본 연구는 청소년활동 중 오지탐험활동이 청소년의 성장에 어떠한 영향을 주는지 직접 추정하고 향후 오지탐험활동 프로그램 개발에 있어서의 시사점을 살펴보기 위하여 참가한 청소년의 활동역량 변화의 특성을 확인하였다. 이를 위해 설정한 프로그램은 오랜 기간 [오지탐험-백두대간 종주]라는 동일한 주제로 프로그램을 수행하여 온 서울지역 강서청소년회관의 사례를 중심으로 참가자들의 활동역량 변화의 특성을 교급별, 참가횟수별, 프로그램 사전, 사후로 나누어 분석하였다.
본 연구는 오지탐험캠프 참가자 80명을 실험집단으로, 강서구내 초 중, 고등학생 일반청소년 72명을 통제집단으로 한 총 152명을 대상으로 연구를 수행하였다. 자료 분석은 SPSS 19.0을 이용하여 교급별, 프로그램의 참여횟수별로 나누어 분석하였다. 참여횟수별이라 함은 연구대상 프로그램의 특성상 매년 여름, 겨울 방학기간에 장소를 바꾸어가며 같은 포맷의 프로그램이 진행되는 연속행사의 성격을 가짐으로 하여 청소년들이 성장하면서 연속적인 참가로 이미 여러 차례 참가한 학생과 처음 참여하는 학생들 간의 의미 있는 차이가 있는지를 살피고자 하는 것으로 처음, 2-3회, 4회 이상으로 구분하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오지탐험캠프 프로그램 전반적인 만족도 결과는 대체적으로(81%) 만족하다 로 나왔으며 캠프에 대한 재참여여부에 대한 결과로는 50명(49%)이 재참여 하겠다고 응답하였다. 둘째, 참여 청소년들의 교급별, 참여횟수별 역량수준에 대해서 알아본 결과 자아역량은 초등학생에 비해 고등학생으로 갈수록 역량의 수준이 점점 높아지는 것으로 나타났다. 또한 참여 횟수별 분석을 통하여 4회 이상 계속참여 청소년의 활동역량이 교급별 분석에서의 고등학생의 역량 평균값보다도 높게 나타나고 있음을 확인하였다. 셋째, 오지탐험활동 참가 청소년과 비참가 청소년의 청소년활동 역량의 차이를 분석한 결과는 오지탐험을 참여한 청소년들의 역량은 자아역량에서 가장 큰 변화를 나타내고 있었다.
본 연구의 결과를 토대로 두 가지의 결론에 도달하게 된다. 첫 번째 결론은 오지탐험활동 프로그램을 수행한 청소년들에게 나타나는 활동역량의 변화는 자아역량으로 자아정체감, 자기효능감, 자기신뢰, 자아존중감과 관련한 자아역량이 가장 크게 대두되었다. 두 번째 결론은 오지탐험활동은 단발적인 일회성 참여가 아닌 연속적인 참여를 통하여 효과가 극대화 될 수 있다는 것으로 참가자들의 계속적인 참가를 통하여 선, 후배들 간의 관계를 형성하고 성년이 되면서 지도자로 참여하여 활동을 이어가는 모습으로도 확인된다.
이러한 연구결과를 토대로 향후 오지탐험활동 프로그램을 개발하는데 있어서 다음과 같은 시사점을 논의하였다. 첫째, 오지탐험활동 프로그램 기획에 더 모험적이거나 더 극기를 요하는 프로그램으로서의 의미가 아닌 참가하는 청소년 자신의 자신감과 자존감 향상에 초점을 두어야 한다는 것이다. 둘째, 단발성 프로그램 보다는 연속성 있는 테마를 가지고 프로그램을 구성하여 참가자들의 재참여 욕구를 올려줄 필요가 있다는 것이다. 셋째, 본 연구에서 나타난바와 같이 모험개척영역의 야영활동과 같은 청소년활동의 실체적 효과성이 경험적 추정과는 달리 프로그램에서 설정되고 목적하는 하위역량이 즉시 달성되기 보다는 자아역량과 같은 기초역량에 더 많이 관계되며 이를 바탕으로 하여 활동역량의 증진으로 연결되는 인과성이 있는지에 대한 후속연구가 필요하다는 것이다.
