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학위논문
저자정보

이혜주 (중앙대학교, 중앙대학교 대학원)

지도교수
정삼호
발행연도
2013
저작권
중앙대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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초록· 키워드

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21세기 디지털 기술의 급속한 발전은 단지 산업 기술 영역 외에 사회, 문화적 영역에도 영향을 미치며 기존의 사회 구조 및 환경에 변화를 주고 있다. 이러한 디지털 기술의 영향 가운데 있는 환경을 디지털 환경이라고 말할 수 있다.
최근 들어 주 5일 근무제의 정착과 소득수준의 향상, 소비자들의 웰빙(well-being)에 대한 관심 등 여가생활에 대한 의식변화로 인해 스포츠?아웃도어 분야가 크게 성장하고 그 수요가 지속적으로 증가하고 있다. 아웃도어 디자인은 소비자의 라이프스타일 및 패션 감성을 반영하며, 기능성 소재의 개발 및 IT 기술과의 접목 현상으로 보다 기능적이고, 착용감을 향상시킨 첨단 디자인들로 나타나고 있다. 아웃도어 의류 가운데 이러한 변화가 가장 많이 나타나는 아이템이 아웃도어 재킷이다.
이에 따라 본 연구에서는 아웃도어 의류 가운데, 아웃도어 재킷을 대상으로 디지털 환경의 선호 특성과 디지털 아웃도어 재킷의 디자인 요인을 적용하여 디지털 환경 특성의 아웃도어 재킷 디자인을 개발하고, 개발된 제품에 대한 착의평가와 디자인 요인 평가를 통해 소비자의 만족도를 분석하여 디지털 아웃도어 재킷에 적합한 디자인을 연구하였으며, 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 디지털 환경 특성을 관련 선행연구 자료를 통해 종합 분석한 결과,디지털 환경 시대의 특성은 일반적으로 겉으로 들어나는 외재적 특성이 있으며, 각각의 외재적 특성에는 다시 실질적 사용목적에 따른 내재적 특성이 존재함을 알 수 있었다. 외재적 특성은 ‘융합성’, ‘가상성’, ‘유목성’, ‘상호작용성’으로 분류할 수 있으며, 내재적 특성은 ‘건강기능 보호’, ‘환경으로부터 보호’, ‘위험으로부터 보호’, ‘심리적 보호’ 등의 특성으로 이루어진 ‘보호성’과 ‘감성의 전달’, ‘유희적 기능의 내재’ 등의 특성으로 이루어진 ‘유희성’, 그리고 ‘복합 기능의 일반화’, ‘가상착의’, ‘용도에 따른 변형’ 등의 특성으로 이루어진 ‘편리성’으로 분류되었다. 이러한 외재적 특성과 내재적 특성은 서로 뚜렷하게 구별되어, 그 개념적 정의가 이루어지는 것은 아니며, 각각의 특성은 다른 특성들과 서로 영향 관계 속에서 특징 지워짐을 알 수 있었다.
둘째, 본 연구는 디지털 환경 특성이 반영된 아웃도어 재킷 디자인 개발을 목표로 하고 있기에, 과학 기술적 측면을 다루는 집단과, 디자인 개발 환경에 있는 집단의 생각과 의견이 필요하다고 사료되어, 20대, 30대, 40대의 이공계 관련분야, 디자인 관련분야, 일반 사무직 관련분야의 소비자를 대상으로 아웃도어 의류와 디지털 의류의 착용실태 및 디지털 환경 특성 선호도 조사를 실시하였다.
조사 대상자들을 대상으로 디지털 소비자 특성인 혁신성, 유희성, 자기표현, 관계지향 등의 신뢰성 분석을 실시한 결과 신뢰성이 입증되었으며, 성별, 연령별, 직업별 디지털 소비자 특성의 차이 분석 결과 집단 간의 유의한 차이가 나타났다. 남성은 혁신성, 유희성, 즉시성에 있어서 여성보다 다소 높게 나타났고, 여성은 일반적으로 남성에 비해 외모와 개성표현에 관심이 많아 자기표현성에 있어서 비교적 높은 결과가 나타났다. 연령대에 따른 소비자 특성을 분석한 결과 자기표현과 관계지향에서 집단 간 차이를 보였는데, 자기표현에서는 20대와 40대가 30대보다 자기만의 개성을 추구하는 경향이 높음을 알 수 있었다. 관계지향은 동호회나 인터넷 커뮤니티의 활동이 30대, 40대보다 활발한 20대가 높게 나타났다. 직업별 소비자 특성에 대한 분석결과, 혁신성, 유희성, 자기표현에서 집단 간 차이를 나타내었는데, 혁신성과 자기표현에서는 디자인 관련 분야의 평균이 높았으며, 유희성에서는 이공계 관련 분야의 평균이 높게 나타났다.
