연구자는 여성으로 작품에서 표현되는 장식성은 여성적 감각을 통한 장식성을 띄고 있다. 여성은 선천적으로 남성보다 더욱 아름다움을 갈망한다. 연구자 역시 유년기부터 장식의 욕구가 강했으며 외모를 꾸미는 것에도 집착적일 만큼 아름다움을 추구했다. 미를 향한 여성의 욕망은 원초적인 본능으로 연구자는 그 미적욕망과 꾸밈본능을 장식적인 작품으로 표현했다. Ⅱ장에서는 작품의 이론적 배경이 된 자크 라캉(Jacques Lacan, 1901-1981)의 ‘욕망이론’에 대해 알아보고, 연구자의 작품에서 많은 부분을 차지하는 장식의 기본적인 개념과 회화에서 갖는 장식성의 의의에 대해서 고찰했다. 라캉은 인간의 본능적 욕구는 충족되기 어려우며 그 욕구는 또 다른 욕구를 만들어 내며 더욱 갈망하게 되는 것이 인간의 본성이라고 했다. 욕구의 불충족은 결국 욕망이 되고 그것은 끝이 없다. 연구자는 스스로의 미적욕망을 작품 속에서 아름다운 장식으로 표출한다. 그 과정에서 전작보다 더욱 장식적인 것을 추구하며 끊임없이 화려해졌다. 아름다움을 향한 욕망이 커질수록 작품은 더욱 화려해졌다. 라캉의 욕망이론 중 인간의 욕망은 끝이 없고 계속 재생산 된다는 점에서 연구자의 작품과의 유사성이 있다. 인간의 장식욕구는 심리적인 욕구에 해당하는 인간의 본능이다. 인간의 장식욕구의 목적은 다음 세 가지로 구분할 수 있다. 첫 번째는 이성에게 매력적으로 보이고 싶은?성적매력표현?, 두 번째는 자신의 부와 힘을 과시하기 위한‘권력과시’, 마지막 세 번째는 문양을 통해 길상을 염원하는 ‘주술적 상징’이다. 연구자의 작품에서 드러나는 장식욕구는 아름답게 보이고자 꾸미는 미적욕구는 ‘성정매력표현’에 해당하고, 연구자의 간절한 소망을 담에 작품에 표현하는 것은 ‘주술적 상징’에 부합한다. 장식욕구에서 지칭하는 장식에 대한 연구 결과 장식은 단지 부가된 치장이 아니라, 빈 공간을 꾸미면서 공백의 불안감 해소를 하는 심리적 안정을 주는 동시에 시각적인 아름다움을 선사하는 종합적 양식이다. 회화사에서 장식에 대한 평가는 시대에 따라 조금씩 달랐으나 매체의 발달로 점점 화려하게 시각화 되고 있는 현대회화에서의 장식성은 중요한 부분으로 자리 잡았다. 서양에서 라캉의 욕망이론 등으로 인간의 욕망을 인간의 본능으로 받아들인 것과 다르게, 동양에서는 인간의 욕망을 죄악으로 여겼으며 절제의 대상이라고 여겼다. 시대적 억압과 규제에도 불구하고 조선 영조 32년(1756년)에 시행되었던 ‘가체금지령’은 여성들의 탐욕으로 인해 사치풍조가 만연하자 나라에서 법으로 금지시킨 상징적인 사건이다. 이것은 아름다움을 향한 여성들의 욕망을 단적으로 보여주는 예이다. 따라서 연구자는 Ⅲ장을 통해 가체금지령이 시행된 조선후기 여성들의 장식욕구와 억압된 욕망의 표현을 고찰하고자 했다. 여성 장신구 중에 가장 사치가 심했던 머리 장신구, 즉 수식품(首飾品)중 대표적으로 비녀와 뒤꽂이를 연구하고, 이를 통해 여성의 아름다움을 향한 욕망은 시대를 막론하고 결국 본질은 같다는 것을 확인할 수 있었다. 연구자 작품의 주재료는 보석으로, 보석이 지닌 상징성과 가치에 대해 분석하였다. 보석은 희소성과 영원성으로 모든 여성의 갈망의 대상이 된다. 보석은 희소성의 상징과 욕망을 표현하는 최적의 산물이며, 화려한 광채로 시각적인 아름다움으로 장식성까지 더해주기 때문에 주재료로 선택하여 작품에 사용하였다. 연구자의 작품의 특성은 반짝이는 재료, 입체적 구성, 화려한 색채의 장식성을 기본으로 하며 연구자의 장식욕구와 미적욕망을 장식을 통해 표현했다. 대표작으로는「유리가면: 사치, 허영, 욕망....공허함」,「Woman''s desire for B」,「욕망, 물들다」등이 있다. 본 논문의 연구를 통해서 여성의 미적욕망은 끊임이 없으며 시대를 막론하고 그 본질은 같다는 것을 확인했다. 연구자의 미적욕망은 유년기의 경험으로부터 더욱 크게 형성되었고, 스스로의 미적욕구를 작품을 화려하게 장식함으로써 분출한다는 결론을 도출할 수 있었다.
