이 연구는 대학생의 휴대전화의 과다한 사용과 관련한 휴대전화 중독에 심각한 영향을 미치는 요인들에 대해 살펴보고 분석하고자 하였다. 현대사회에서 멀티미디어 도구로 깊히 자리 잡아온 휴대전화의 역기능을 알아보기 위하여 대학생을 대상으로 휴대전화 중독적 사용에 영향을 미치는 정서적 요인, 사회경제적 요인, 개인특성 요인을 통하여 휴대전화 중독을 예측하고 예방할 수 있는 변인들을 조사할 목적으로 연구가 수행 되었다. 이를 통하여 대학생의 휴대전화 중독적 사용과 관련된 문제점들을 분석한 후, 건전한 휴대전화 사용을 권장하며, 사회적 문제로 자리 잡고 있는 휴대전화 중독예방에 도움을 줄 수 있도록 하는 것을 목적으로 하고 있다. 이 연구는 이러한 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구 질문을 설정하였다. 첫째, 대학생의 휴대전화 사용실태는 어떠한가? 둘째, 정서적 요인(스트레스, 우울, 자기통제력)과 대학생의 휴대전화 중독과의 관계는 어떠한가? 셋째, 사회?경제적요인(대인관계, 가정의 경제력)과 대학생의 휴대전화 중독과의 관계는 어떠한가? 넷째, 개인특성요인(성별, 연령, 학업성적)과 대학생의 휴대전화 중독과의 관계는 어떠한가? 다섯째, 대학생의 휴대전화 중독을 가장 잘 예측 하는 변인은 무엇인가? 여섯째, 휴대전화 중독적 사용을 줄이기 위한 정책적 방안은 무엇인가? 이 연구를 위하여 대구경북 지역에 소재하고 있는 대학교 5곳에 재학 중인 대학생 700명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 적합하지 않은 설문지를 제외한 601부가 최종 분석 자료로 사용되었다. 설문에 참여한 대상자의 평균연령은 21.18세 였고, 남학생 216명, 여학생 385명 이었다. 대학생의 휴대전화 중독요인을 설명하기 위한 독립변수로 정서적요인(스트레스, 우울, 자기통제력), 사회경제적요인(대인관계, 가정의 경제력), 개인특성요인(성별, 연령, 성적)으로 나누어 측정하였다. 대학생의 휴대전화 중독요인에 대한 측정 도구는 다음과 같다. 1) 휴대전화 중독성향 척도를 알아보기 위하여 Young(1996)의 인터넷 중독검사(Internet Addition Test)를 참고로 하여 장혜진(2002)이 직접 제작한 휴대전화 중독 설문지를 사용하였다. 2) 스트레스 정도를 알아보기 위하여 Cohen, Kamarck & Mermelstein(1983)이 개발했던 도구를 사용하였다. 3) 우울의 정도를 알아보기 위하여 한국어판 역학연구 우울척도인 CES-D(the Center for Epidemiologic Depression Scale)를 사용하였다 4) 자기 통제력의 수준을 알아보기 위해 Gottfredson 과 Hirschi(1990)의 자기 통제력 척도와 김현숙(1998)의 자기 통제 평정 척도를 참고하여, 남현미(1999)가 재구성한 것을 사용하였다. 5) 대인관계를 측정하기 위하여 Schlein 과 Guerney가 개발한 것을 우리 실정에 맞게 번안한 문선모(1980)의 척도를 기초로 김흥기(2006)가 재구성한 대인관계 변화 척도(Relationship Change Scale)를 사용하였다. 본 연구에 대한 자료 분석 방법으로 SPSS 20.0을 사용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 연구 대상자의 휴대전화 중독에 미치는 독립된 변인들과의 관계를 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 정서적 요인(스트레스, 우울, 자기통제감)에 따른 휴대전화 중독을 알아보기 위하여 분산분석(ANOVA)를 실시하였으며, 이들 변인들과 휴대전화 중독은 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회경제적 요인(대인관계, 가정의 경제력)과 휴대전화 중독의 관계를 알아보기 위하여 분산분석(ANOVA)를 실시하였으며, 이들 변인들과 휴대전화 중독은 유의한 관계가 있음이 연구결과에서 나타났다. 넷째, 개인특성 요인(성별, 연령, 학업성적)에 따른 휴대전화 중독의 관계를 알아보기 위하여 분산분석(ANOVA)를 실시하였으며, 학업성적을 제외한 나머지 변인들과 휴대전화 중독은 유의한 관계가 있는 것으로 연구결과 나타났다. 다섯째, 휴대전화 중독과 관련된 변인들과의 1:1 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시하였으며, 스트레스가 휴대전화 중독과 가장 높은 상관관계를 보이는 변인으로 연구결과 나타났다. 여섯째, 휴대전화 중독과 관련된 변인들의 상관관계를 알아본 후, 상관관계가 성립된 변인들을 가지고 다중회기 분석을 실시하였고, 다중상관관계에서 유의한 수준이 나온 변인들로 단계별 다중회기분석을 실시하였다. 이 연구의 결과에 따른 제한점을 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 연구대상자의 표집과정에서 휴대전화 중독 사용집단의 분류가 가능하지 않았기 때문에 중독 사용자 집단이 아닌 일반 대학생들을 대상으로 연구하였다. 따라서 후속연구에서는 휴대전화의 병리적 사용 기준을 바탕으로 한 중독 집단에 대한 체계적인 연구가 필요하다. 둘째, 연구대상자들이 대구경북 지역에 있는 일부 대학생들이었기 때문에 전공영역이나 지역의 특성에 따라 휴대전화 사용 빈도에 따른 차이를 보일 수 있으므로, 대상자 집단의 세분화 및 다양화가 필요하다. 셋째, 이 연구는 선행연구를 통해 이미 확인된 바 있는 휴대전화 중독과 관련된 변인들을 사용하였으나, 보다 나은 연구를 위해서 개인 및 사회적 특성과 관련된 다양한 변인들과 휴대전화 중독과의 관계를 규명하는 후속연구의 필요성이 요구된다. 넷째, 휴대전화는 이미 일상생활에서 유용한 멀티미디어의 도구로서 사용되어지고 있으나 휴대전화의 과다한 사용으로 인해 많은 문제점들이 발견되어지고 있다. 비록 이 연구는 대학생의 휴대전화 중독에 한정이 되어 있으나, 게임중독, 음란물 중독, SNS 중독 등에 대한 다양한 후속연구가 필요할 것이라고 본다. 이러한 연구 결과들을 바탕으로 대학생의 휴대전화 중독을 예방하고 해결하기 위한 방안을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 측면으로는 대학생들이 휴대전화 사용에 집착하지 않도록 하는 다른 오락적 기능들이 필요하다. 둘째, 치열한 입시경쟁 속에서 많은 시간들을 미디어매체와 함께 청소년 시절을 보낸 대다수의 대학생들이 혼자 활동하는데 익숙해져 있으므로 휴대전화를 과다하게 사용하는 경우가 많다. 그렇기 때문에 학회활동 및 동아리 활동을 통한 오프라인에서의 다양한 커뮤니티 활동이 필요하다. 셋째, 미디어 중독이 사회적 이슈가 되고 있으므로 인하여 청소년을 위한 미디어 중독 예방교육 및 프로그램들은 꾸준히 개발되고 있으나 대학생을 위한 프로그램은 거의 없는 실정이다. 청소년에 대해서는 어느 정도의 규제가 가능하지만, 성인이 된 대학생들은 재제조건이 없으므로 대학생을 대상으로 하는 미디어 중독 예방을 위한 대학 및 지역사회의 보호정책의 확대가 필요하다. 따라서 미디어 중독에 대한 사회적 부작용을 이해하고 이에 따른 경각심을 갖게 하며, 미디어의 건전한 사용을 위한 국가 및 지역사회의 다각적인 노력이 필요하다고 본다. 이 연구는 대학생의 휴대전화 중독과 관련된 변인들을 알아보고, 휴대전화 중독 예방을 위한 정책적 방안을 모색하는데 의의를 두고 있다.