아웃도어 활동 시 자주 구매하는 아이템은 주로 바람막이용 재킷이었으며, 일상복으로도 활용이 가능한 아웃도어 재킷을 원하고 있음을 알 수 있었다.
디지털 의류 구매 태도 조사 결과 반 이상의 응답자가 디지털 의류에 대해 인지하고 있었고, 디지털 의류 구매의사에 대해 매우 긍정적인 대답을 하여, 디지털 의류 디자인의 필요성을 확인할 수 있었다. 디지털 환경 특성이 반영된 아웃도어 재킷 개발을 위해 선호하는 특성에 대해 ‘환경으로부터의 보호(20.7%)’, ‘위험으로부터의 보호(14.8%)’, ‘건강 보호(13.6%)’등과 같은 보호적 측면의 특성을 가장 선호하였고, 다음으로 ‘오락적 기능이 내재(15.7%)’된 특성에 대해 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과로부터 장시간의 아웃도어 활동을 위한 디지털 아웃도어 재킷은 보호적 기능과 함께 유희적 기능을 제공해야 한다는 것을 알 수 있었다.
셋째, 디지털 환경 특성이 반영된 아웃도어 재킷을 디자인하는데 있어서 요구되는 디자인 요인과 디자인 개발 시 각 요인에 대한 고려사항들을 분석하였다. 분석결과 디지털 환경 특성이 반영된 디지털 아웃도어 재킷의 디자인 요인은 ‘적합성’, ‘유용성’, ‘혁신성’, ‘독특성’ 등으로 나타났다.
넷째, 디지털 환경 특성의 선호도 조사 결과와 디지털 환경특성이 반영된 아웃도어 재킷에 대한 디자인 요인, 그리고 아웃도어 의류 트렌드와 국내 아웃도어 재킷 디자인 현황 분석결과를 바탕으로 디지털 환경 특성을 적용한 아웃도어 재킷 디자인을 개발하였다. 디지털 환경 특성에 대한 선호도 조사 결과에 따라 30대 후반에서 40대 초반의 여성을 타겟으로 하였으며, 선호하는 4가지 디지털 환경 특성에 따라 디자인 전개를 실시하였고, 디자인 선호도 조사를 통해 선정된 재킷에 대해 디자인 개발을 실시하였다.
‘건강기능 보호’ 특성의 재킷은 미래 지향적인 메탈릭한 초경량 소재로 제작하였으며, 품 조절이 가능한 실용적인 지퍼와 입체적인 라인의 소매 등으로 재킷을 디자인하였고, 생체 신호 측정 센서 개발 및 모니터링 시스템을 개발하여 재킷에 적용하였다. ‘환경으로부터 보호’ 특성의 재킷은 캐주얼한 감성과 스마트한 생활의 감성을 동시에 느껴질 수 있도록 하기위해, 캐주얼한 감성이 느껴지는 인조 블루진과 체크무늬 패턴을 사용하였고, 곤충 퇴치 센서를 재킷에 내장할 수 있도록 디자인하였다. ‘안전 보호’ 특성의 재킷은 미래 지향적인 메탈릭한 경량 소재로 제작하였으며, 밤길 산행이나 위급한 상황이 발생 시 착용자의 위치를 알릴 수 있는 EL 와이어와 착용자의 정보를 신속히 전달하는 QR 코드, 그리고 전파의 정확한 수신을 위해 유니버설 안테나를 내장하여 디자인하였다. ‘오락적 기능의 내재’ 특성의 재킷은 소리에 반응하는 센서가 달린 LED 패널을 재킷에 탈 부착할 수 있도록 디자인하였으며, 소매부리에는 RFID 또는 QR 코드를 내장할 수 있는 포켓을 설계하여, RFID를 쉽고 편리하게 사용할 수 있도록 하였으며, 어깨부분에 이어폰 전용 구멍을 구성하여 이어폰을 깔끔하고, 편리하게 사용할 수 있도록 하였다.
