이 연구의 목적은 중학교 일정성분비의 법칙 수업에서 드러난 과학교사의 PCK와 PCK형성에 영향을 준 요인에 대해 알아보는 것이었다. 이를 위해 이 연구에 참여한 과학 교사 8명의 수업을 녹화하고, CoRe 질문지, 면담으로 자료를 수집하였으며 수업녹화자료와 면담자료는 전사 후 분석하였다. 또한 수업 과정에서 드러난 교사의 PCK를 과학교수지향, 교육과정에 대한 지식, 학습자에 대한 지식, 교수전략에 대한 지식의 관점에서 알아보고, 이로부터 PCK 형성에 영향을 준 요인을 추출하였다. 연구 결과, 교사들의 과학교수지향은 탐구적 활동지향, 비탐구적 활동지향, 상호작용 중심 강의지향, 내용전달중심 강의지향으로 범주화 할 수 있었는데, 이러한 교수지향은 수업경험을 통해 얻은 학습자의 내용 이해를 바탕으로 형성된 교사 개인의 고유한 신념임을 알 수 있었다. 또한, 교사들은 수업경험을 통해 얻은 학습자의 내용 이해를 바탕으로 내용 이해에 효과적인 교수 전략을 수업 목표와 관련지어 교육과정 목표를 인식하고 있었다. 선수학습과의 연계 및 수업내용 재구성은 대체적으로 일정성분비의 법칙에 대한 수업경험이 많은 교사일수록 그 수행수준이 높았다. 이로부터 교사들의 교육과정에 대한 지식은 교수 내용에 대한 수업경험이 많을수록 발달함과 동시에 과학교수지향과 밀접하게 관련된 요소임을 알 수 있었다. 교사들의 학습자에 대한 지식 측면에서, 교수내용을 구성할 때 학생들의 인지 수준을 고려하는 교사가 그렇지 않은 교사보다 많았는데, 교수내용 구성 과정에서 학습자의 학습 가능성과 함께 학습 당위성과 같은 교사의 주관적인 판단이 개재되기 때문인 것으로 나타났다. 학습자의 학습어려움을 고려하여 수업을 진행한 정도는 선수학습과의 연계 및 수업내용 재구성에 대한 분석 결과와 일치했는데, 이는 선수 학습내용을 본시학습 내용과 연계하고 수업 내용을 재구성하는 것은 학습자의 학습 어려움을 덜고 이해도를 높이기 위한 방안이기 때문으로 판단된다. 또한, 교사들이 활용한 교수전략의 특성으로부터 교수 전략에 대한 지식은 교사의 교수지향을 명시화시켜주는 요소임을 알 수 있었다. 과학교사들의 PCK 형성에 영향을 준 요인은 수업경험을 통한 반성적 사고, 동료교사와의 상호작용, 교육환경에 대한 고려, 학습자로서의 수업 및 연수내용, 교사 자신의 흥미와 호기심으로 나타났다. PCK 형성에 가장 큰 영향을 준 요인은 수업 경험을 통한 반성적 사고였으며, 교사자신의 흥미와 호기심은 제한적이었지만 과학교수지향에 강력한 영향을 주었다. 반면에 교육환경에 대한 고려는 다른 요인들과는 달리 교사들의 PCK 발달에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 동료교사와의 상호작용과 대학이나 대학원에서의 수업내용 및 연수 내용은 PCK 형성에 일정 부분 도움을 주었으나, 이들 요인 모두 교사의 전반적인 PCK 발달에 영향을 주기 보다는 주로 교과내용지식의 형성에 영향을 주는 수준으로 나타나, 수업 실제에는 큰 도움이 되지 못하였다. 그러나, 중·고등학교나 대학에서 수강한 우수한 수업이나, 이해에 어려움을 겪었던 학습자로서의 경험 등은 교사 자신의 교수전략형성에 영향을 준 것으로 나타났다.
The purpose of this research was to inquire science teacher’s PCK exposed in lesson on “Law of Definite Proportions” in middle and causes to affect on the PCK. To achieve this, research data were collected as follow methods: 8 science teacher''s lessons, CoRe questionnaire, and interview. Lesson recordings and interview were transcribed and analyzed. Then, teacher''s PCK exposed in lesson was analyzed in terms of orientations toward science teaching, knowledge on the curriculum, understanding of learners, and knowledge on the instructive strategy. From these items, the factors that affect to create PCK were extracted. The results, science teaching tendency of teacher''s, were divided into 4 types: inquiry activity-centered, noninquiry activity-centered, content based lecture -oriented and interactive lecture-oriented. Meanwhile, science teaching-direction was their own inherent principle formed through teaching experience and grounded from learner''s content understanding. Furthermore, teachers recognized effective instruction strategy formed through teaching experience and grounded from learner’s content understanding in relation to the lesson objective as the curriculum objective. Teachers who have many teaching experiences on the Law of Definite Proportions appeared higher figures in area ‘knowledge about connection to prior learning and lesson content reconstruction.’ To this, knowledge about curriculum can be developed depending on the number of teaching experiences and affected by science teaching-oriented. In the aspect of teacher''s knowledge on the learner, there were more teachers who consider students'' cognition level than who did not. That''s why teacher''s subjective judgment such as learning appropriateness and learner''s ability were involved in teaching content construction. Level of considering learner''s difficulty on the study was consistent with analysis result of ''connection to prior learning and lesson content reconstruction.'' This means above is alternative for lowering learner''s difficulty on the study and increasing intelligibility. Moreover, based on characteristics of instructive strategy used by teachers, knowledge on the instructive strategy are the factor to be able to clarify teacher''s teaching direction. The factors that provided meaningful effects to form PCK are reflective thinking by lesson experiences, interaction with fellow teachers, education environment, experiences as a learner, and teacher''s own interest and curiosity. The most affected factor to PCK of teachers was reflective thinking by lesson experiences. Teacher''s own interest and curiosity was limited but considerably affected to make instructive direction. On the other hand, considering education environment negatively influenced to form PCK development unlike other factors. Interaction with fellow teachers or lectures they registered at university and graduate school days, and training contents helped to build PCK particularly. However, all of this gave mainly content knowledge rather than PCK development, so it could not help in class. Nonetheless, excellent lesson experiences that teachers registered at middle or high school, and at university, and experiences of feeling difficulty of understanding as a learner affected to develop teacher''s teaching strategy.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 목적과 필요성 12. 연구 문제 23. 용어 정의 34. 연구의 제한점 4Ⅱ. 이론적 배경 51. Pedagogical Content Knowledge(PCK) 52. PCK의 문서화 93. 과학교육의 PCK 124. 선행연구 고찰 17Ⅲ. 연구방법 271. 연구 방법 및 절차 272. 연구참여자 293. 자료수집 324. 자료분석 35Ⅳ. 연구 결과 및 논의 401. 수업에서 나타난 PCK 40가. 과학교수지향 40나. 교육과정에 대한 지식 55다. 학습자에 대한 지식 72라. 교수전략에 대한 지식 862. PCK에 영향을 준 요인 100가. 수업경험을 통한 반성적사고 101나. 동료교사와의 상호작용 104다. 교육환경에 대한 고려 106라. 교사자신의 흥미와 호기심 107마. 학습자로서의 경험 107바. 대학이나 대학원 때의 수업내용 109사. 연수내용 110Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 1121. 요약 1122. 결론 1153. 제언 117참고문헌 118ABSTRACT 125