본 연구의 목적은 대학 교수자의 자기 주도적인 수업 개선과 지속적인 성찰을 지원하기 위한 웹 기반의 e-티칭포트폴리오 시스템을 설계?개발하는 데 있다. 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 티칭포트폴리오에 대한 문헌 분석과 사례 분석을 통해 e-티칭포트폴리오 시스템의 목표와 설계 방향을 도출한다. 둘째, e-티칭포트폴리오 시스템의 목표에 적합한 e-티칭포트폴리오의 구성요소를 도출한다. 셋째, 도출된 설계 방향을 토대로 e-티칭포트폴리오 시스템의 프로토타입(prototype)을 설계?개발한다. 넷째, 개발된 프로토타입을 대학 현장에 적용하고, 개선점을 수정?보완한 후 최종 e-티칭포트폴리오 시스템을 완성하는 것이다. 본 연구는 웹 콘텐츠 개발 모형을 기반으로 분석, 설계, 개발, 평가의 단계로 진행하였으며 시스템 개발 단계에서는 래피드 프로토타입 개발 방법론을 적용하였다. 먼저 시스템의 핵심 기능을 포함한 프로토타입을 개발하고 이에 대한 초기 사용성 평가, 소집단 평가, 현장 평가의 과정을 거치면서 사용자의 요구를 수집하였다. 각 평가 단계별로 수집된 요구는 프로토타입을 개선하는 데 반영되었다. 최종 개발된 시스템의 특징을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 교수자가 교수 활동의 계획, 실행, 평가 과정을 체계적으로 조직할 수 있도록 웹을 기반으로 하며 열 개의 표준화된 구성요소를 제공하였다. 둘째, 본 연구의 시스템은 승진, 취업, 임용 등의 경력 포트폴리오가 아닌 교수 역량의 개발에 목적을 두고 교과목을 중심으로 코스 포트폴리오를 개발하였다. 셋째, 체계적인 수업설계가 가능하도록 웹 기반 수업설계 템플릿을 제공하였다. 또한 자료의 활용성을 높이기 위해 교수 활동 단계에서 필요한 멀티미디어 자료를 직접 연결하는 기능을 제공하였다. 넷째, e-티칭포트폴리오에 대한 교수자의 이해를 돕고 시스템 활용에 있어서의 어려움과 혼란을 최소화하기 위해 웹 기반 도움말과 사례를 제공하였다. 다섯째, e-티칭포트폴리오의 확산을 돕고, 우수 포트폴리오를 통한 좋은 사례를 공유하기 위하여 공유 범위를 다양하게 설정할 수 있도록 하였다. 여섯째, 데이터의 효율적인 활용을 위하여 e-티칭포트폴리오 시스템과 대학 내 학사정보시스템과 LMS(학습관리시스템)를 연동하게 하였다. 일곱째, 교수자의 e-티칭포트폴리오 제작 현황을 한눈에 볼 수 있도록 직관적인 인터페이스를 개발하였다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 e-티칭포트폴리오 시스템은 교과목 단위의 코스 포트폴리오 개발을 통해 교수자가 자신의 교수 활동을 체계적이고 지속적으로 기록하고 성찰, 개선할 수 있다는 점에서 연구의 의의를 찾을 수 있다
The purpose of this study was to design and develop a Web-based e-Teaching Portfolio System which contributed to reflection and development in university faculty''s teaching professional. This study first derives the goal and design concept for the system through literature review and the case analysis. Second, this study establishes components of the e-teaching portfolio appropriate to the goals of the system. Third, this study describes a prototype for an e-Teaching Portfolio System based on the design concept. Forth, this study pilot tests the prototype at a university in order to further develop and review the e-Teaching Portfolio System. Production followed the Web Contents Development model phases of Analysis, Design, Development and Evaluation. Rapid prototyping methodology was used in the development phase to collect user''s requirements via initial usability test, pilot test and field test. In each test, the prototype was modified by the collected requirements. The revised system features include: First, ten standard components in the system based on the web to help faculty organize their practice knowledge in the process of planning, implementation and assessment. Second, an emphasis on course-specific portfolios, rather than a career portfolio which may be used to obtain new employment, reappointment, tenure and promotion. Third, a web-based template as a tool for instructional design including functions for linking educational multimedia files. Forth, a web-based guide and sample e-teaching portfolios were provided on the system to help faculty understand the e-teaching portfolio and minimize difficulties and confusion over using the system. Fifth, the diffusion of model e-teaching portfolios and the option to allow faculty to set access permission of different groups. Sixth, the connection of the e-Teaching Portfolio System to the University Information System and Learning Management System for the effective utilization of the data. Seventh, an intuitive interface to identify at a glance the status of e-teaching portfolio development. The revised system of this study allows faculty to write, reflect and develop teaching practice systematically and consistently in the producing course portfolios.
목차
I.서론1.연구의 필요성 및 목적2. 연구의 내용3. 용어의 정의Ⅱ. 이론적 배경1. e-티칭포트폴리오의 개념과 특성2. e-티칭포트폴리오의 활용 효과3. 국내외 e-티칭포트폴리오 시스템 사례Ⅲ. e-티칭포트폴리오 시스템의 설계1. 시스템의 목표 및 설계 방향2. 시스템의 설계Ⅳ. e-티칭포트폴리오 시스템의 개발1. 개발 도구 및 환경2. 프로토타입 시스템의 평가3. 최종 e-티칭포트폴리오 시스템Ⅴ. 논의1. e-티칭포트폴리오 시스템에 대한 논의2. e-티칭포트폴리오 시스템의 활용에 대한 논의3. e-티칭포트폴리오 시스템의 개발 및 발전 방향Ⅵ. 결론참고문헌부록영문초록국문초록