다섯째, 디지털 환경 특성을 반영한 아웃도어 재킷의 제품 평가를 위해 제품에 대한 착의평가, 디자인 요인평가, 구매의사에 대하여 조사를 실시하였다.
착의 평가 결과, 디자인(전체외관)에 있어서 ‘건강기능 보호’ 특성이 가장 높았으며, 기능성은 ‘건강기능 보호’, ‘오락적 기능 내재’ 특성이 비교적 높게 나타났다. 색상과 무늬는 ‘건강기능 보호’ 특성이 가장 높았으며, 소재의 적합성은 ‘건강기능 보호’ 다음으로 ‘환경으로부터 보호’와 ‘오락적 기능 내재’ 특성 순이었다. 동작 편리성, 전체 길이, 치수 적합성은 ‘건강기능 보호’ 특성 외의 제품은 모두 비교적 낮게 평가 되었는데, 이는 모두 착용감과 관련이 되는 항목으로, 향후 후속 논문에서는 기능적인 디자인 외에 길이, 치수, 동작의 편리성과 같은 착용감 향상에 대한 연구가 보완되어져야 한다고 사료된다. 디지털 아웃도어 재킷에 대한 디자인 요인 평가 결과 적합성 요인은 ‘건강기능 보호’ 특성이 가장 높게 평가 되었고, 유용성 요인은 ‘안전 보호’와 ‘오락적 기능 내재’ 특성이 높게 나타났다. 혁신성 요인은 ‘환경으로부터 보호’와 ‘오락적 기능 내재’의 특성이 비교적 높게 나타났고, 특이성 요인은 ‘오락적 기능 내재’ 특성이 비교적 가장 높이 평가 되었다. 구매 의사 평가 결과 ‘환경으로부터 보호’ 특성이 비교적 가장 높았으며, 다음으로 ‘건강기능 보호’, ‘오락적 기능 내재’, ‘안전 보호’ 순으로 나타났으며, 개발된 제품에 대해서는 비교적 긍정적인 평가가 이루어졌다. ‘환경으로부터의 보호’ 특성에 대한 구매의사는 소비자 만족도와 연결이 되며, 이는 디자인 개발에 반영된 디자인 요소와 개발 특성이 디지털 아웃도어 재킷의 디자인 요인에 부합한 결과라 볼 수 있겠다.
디지털 환경 특성이 적용된 아웃도어 재킷에 대한 연구가 미비하고, 상용화된 제품의 수도 많지 않으며, 아직까지는 대중에게는 새로운 제품으로 인식되기에, 본 연구에 사용된 디자인 연구는 디지털 의류 착용목적과 필요성 및 그에 따른 디자인 요인을 분석하고 보다 차별화된 디자인 개발을 위한 실증적 연구 자료가 될 것이라 보며, 디자인 연구 개발에서 논의된 디자인 특성과 기술적 특성들은 의류산업을 보다 전문화시키고, 관련 분야와의 협업 및 그에 따른 제반 인프라를 구축하여 의류산업의 활성화와 고부가가치 제품 개발에 기여할 것이라 본다.

Rapid development of digital technology in the 21st century has affected not only industrial technology area but also social and cultural area, and is changing the existing social structure and environment. The environment in the middle of digital technology effects can be called the digital environment.
As people''s attitude towards leisure is changed recently by settlement of five-day work week, improvement of income, and interests in well-being, the sports and outdoor area is growing and its demand keeps increasing.
Outdoor design reflects consumers'' lifestyle and fashion sensibility, and ultramodern designs with more functions and more comfortable fit are emerging due to the development of functional materials and fusion of IT. Outdoor jacket is the item that most apparently shows these changes in outdoor wear.
