전자건강기록(Electronic Health Records, EHRs) 시스템으로 가려는 현 길목에서 전자의무기록(Electronic Medical Records, EMRs) 시스템은 필수 선행조건이라 할 수 있다. 온전하게 통합된 전자건강기록의 목표는 의료의 질과 환자의 안전을 향상시키기 위한 것이라 할 수 있다. 전자의무기록을 도입하는 과정에서 그리고 도입한 후에 전자의무기록을 이용하는 사람들의 만족도는 전자의무기록의 성공적인 도입과 효율성을 지속시키는데 중요하다. 본 연구의 목적은 전라북도 소재 일개 도시 내의 의료기관 중 전자의무기록 시스템을 실시하고 있는 2개 의료기관을 대상으로 간호사의 전자의무기록 시스템 이용 만족도를 평가하고자 하였다. 또한 본 연구를 통해 향후 전자의무기록 시스템을 도입하고자 하는 의료기관 및 시스템 보완 시에 적용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구 대상자는 전자의무기록 시스템을 사용하고 있는 2개 의료기관에 종사하는 임상 간호사 204명이었다. 연구방법은 설문지를 통해 수집된 자료를 이용하여 빈도분석 및 신뢰도분석을 실시하였고, 일반적 특성에 따른 각 만족도에 대한 차이를 알아보기 위해 T-test와 ANOVA를 실시하였다. 사용자 만족도에 대한 항목으로는 “전자의무기록 시스템의 기능 및 성능에 대한 만족도”, “전자의무기록 시스템의 표준화 및 정보 활용에 대한 만족도”, “전자의무기록 시스템 도입으로 인한 업무 만족도” 및 “전자의무기록 시스템 사용 지원의 만족도”등 4가지 영역으로 구분하였다. 2개 의료기관 모두 전자의무기록 도입 또는 사용에 관련하여 직원대상 만족도 조사로는 최초의 시도였으며, 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 연구 대상자의 일반적인 특성에 따른 전체 만족도는 근무기간이 4년 이하에서 만족도가 가장 높게 분석되었다. 그러나 20년 이상의 경력 간호사들은 가장 낮은 만족도를 보였는데, 이것은 전자의무기록 시스템 도입으로 인한 만족도에서도 같은 결과가 도출되었다. 또한 전자의무기록 시스템을 사용한지 3년 이상에서 만족도가 높은 것으로 분석되었으며 각각의 결과는 통계적으로도 유의하였다. 둘째, 각 항목별 분석 결과에서는 연령별로 30대가 전자의무기록 시스템의 기능과 성능, 표준화 및 정보 활용 그리고 시스템 사용지원의 만족도가 가장 높은 것으로 분석되었다. 이와는 달리 전자의무기록 시스템 도입으로 인한 업무 만족도는 20대가 높은 것으로 분석되었다. 모든 항목에서 40대의 만족도가 가장 낮은 것으로 드러났다. 교육수준별로는 전문대졸 이하에서, 근무 기간에서는 4년 이하인 군에서 그리고 종이의무기록 경험 유무에서는 경험이 없는 군에서 만족도가 높다는 결론이 도출되었다. 전자의무기록 시스템 사용 기간별 만족도는 3년 이상에서 높은 것으로 나타났으나, 시스템 도입으로 인한 업무 만족도는 1년 이하 사용 군에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, 전자의무기록 시스템 이용에 대한 전체 만족도와 각 항목들 간의 관계를 평가하기 위해 상관분석을 실시하였고, 전자의무기록 시스템의 기능과 성능에 대한 만족도가 전체 만족도와 가장 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 각 항목별 만족도가 전체 만족도와 상관관계가 있었으며, 통계적으로도 유의한 결과를 보였다. 따라서 병원은 전자의무기록을 도입하여 그 효율성을 증진하고 환자 치료의 질과 안전을 보장하기 위해서 간호사들의 만족도를 평가하는 것이 중요하다. 이를 위해 전자의무기록 시스템 교육에 대한 계획과 지원 시 연령, 근무기간 및 사용기간을 고려해야 할 것이다. 특히, 전자의무기록 도입 과정 시 40대 간호사들과 20년 이상의 경력 간호사들을 대상으로 추가 교육 및 지속적인 지원이 필요할 수도 있다. 이상의 연구결과가 전자의무기록 시스템 구축 및 개선에 있어서 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하며, 향후에는 전자의무기록의 도입 시 특정 범주에 대해 완화시키려는 노력이 만족도를 향상시키는지 그리고 전자의무기록 사용 불만족이 결과를 악화시키는지에 대한 연구가 이뤄져야 할 것이다.
