본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 유아교육기관 교실 내에서 협동학습을 통한 동물 기르기 활동을 전개하면서 환경 친화적 태도와 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울시 동작구에 소재하는 M유치원 만 5세반 1학급을 실험집단으로 같은 지역에 위치한 S유치원 만 5세반 1학급을 비교집단으로 임의로 선정하여 실험집단 21명, 비교집단 25명을 대상으로 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 실험집단의 유아를 대상으로 2012년 4월 16일부터 2012년 7월 6일까지 총 12주간 이루어졌다. 유아의 동물에 대한 생태관찰활동은 자유선택시간에 자유롭게 이루어졌고, 유아가 동물을 관찰하는 동안 실행한 질문에 답을 얻기 위해서 이야기 나누기 시간에 함께 탐구 할 동물에 관한 질문을 선정하고, 그에 대한 연관활동을 모색하였다. 그 후, Learning Together 협동학습 모형에 기초한 동물의 생태탐구활동과 그에 따른 연관활동이 주 2회, 총 24회 활동으로 이루어졌다. 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후 검사 순으로 진행되었으며, 교사는 협동학습을 실시하기 전 모둠세우기를 통해 유아의 사회적 기술을 증진시켰다. 실험집단에서 실험처치를 하는 동안 비교집단은 교실 내 관찰영역에 동물 사육장을 놓고, 개별적, 대집단으로 동물에 대한 관찰활동을 전개하였다. 본 연구에서는 실험집단과 비교집단을 대상으로 실험처치 전, 후 환경 친화적 태도와 친사회적 행동에 관한 검사를 실시하였다. 유아의 환경 친화적 태도를 측정하기 위해서 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children''s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Vison)를 허윤정(2001)이 번안, 수정하여 사용한 환경 친화적 태도 검사 도구를 사용하였다. 친사회적 행동의 측정은 Mcginis와 Goldstein(1990)이 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해 제작한 Skill Situation Measure를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 유아 사회성발달 프로그램 연구에서 수정, 번안하여 사용한 친사회적 행동검사 도구를 사용하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 환경 친화적 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구에서는 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 환경 친화적 태도와 친사회적 행동의 향상에 효과가 있는지를 알아보기 위해 두 집단의 사전검사점수를 독립표본 t검증을 사용하여 집단 간 동질성을 검증 한 후, 사후검사 점수 또한 독립표본 t검증을 사용하여 집단 간의 효과차이를 비교, 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 환경 친화적 태도가 긍정적으로 향상되었다. 즉, 환경 친화적 태도에서 실험집단과 비교집단의 유의한 차이가 있었다. 환경 친화적 태도 하위요인별에서 유아의 자연 친화적 태도는 집단별 유의한 차이가 있었으며, 이를 통해 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 자연친화적 태도를 향상시킨다고 볼 수 있다. 환경보전 태도에서도 집단별 유의한 차이가 있었으며 이를 통해 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 환경보전태도를 향상시킨다고 볼 수 있다. 둘째, 협동학습을 통한 동물 기르기 활동 통해 유아의 친사회적 행동이 긍정적으로 향상되었다. 즉, 친사회적 행동에서 실험집단과 비교집단의 유의한 차이가 있었다. 친사회적 행동 하위요인별에서 유아의 개인정서조절능력은 집단별 유의한 차이가 있었으며, 이를 통해 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 개인정서조절능력을 향상시킨다고 볼 수 있다. 대인관계형성 능력에서도 집단별 유의한 차이가 있었으므로 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 대인관계형성 능력을 향상시킨다고 볼 수 있다. 유치원 적응능력에서도 집단별 유의한 차이가 있었으므로 협동학습을 통한 동물 기르기 활동이 유아의 유치원 적응능력도 향상시킨다고 볼 수 있다.