Therefore this study focuses on outdoor jacket among the outdoor wears, and digital outdoor jacket designs with digital environment characteristics are developed by applying preferred characteristics of digital environment and design factors of digital outdoor jacket. By analyzing consumer satisfaction through fitness evaluation and design factor evaluation of the developed products, outdoor jacket designs that are more adapted to digital outdoor jacket are studied. The results are as follows.
First, the overall analysis result of digital environment characteristics through previous study material shows that among the characteristics of digital environment age there are extrinsic characteristics that generally appears externally, and that within each extrinsic characteristic there exist intrinsic characteristics following actual purpose. Extrinsic characteristics can be classified into convergence, virtual, nomad, interactivity. Intrinsic characteristics can be classified into protection that is composed of health protection, protection from environment, protection from danger, and psychological protection, amusement that is composed of transmission of sensibility and embedding amusement functions, convenience that is composed of generalization of complex functions, virtual fitness, transformation according to purposes. These extrinsic and intrinsic characteristics are not clearly differentiated from each other, but each characteristic is characterized in the relation with each other.
Second, as this study aims to develop outdoor jacket design that reflects digital environment characteristics, it is considered that the thoughts and opinions of a group that deals with scientific and technological sides and a group in design development environment. Thus a survey was conducted on consumers in 20''s, 30''s and 40''s in science and engineering area, design area, and general office work area, to investigate actual wearing conditions of outdoor wear and digital wear, and preferred digital environment characteristics.
As a result of confidence analysis of digital consumer characteristics, such as innovation, amusement, self-expression, relationship-orientedness, the confidence was proved, and the analysis result of the difference in digital consumer characteristics according to gender, age, and profession showed meaningful differences.
Men show higher score for innovation, amusement, and promptness than women, and women in general are more interested in appearance and individuality therefore show relatively higher score for self-expression. The analysis result of consumer characteristics according to age showed difference in self-expression and relationship-orientedness. In self-expression 20''s and 40''s have more tendency towards own individuality. In relationship-orientedness, club or internet-community activity in 30''s and 40''s were higher than in 20''s. The analysis result of consumer characteristics according to profession showed differences in innovation, amusement, and self-expression between groups. Design-related groups have higher average score for innovation and self-expression, while average score for amusement was higher in the science and engineering group.
Frequently bought item for outdoor activity was wind jacket, and outdoor jacket that can be also utilized as every-day wear was desired.
As the survey result of digital wear purchase behavior showed that more than half of respondents were aware of digital wear and replied very positively to the intention of purchasing digital wear, it was confirmed that digital wear design was needed. Regarding the preferred characteristics for developing outdoor jacket that reflects digital environment characteristics, protection was the most preferred, such as protection from environment (20.7 %), protection from danger (14.8 %), health protection (13.6 %). Embedding amusement function (15.7 %) came next. From this result it was found out that an outdoor jacket for many hours of outdoor activity has to provide amusement function together with protective function.
Third, design factors required to develop outdoor jackets that reflect digital environment characteristics and particular of the factors to be considered when developing designs were analyzed. Analysis result indicates that the design factors of digital outdoor jacket that reflects digital environment characteristics are suitability, usefulness, innovation, and uniqueness.
Fourth, outdoor jacket design reflecting digital environment characteristics was developed based on the survey result of preferred digital environment characteristics, design factors of outdoor jacket reflecting digital environment characteristics, and analysis result of outdoor wear trend and present state of domestic outdoor jacket design. According to the survey result of preferred digital environment characteristics, women in late 30''s and early 40''s were targeted, and designs according to the preferred four digital environment were developed. Prototypes of the preferred designs in a survey were put into production.
A health-protection jacket is made of future-oriented metallic ultra-light material. The jacket was designed with practical zippers for width adjustment and draped sleeves, and vital signal measurement sensors and monitoring systems were developed and applied to the jacket. In a protection-from-environment jacket, artificial blue jean and check pattern were used so that casual sense and smart-life sense can be felt simultaneously, and a pocket for an insect-repelling sensor was designed. A safety-protect jacket was made of future-oriented metallic ultra-light material. An EL wire to indicate the wearer''s position during night-time hiking or emergency, a QR code to rapidly notify the wearer''s information, and a universal antenna for better reception of electric wave was designed into it. An amusement-embedded jacket was designed to attach/detach an LED panel with sound-sensitive sensors. A pocket for RFID or QR code was designed at the tip of a sleeve so that RFID can be used easily and conveniently, and a dedicated hole for earphones was made around shoulders so that earphones can be utilized neatly and conveniently.