This study confirmed the features of participant youth''s competency change in order to assume what effect the wildlife adventure program of youth training activity has on youth growth and explore suggestions in future development of wildlife adventure program. The program set for this analyzed the features of participants'' competency change by dividing to grade level, participation times, before and after the program focusing on the case of Gangeo Youth Center, Seoul Region having performed the program of the same topic titled [Wildlife Adventure-Baekdudaegan Walking Along] for a long time.
This study was conducted to total 152 people comprising the experimental group of 80 participants of wildlife adventure, and the control group of 72 general youths of elementary, middle and high schools. The data was analyzed by divided as per grade level, program participation times using SPSS 19.0. As per participation times means exploring if there is any significant difference between students participating several times consecutively, and first time as youths grow as due to the feature of research subject program, it is a continuing event proceeding same format programs changing its place during summer and winter vacations every year, which was divided to first, 2 or 3 times, more than 4 times.
The findings of this study are as follows. First, general satisfaction of wildlife adventure program was satisfactory as a whole (81%), and as to the question of re-participation at the camp, 50 (49%) responded they would re-participate. Second, the result of exploring participant youths'' competency level by grade level, participation times showed that the higher their grade becomes (to high school), the higher competency level becomes. Also it was confirmed through analysis by participation times that the activity competency of continuing participant youths is indicated to be higher than the competency average of high school students at level analysis by grade level. Third, the result of analyzing the difference of youth activity competency for those participating and those not participating wildlife adventure, the competency of participating youths indicates the biggest change in self-competency.
Based on the findings of this study, two conclusions are reached.
The first conclusion is that in the change of activity competency revealing in the youths performing the wildlife adventure program, self-identity, self-efficacy, self-trust, and self-esteem, and self-esteem related self-competency were most highlighted.
The second conclusion is that the wildlife adventure activity can be most effective through consecutive participation, not one-time participation, which is confirmed by the picture participants form relation between juniors and seniors through continuing participation, and as they grow up, they participate as a leader and connect their activity.
Based on these findings, following suggestions were discussed in developing the future wildlife adventure activity program.
First, the wildlife adventure activity program should be focused on improving youths'' confidence and self-esteem, not a meaning as a program to be more adventurous in planning the program or requiring more self-control. Second, the wildlife adventure activity program needs to compose its programs with a connecting theme, rather than a one-time program, and boost participants'' desire of re-participation. Third, as shown in this study, a follow-up research is necessary as to if the substantial effectiveness of youth activity like the camping activity of adventurous development area is set at the program unlike empirical assumption, and aimed sub-competency is not immediately achieved, but is more related to basic competency like self-competency, and has a casuality connected to the improvement of activity competency.
Keywords : Youth activity, youth training activity, adventure development activity, wildlife adventure camp, camping activity, youth activity competency
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 배경 12. 연구의 필요성과 목적 43. 연구의 제한점 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 오지탐험 청소년활동의 이해 71) 청소년활동 개념의 이해 72) 오지탐험활동의 개념 92. 청소년 활동역량 191) 역량의 개념 192) 역량의 영역체계와 하위요소 263) 청소년 활동과 역량의 관계 273. 오지탐험과 청소년활동역량관련의 선행연구 29Ⅲ. 연구방법 321. 연구대상 및 기간 322. 연구도구 333. 자료의 처리방법 34Ⅳ. 연구결과의 분석 및 해석 351. 오지탐험 프로그램 구성 351) 목적 352) 프로그램 구성 353) 운영방법 374) 프로그램 일정표 385) 오지탐험캠프 프로그램 지도안 382. 오지탐험캠프 만족도 분석 391) 응답자의 일반적 특성 392) 오지탐험활동의 만족도 분석 393. 오지탐험활동의 청소년 활동역량 수준분석 421) 실험집단의 역량수준 차이분석 432) 통제집단의 역량수준 비교분석 554. 실험-통제집단의 역량수준 변화종합 581) 실험집단의 사전사후변화 582) 통제집단의 사전사후변화 59Ⅴ. 결론 621. 연구의 요약 622. 결론 643. 제언 65참고문헌 68부 록 72Abstract 98