This study aims to examine and analyze the factors which have a serious influence on college students’ mobile phone addiction in relation to their frequent use of mobile phone. To check the reverse function of the mobile phone use which have taken deep root as multimedia device in modern society, this study has been carried out for the purpose of investigating the factors which can predict and prevent mobile phone addiction through the emotional, social and economic factors and personal characteristic factors which have affected mobile phone addiction targeted for the college students. After a few problems associated with college students’ mobile phone addiction are analyzed through it, Sound use of a mobile phone will be recommended. And I''m having for my object that I''ll be able to help prevent mobile phone addiction which occupies a place as a social problem. In this research, the following questions were set in order to carry out such a goal. First of all, What is the status of college students'' mobile phone use ? Second, what is the relationship between college students’ emotional factors - stress, depression, self-control, etc. and mobile phone addiction ? Third, what is the relationship between the social and economic factors - Interpersonal relationship, family''s economic, etc. and college students'' mobile phone addiction ? Fourth, what is the relationship between personal characteristics - gender, age, school grades, etc. and mobile phone addiction ? Fifth, what are the factors which can predict college students'' mobile phone addiction best ? Sixth, what is the political measures to reduce mobile phone addiction ? About 700 college students in five universities located in the Daegu-Gyeongbuk area participated in the survey for it and exactly 601 questionnaires except for a few copies which were not suitable were used for the analysis data. The average age of the subjects - 216 male students, 385 female students respectively - who participated in the survey was 21.18 years old. Three main factors as the independent variables to explain the cause of mobile phone addiction were defined and measured as follows. - emotional factors ( stress, depression, self-control, etc.) - social and economic factors ( Interpersonal relationship, family''s economic, etc. ) - personal characteristic factors ( gender , age , school grades, etc. ) Tools for measuring the main factors in college students'' mobile phone addiction are as follows. 1) To check the addictive behavior scale of mobile phone , Internet Addition Test written by Young (1996) was consulted and the questionnaires for measuring mobile phone addiction by Jang Hye Jin (2002) were used . 2) To evaluate the stress degree, the tool which Cohen, Kamarck & Mermelstein had developed in 1983 was used. 3) To check the depression degree, CES-D(the Center for Epidemiologic Depression Scale) which is Korean version of Epidemiology Studies Depression Scale was used. 4) To determine the level of self-control, Measure of Self-control by Gottfredson and Hirschi (1990) and Self-control Rating Scale by Kim Hyun-sook (1998) were consulted and the reconstructed form by Nam Hyon-mi (1999) was used. 5) To measure an interpersonal relationship, the reconstructed scale, ''Relationship Change Scale'' by Kim Heung-gi (2006) was used, which was based on the translated form by Mun Seon-mo (1980) that might fit ''Interpersonal Relationship Scale'' developed by Schlein and Guerney for our situation. The following results were obtained by using a program for data analysis to this research. SPSS 20.0. First, Frequency analysis was carried out to investigate the relationship between the independent variables on the subjects of mobile phone addiction. Second, Analysis of variance (ANOVA) was conducted to investigate mobile phone addiction due to emotional factors - stress , depression , self-control, etc. and these variables showed a significant relationship to mobile phone addiction. Third, Analysis of variance (ANOVA) was conducted to learn the relationship between mobile phone addiction and social and economic factors - interpersonal relationship, family''s economic, etc. and the results showed that these variables had a significant relationship to mobile phone addiction. Fourth, To learn the relationship between mobile phone addiction and personal characteristic factors - gender, age, school grades, etc., analysis of variance (ANOVA) was carried out and most of these variables except for school grades showed a significant relationship to mobile phone addiction. Fifth, The survey was analyzed correlatively to check