Fifth, fitness evaluation, design factor evaluation, and purchase intention were surveyed in order to rate the outdoor jacket product reflecting digital environment characteristics.
According to the fitness evaluation result, health-protection showed highest score in design (overall appearance), and health-protection and amusement-embedded had relatively high scores for functionality. For color and pattern, health-protection was highest, and for suitability of material health-protection was the highest and next came protection-from-environment and amusement-embedded. Convenience of movement, overall length, suitability of measure were relative low for all but health-protection, which are all related to the comfortable fit and should be complemented in a further study. According to the design factor survey result, health-protection was evaluated the highest in suitability factor, and safety-protection and amusement-embedded was high in usefulness. Innovation factor was relatively high in protection-from-environment and amusement-embedded, and uniqueness factor was relatively the highest in amusement-embedded. Purchase intention evaluation result showed protection-from-environment was relatively the highest, and next came health-protection, amusement-embedded, and safety-protection. The developed products received relatively positive evaluation. Purchase intention towards protection-from-environment is related to the consumer satisfaction, which can be regarded as the result of agreement between design factors and development characteristics reflected in design development and design factors of digital outdoor jacket.
Outdoor jackets applying digital environment characteristics are not very well studied yet, do not have many commercialized products, and are still regarded as new products by public. Therefore the design study used in this study will be an empirical research material for analysis of purpose and necessity of digital wear and according design factors, and development of more distinctive design development. The design characteristics and technological characteristics discussed in the design research and development will contribute to more specializing apparel industry, collaboration with related areas, building of according various infra, and eventually activation of apparel industry and development of high value-added products.

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적과 의의 4
3. 연구의 방법과 내용 5
II. 이론적 배경 9
1. 디지털 환경 시대의 이해 9
1) 디지털 환경 시대의 개념 9
2) 디지털 환경 시대의 소비자 12
2. 디지털 환경 특성 및 디자인 현황 23
1) 외재적 특성 26
2) 내재적 특성 47
3. 아웃도어 의류 현황 71
1) 아웃도어 시장 현황 71
2) 아웃도어 의류의 디자인 및 연구 동향 84
3) 디지털 아웃도어 재킷 개발 현황 99
III. 실증적 연구 105
1. 아웃도어 의류 트렌드 분석 108
1) 2012년 S/S 아웃도어 의류 트렌드 분석 108
2) 2013년 S/S 아웃도어 의류 트렌드 분석 115
2. 국내 아웃도어 재킷 디자인 분석 120
1) 색상 120
2) 소재 126
3) 디테일 127
4) 브랜드 이미지 128
3. 착용 실태 조사 132
1) 인구 통계적 특성 136
2) 아웃도어 재킷 구매 태도 144
3) 디지털 의류 구매 태도 149
4) 디지털 아웃도어 재킷 디자인 선호 특성 155
4. 디지털 아웃도어 재킷 디자인 요인 분석 162
IV. 디지털 아웃도어 재킷 디자인 개발 166
1. 디지털 아웃도어 재킷 디자인 개발 방향 167
1) 디지털 아웃도어 재킷 선호 특성 반영 167
2) 디지털 아웃도어 재킷 디자인 요인 반영 168
3) 아웃도어 의류 트렌드 및 아웃도어 재킷 디자인 현황 반영 171
4) 디자인 전개 방향 172
2. 디지털 아웃도어 재킷 디자인 개발 특성 173
1) 디자인적 측면 174
2) 디지털 기술적 측면 175
3. 디지털 아웃도어 재킷 제품 개발 176
1) 디자인 테마 설정 176
2) 디지털 아웃도어 재킷 디자인 180
3) 디자인 선호도 조사 185
4) 제품 제작 187
5) 제품 평가 207
V. 결론 및 제언 219
1. 요약 및 결론 219
2. 연구의 제한점 및 제언 226
참고문헌 228
부록 237
국문초록 257
ABSTRACT 262

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