This research has been performed to examine what effects raising animals through cooperative learning has on eco-friendly attitudes and pro-social behavior in early childhood education centers aimed at 5-year-old children. The subjects were aimed at the experimental group of 21 children, one class of 5-year-old children in M Kindergarten, located in Dongjak-gu of Seoul and at the comparative group of 25 children, randomly chosen, and one class of 5-year-old children in S Kindergarten. The experimental treatment of this research was performed on children of an experimental group for 12 weeks from April 16th in 2012 to July 6th in 2012. Ecological observations of animals were conducted in free-choice activity time and the questions about animals were selected while children observed animals in storytelling time so as to answer the questions and then related activities were searched. After that, ecological inquiry activities and related activities based on cooperative learning, Learning Together, were performed twice a week, 24 times in total. The research was proceeded in order of preliminary test, pre-test, experimental treatment and post-test and before cooperative learning and the teacher promoted social skills of children through group building. During experimental treatment in the experimental group, the comparative group observed animals individually or in a large group within a breeding farm in the observational area. The research was aimed at the experimental group and the comparative group and tested for eco-friendly attitudes and pro-social behavior before and after experimental treatment. To measure children''s eco-friendly attitudes, the measurement was used, to which Huh Yun-jeong(2001) adopted CATES-PV(The children''s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Vison) by Musser and Diamond(1999). With regard to pro-social behavior, revised and adapted Skill Situation Measurement in sociality development program by Lee Won-yong, Park Chan-ok and No Young-Hui(1993) was utilized as the measurement of pro-social behavior. The research issues have been established as follows: Research issue 1. How does raising animals through cooperative learning affect children''s eco-friendly attitudes? Research issue 2. How does raising animals through cooperative learning influence children''s pro-social behavior? This research verified homogeneity between two groups using the pre-test scores through independent samples, t-test, to examine raising animals through cooperative learning has an effect on the improvement of children''s eco-friendly attitudes and pro-social behavior. After that, the effect differences between two groups through the scores of post-test using independent samples t-test were compared and analyzed. The results are as follows: First, raising animals through cooperative learning improved children''s eco-friendly attitudes positively. That is to say, there is a meaningful difference between the experimental group and the comparative group regarding eco-friendly attitudes. In its sub-factors, children''s eco-friendly attitudes has a meaningful difference between groups; that is, raising animals through cooperative learning improves eco-friendly attitudes. When it comes to environmental conservation attitudes, there is a meaningful difference between groups, implying that raising animals through cooperative learning improves environmental conservation attitudes. Second, raising animals through cooperative learning positively elevates pro-social behavior. In other words, there is a significant difference between the experimental group and the comparative group regarding pro-social behavior. In its sub-factors of pro-social behavior, children'' ability of emotion regulation has a significant difference between groups. This indicates that raising animals through cooperative learning improves children'' ability of emotion regulation. Concerning interpersonal relationship formative competence, there is a meaningful difference between groups, suggesting that raising animals through cooperative learning elevates interpersonal relationship formative competence of children. Regarding adjustability in kindergarten, there is a significant difference between groups. implying that raising animals through cooperative learning improves children'' adjustability in kindergarten.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 83. 용어정리 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 유아교육기관에서 동물 기르기 활동 101) 교실 내 동물 기르기 활동의 교육적 의의 102) 교실 내 동물 기르기 활동 방안 132. 협동학습을 통한 동물 기르기 활동 201) 협동학습의 개념 및 교육적 의의 202) 협동학습의 모형 243) 동물 기르기 활동과 협동학습 293. 유아 환경 친화적 태도 321) 환경 친화적 태도의 개념 322) 유아의 환경 친화적 태도 증진방안 354. 유아의 친사회적 행동 391) 친사회적 행동의 개념 392) 유아의 친사회적 행동 증진방안 42Ⅲ. 연구방법 481. 연구대상 482. 연구도구 483. 연구절차 511) 실험설계 512) 예비검사 513) 사전검사 524) 교사교육 525) 실험처치 53(1) 실험처치 내용 선정의 원칙 53(2) 협동학습을 통한 동물 기르기 활동 내용 56(3) 실험처치에 따른 교수전략 내용 706) 비교집단 827) 사후검사 834. 자료처리 및 분석 83Ⅳ. 연구결과 및 해석 841. 유아의 환경 친화적 태도에 미치는 효과 842. 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과 89Ⅴ. 결론 및 제언 951. 요약 952. 논의 및 결론 973. 제언 109참고문헌 110<부 록> 124국문초록 191ABSTRACT 194