The subject who is a woman, takes on, through the feminine sense, decorative feature which is expressed by works. Women are born to be craving more beauty than men. The subject had a strong decorative desires from childhood and of the river and pursued beauty enough to cling to decorating looks. the desire of women towards beauty is the primal instincts and the subject expressed the aesthetic desires and artistic instincts through a decorative piece. In chapter Ⅱ, I study the ''theory of desire'' of Jacques Lacan (Jacques Lacan, 1901-1981) which is the theoretical background of the works and reviewed the significance of the decoration in paintings and the basic concepts of the decoration which took a large proportion in the works of the subject. Lacan said that it is difficult to satisfy the instinctive human desire, that one desire produces another desire and that human nature is to desire more and more. Non-fulfillment of the desire eventually produces desire, and it never ends. The subject itself expresses its own aesthetic desire through the works with a beautiful decoration. In the process the subject''s works constantly seek more decorativeness than its previous works and became splendor. The more desire toward beauty grows, the more colorful the works became. The subject''s work have similarity in that human desire is endless and constantly is reproduced in Lacan''s theory of desire. Human''s decorating desires which correspond to the psychological needs are human instincts. The purpose of the human desire of decorations can be divided into the three followings: First desire is ''sexually attractive expression'' to want to look attractive to opposite sex, the second one is ''power trip'' to flaunt their wealth and power and the third one is ''a shamanistic symbol'' to wish a lucky omen through auspicious patterns. The subject''s decorating desires which were revealed in the works correspond to ''sexually attractive expression'' which is an aesthetic desire to decorate for beauty and expressing and containing the subject''s earnest hope of in the subject''s works conform to the ''shamanistic symbol''. According to the results of the studies on decoration referred to in decorating desires, decoration is not the added adornment, but a psychological calming effect to relieve the anxiety of the spaces to decorate the empty space and at the same time a comprehensive form to provide the visual beauty. In art history, the evaluation of decoration varied slightly depending on eras and decorative features has become an integral part in the modern paintings where decoration is becoming increasingly colorful visualization in the development of media. The East considered the desire of the human being a sin and the target of temperance whereas the West accept the human desire such as Lacanian theory of desire as the human instinct. in spite of era repression and regulation, a ''ban to wear wig'' enforced in the Joseon Yeongjo 32 years (1756) was a symbolic event prohibited by the law due to the rampant trend of luxury and the greed of the women in the country. This s an example underlining the desire of women towards this beauty. Therefore the subject tried to review the expression of repressed desires and the late Joseon women''s desire of decoration through the ban to wear wig enforced by the late Joseon through the Chapter Ⅲ. I researched Korean traditional ornamental hairpin and a chignon ornament which were the most extravagant severe head ornaments and through the research I could find that women''s desire for the beauty, regardless of the era, has eventually same essence. The main materials for the subject''s works are jewelry and I analyzed the symbolism and value of jewelry. Jewelry scarcity, and eternity is the object of all women''s craving. Jewelry is a symbol of scarcity and the optimal product to express the desire and it was selected as a main material in the works because the jewelry give the decorative visual beauty with a gorgeous sheen. The characteristics of the works of subject are shiny material, the three-dimensional configuration and the colorful decorative and The subject expressed the subject''s decorating needs and aesthetic desires through the decoration. Masterpieces are "Glass Mask: luxury, vanity, desire .... emptiness", "Woman''s desire for B," "desire, stained." The study showed that aesthetic desires of women are endless and its essence is the same, regardless of the era. The subject''s aesthetic desires was formed greater from the experience of childhood and the conclusion could be derived that own aesthetic needs are spewed by splendidly decorating the works
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 작품의 이론적 배경 41. 라캉의 욕망이론 42. 인간의 장식욕구 63. 장식의 개념과 회화사적 의의 8Ⅲ. 조선시대 여성들의 욕망표현과 장식욕구 141. 가체금지령 152. 비녀 163. 뒤꽂이 19Ⅳ. 작품의 주재료 보석을 통해 본 욕망표현 251. 보석과 여성의 욕망 262. 보석의 상징성 273. 보석의 가치 29Ⅴ. 연구자 작품분석 321. 재료 332. 구성 373. 색채 45Ⅵ. 결론 50참고문헌 53도판목차 55작품목차 56Abstract 58