mutual relationship with all the variables related to mobile phone addiction and the result showed that stress had the biggest effect on mobile phone addiction. Sixth, After mutual variables related to mobile phone addiction were checked, multiple regression analysis was conducted along with analyzed variables. According to the stage, another multiple regression analysis was also conducted step by step along with analyzed variables which had significant correlation to mobile phone addiction. A few limitations, according to the results of this study, were found and put in order as follows. First, In this study, because it was impossible to classify mobile phone addiction groups in the process of sampling the subjects, it was investigated targeted for the general college students. In subsequent studies, therefore, a systematic study on mobile phone addiction groups based on pathological use of mobile phone is needed. Second, Difference in the frequency of mobile phone use can be seen depending on the characteristics of college students'' major or their region because subjects in this research are only a part of college students who live in Daegu and Gyeongbuk area. So, subdivision and diversification of subjects who participate in the survey are needed. Third, This study used various factors related to mobile phone addiction already confirmed through the preceding study, For a better study which closely examines relationship to mobile phone addiction, however, subsequent studies which can prove the relationship between personal and social characteristics and various factors associated with mobile phone addiction are requested. Fourth, mobile phone has already been in use as a useful multimedia device in our daily lives but many problems have been caused due to the excessive use of it. Though this study is limited to college students'' mobile phone addiction, I think that more and more studies on game, pornography, SNS addiction, etc. should be required. Based on these results, a few suggestions for ways to prevent and resolve college students'' mobile phone addiction are as follows. First, Other entertainment features which make sure that college students won''t stick to mobile phone are needed. Second, The majority of college students are accustomed to taking things alone due to fierce competition for entrance examination in their high school lives, spending much time using their mobile phones excessively. In order to prevent mobile phone addiction, a variety of off-line community activities such as social activities and club activities are needed. Third, Recently many educations and programs on media for young people have been developed steadily because media addiction has constantly been regarded as a social issue but there is little program for college students. To some degree, it is possible to control young people using their mobile phones excessively but it is not easy to regulate college students'' because there is no constraint. Now it''s time some policies in the universities and local communities to prevent college students from media addiction should be needed. Finally We need to understand social side-effect on media addiction and have wariness involved in it. In addition, It''s thought that multilateral efforts for sound media use from a state and local communities are necessary. In this research, I have checked some variables related to college students'' mobile phone addiction and aimed to find political measures for the prevention of mobile phone addiction.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 및 연구 질문 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 중독의 이해 71) 중독의 개념 72) 중독의 분류 82. 휴대전화 중독의 개념 121) 휴대전화 122) 휴대전화 중독 133. 이론적 근거 151) 생태체계 이론 152) 생태체계 이론과 휴대전화 중독과의 관계 173) 미디어 의존 이론 184) 미디어 의존 이론과 휴대전화 중독과의 관계 214. 선행연구의 고찰 235. 휴대전화 중독에 영향을 주는 요인 특성 271) 정서적 요인 282) 사회?경제적요인 393) 개인특성 요인 44Ⅲ 연구방법 501. 연구모형 502. 연구대상 513. 연구방법 511) 측정도구 512) 휴대전화 중독척도 513) 정서적 요인 척도 524) 사회경제적 요인 척도 545) 개인특성 요인 척도 554. 연구대상 설정 및 연구절차 555. 분석방법 56Ⅳ. 분석결과 57Ⅴ. 연구결과 요약 및 제한점 75Ⅵ. 결 론 및 함의 771. 결론 772. 함의 791) 정책적 함의 792) 실천적 함의 81참 고 문 헌 83부 록 98영문초록 110국문초록 119