 실태 7
2. 청소년 자살생각 9
제 2 절 스트레스 과정 모델 11
1. 스트레스 과정 모델 11
1) 스트레스 요인 13
2) 심리사회적 자원 15
3) 결과 요인 17
제 3 절 청소년 자살생각 관련 선행연구의 고찰 19
1. 스트레스 요인과 심리사회적 자원간의 관계 19
1) 스트레스 요인과 사회적지지 19
2) 스트레스 요인과 자아존중감 20
2. 스트레스 요인과 결과 요인간의 관계 21
1) 스트레스 요인과 우울 21
2) 스트레스 요인과 자살생각 22
3. 심리사회적 자원과 결과 요인간의 관계 23
1) 사회적지지와 우울 23
2) 자아존중감과 우울 24
3) 사회적지지와 자살생각 25
4) 자아존중감과 자살생각 25
4. 청소년 자살생각의 매개요인 26
1) 사회적지지 26
2) 자아존중감 27
제 4 절 연구모형 28
제 3 장 연구방법 29
제 1 절 연구대상 선정 및 수집 29
제 2 절 자료의 코딩 30
제 3 절 자료의 분석방법 30
1. 메타분석 30
2. 경로분석 35
3. 메타경로분석 35
제 4 장 연구결과 37
제 1 절 분석대상 논문의 일반적 특성 37
제 2 절 청소년 자살생각 관련 변인들의 평균효과크기 39
제 3 절 청소년 자살생각 모형 검증 42
1. 경로모형 검증 43
2. 효과분해 47
제 4 절 매개효과 검증 48
제 5 장 결론 50
제 1 절 결과요약 및 논의 50
1. 청소년 자살생각 관련 변인에 대한 메타분석 50
2. 청소년 자살생각 모형 검증 51
3. 청소년 자살생각에 영향을 미치는 변인들간의 관계 52
제 2 절 함의 및 제언 57
1. 이론적 함의 57
2. 실천적 함의 58
3. 연구의 한계 및 후속연구 제언 62
참고문헌 64
Abstract 85
부 록 1 메타분석 코딩 양식 87
부 록 2 분석 대상 논문 88
표 목차
<표 3-1> 출판편의에 대한 확인 34
<표 4-1> 분석 대상 논문의 일반적 특성 37
<표 4-2> 청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인들의 평균효과크기 39
<표 4-3> 청소년 자살생각 관련 변인들의 평균효과크기 40
<표 4-4> 메타분석된 상관행렬 42
<표 4-5> 청소년 자살생각 경로모형에 대한 최대우도 모형적합도 지수 44
<표 4-6> 다중상관자승치 결과 44
<표 4-7> 수정모형의 요인들간 경로계수 46
<표 4-8> 수정모형의 경로계수 효과 분해(표준화계수) 47
<표 4-9> 사회적지지와 자아존중감의 매개효과 검증 48
그림 목차
<그림 2-1> 연구모형 28
<그림 4-1> 청소년 자살생각 경로모형 43
<그림 4-2> 청소년 자살생각 수정 경로모형 45

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0