A hospital’s adoption of Electronic Medical Records (EMRs) is a prerequisite to fully adopt Electronic Health Records (EHRs). The goal of a fully integrated EHR is to improve patient care quality and safety. Satisfaction of users during and after implementation of EMRs system can help successful implementation and on-going effectiveness of EMRs system. Nurses from two hospitals were surveyed to identify demographics and strategies to mitigate barriers to EMR implementation. This was also to provide data to the hospitals that plan to EMR implementation near future. Nurses from two general hospitals in Iksan City in Jeonbuk Province were surveyed. Both hospitals had implemented EMRs system over two years ago. 204 clinical nurses provided responses to the survey questionnaire. The results were assayed for frequency analysis, reliability analysis, and factor analysis through SPSS 19.0 statistics package. T-test and ANOVA were performed to see differences among the general characteristics of the subjects. Four different categories were evaluated; 1) Satisfaction with the function and the efficiency of EMR, 2) Satisfaction with its standardization and practical use of information, 3) Job satisfaction since EMR implementation, and 4) Satisfaction with EMR support. The four categories of satisfaction were analyzed against the demographic variables. Neither hospital had previously obtained any satisfaction data from employees regarding their experience with the EMR implementation or usage. However, several trends were identified. First, overall satisfaction with EMRs was highest for nurses with less than four years year employment at those hospitals. Additionally, nurses who had used the EMR for more than three years or less than one year were more satisfied than those with one to three years of usage. Nurses with greater than 20 years of service had the lease EMR and job satisfaction of those surveyed. All were statistically significant. Second, among the different age groups analyzed, nurses in their 30’s were the most satisfied with the function and efficiency, standardization, practical use, and IT support of their EMRs. Nurses in their 20’s using EMRs had the most job satisfaction; nurses in their 40’s had the least job satisfaction since EMR implementation. Further analyses revealed the subcategory most satisfied with their EMR were college graduates with less than four years of service at their current hospitals and no prior experience with paper medical records. Also nurses who had used the EMR for more than three years were the most satisfied with the function and efficiency, standardization, practical use, and IT support of their EMRs. Nurses who had used the EMR for less than a year were the most satisfied with their job since EMR implementation. Third, the correlation was analyzed and the highest between overall satisfaction and EMR system function and efficiency. Also each category was correlated with the overall satisfaction and statistically significant. The results show it is important for hospitals to evaluate nurses’ satisfaction with EMR implementation to improve effectiveness and ensure improvements in patient care quality and safety. Hospitals may need to tailor EMR training plans and EMR support based on age, years of service, and years of use. Specifically, nurses in their 40’s and with over 20 years of service using paper records may require additional training and continued support during EMR implementation. I expect this provides data to the hospitals to implement and improve EMR system. Further research is needed to assess if mitigation strategies can improve satisfaction in certain categories and whether dissatisfaction with EMRs leads to worse outcomes. I also expect this study can be utilized to build the system as well as to improve the current system.
목차
I. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 3II. 이론적 고찰 41. 전자의무기록의 개념 42. 전자의무기록의 발전 53. 전자의무기록의 조건 및 기능 74. 선행연구 8III. 연구 방법 121. 연구 대상 122. 연구 도구 123. 변수 선정 134. 분석 방법 145. 신뢰도 분석 14IV. 연구 결과 161. 연구 대상자의 일반적 특성 162. 만족도와의 연관성 183. 간호사의 전자의무기록 시스템 이용 만족도 비교 20V. 고찰 35VI. 결론 및 제언 39참고문헌 41설문지 44