본 연구의 목적은 중등학교 태권도 선수들의 자기관리와 경기력과의 관계를 연구해 봄으로써 바람직한 자기관리가 경기력에 좋은 성과를 미치는지와 자기관리의 중요성을 확인하는 것에 도움이 될 수 있는 기초적 자료를 제시하고 태권도 발전에 지향하는 전인교육의 육성을 실현하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 경기도에 소재한 중등학교 중 제 13회 경기도 도지사기 태권도 대회에 참가한 겨루기 태권도 선수들을 연구의 모집단으로 설정하였고, 편의표본추출법(convenience sampling method)을 이용하여 500명을 표집 하였다. 조사도구로는 설문지를 사용하였고, 선행연구를 토대로 본 연구의 목적에 수정·보완하여 제작하였다. 설문지의 타당도 및 신뢰도를 검증하기 위하여 요인분석(Factor Analysis)과 Cronbach''s α를 이용하였으며 자기 평가 기입법(self-administration method)으로 응답하도록 하였다. 자료처리방법으로는 SPSS 18.0 버젼 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, t-test 및 일원변량분석(One-Way ANOVA)을 사용하였고, 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 이상의 연구방법을 통해 중등학교 태권도 선수들의 자기관리와 경기력과의 관계를 분석하여 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 자기관리의 모든 하위요인에서 유의한 차이를 보였고 남자가 여자보다 비교적 높은 평균을 나타냈다. 중등학교 태권도선수의 소속에 따른 자기관리에 대한 차이를 분석하기 위해 독립표본 t검정을 실시하였으나 모든 요인에서 기각되었다. 둘째, 입상경력에 따른 자기관리 요인중에 정신력관리는 1위가 2위, 3위, 4위미만, 입상경력 없음에 비해 유의미하게 높은 평균값을 보였고, 생활 관리에서는 1, 2위가 3위, 4위미만, 입상경력 없음 보다 평균값이 유의미하게 높았다. 교육행동관리, 훈련관리, 대인관계관리, 몸관리 등은 1위가 가장 높은 평균값을 나타냈고 3위, 4위미만, 입상경력 없음이 가장 낮은 평균값을 보였다. 즉, 최근 경기에서의 최고 입상경력 순위가 높을수록 자기관리의 모든 하위요인에서 평균값이 유의미하게 높았다. 셋째, 중등학교 태권도선수의 소속에 따른 경기력 차이분석 결과는 고등학교 소속 태권도선수가 중학생 소속 태권도선수보다 높은 평균값을 보였다. 중등학교 태권도선수의 성별에 따른 경기력에 대한 차이를 분석하기 위해 독립표본 t검정을 실시하였으나 모든 요인에서 기각되었다. 중?고등학교 태권도선수의 소속에 따른 경기도 중?고등학교 태권도선수의 입상경력에 따른 경기력 차이 분석결과는 경기력에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 중등학교 태권도선수의 입상경력에 따른 경기력은 1위가 가장 높은 평균값을 나타냈고, 2위가 그 다음, 3, 4위 등의 순서로 높은 평균값을 보였다. 최근 경기에서 입상경력이 없는 경우 가장 낮은 평균값을 나타냈다. 다섯 째, 중?고등학교 태권도선수의 자기관리가 경기력에 미치는 영향을 분석하기 위해 자기관리의 6개 하위요인(정신력관리, 생활관리, 교육행동관리, 훈련관리, 대인관계관리, 몸관리)을 독립변수로 경기력을 종속변수로 설정하여 선형회귀분석을 실시하였고, 분석결과는 전체 변량에 대해 25%의 설명력을 갖고 유의한 결과를 가졌다. 자기관리 하위요인 중 정신력관리, 교육행동관리 등은 경기력에 통계적으로 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study aims to suggest the basic materials to help comprehending importance of self-administer and the good performance of the desirable self-administer on the athletic performance by examining the relationship between self-administer and athletic performance of Taekwondo student athletes in middle school, and to realize the fostering of holistic education for the development of the Taekwondo. To achieve this goal, The Taekwondo athletes who participated in the 13rd Gyeonggi-do Taekwondo championship competition for The Governor among the middle schools in Gyeonggi-do were selected for the population of this study, and 500 students were sampled by using the convenience sampling method. The questionnaire was used for the research tools, and it was produced based on the leading research after revision and supplement. To verify the validity and reliability of the questionnaire, factor analysis and Cronbach''s α were used, and the responses used the self-administration method. As the data processing method, the frequency analysis, factors analysis, t-test and One-Way ANOVA were used by applying the SPSS 18.0 version statistics program, and the significance level was set as p<.05. Through the study method above, the relationship between self-administer and athletic performance of Taekwondo student athletes in middle school was analyzed and the result is as follows. First, there was the significant difference in all sub-factors of self-administer by gender, and the male showed relatively higher average than females. To analyze the difference of self-administer by belonging of Taekwondo student athletes in middle school, the independent-sample t-test was conducted, but it was dismissed in all factors. Second, among self-administer factors by the prize-winning career, the number one spot of the mental strength management showed significantly higher average value than No. 2, No. 3, less than No. 4, prize-winning career, and the average value of the lifestyle management was significantly higher than No. 1, No. 2가 No. 3, less than No. 4, prize-winning career. The number one spot in the education behavior management, training management, interpersonal management, body care management showed the highest average value, and No. 3, less than No. 4, prize-winning career showed lowest average value. In other words, as the higher prize-winning career in the recent game, it showed significantly higher average value in all sub-factors of self-administer. Third, as the result of analysis on the athletic performance by belonging of Taekwondo student athletes in middle school, Taekwondo student athletes in high school showed higher average value than Taekwondo student athletes in middle school. The independent-sample t-test was conducted to analyze the difference of athletic performance by the gender of Taekwondo student athletes in middle school, but it was dismissed in all factors. The result of analysis on the difference of athletic performance between by belonging of Taekwondo student athletes in middle ? high school and by the prize-winning career of Taekwondo student athletes in middle ? high school showed significant difference. Fourth, about the athletic performance by the prize-winning career of the Taekwondo student athletes in middle school, number one spot showed highest average value and the high average value was followed in the order of No. 2, 3, 4. The case without prize-winning career in the recent game showed the lowest average value. Fifth, 6 sub-factors(mental strength management, lifestyle management, education behavior management, training management, interpersonal management, body care management) were set as the independent variables, and the athletic performance was set as the dependent variable and the linear regression analysis was conducted in order to analyze the effects of self-administer of the Taekwondo student athletes in middle ? high school on the athletic performance, and there was the significant result with 25% explanations about all values. The mental strength management, education behavior management among self-administer sub-factors had statistically-static effects on the athletic performance.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 33. 연구의 문제 44. 연구의 모형 및 가설 45. 연구의 제한점 56. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 자기관리 81) 자기관리의 정의 82) 자기관리에 대한 관점 83) 자기관리 모델 104) 스포츠 상황에서 자기관리의 개념적 정의 122. 태권도 경기의 개요 151) 태권도 경기의 발전과정 152) 태권도 경기란 163) 경기력 요인 173. 태권도 경기규칙 201) 경기장 212) 체급 223) 경기의 종류 및 방식 234) 경기진행 235) 경기진행의 절차 246) 단체전 절차 247) 허용기술과 부위 258) 득점 259) 채점과 표출 2610) 금지행위와 벌칙 2611) 써든데스와 우세의 판정 2712) 2010년 개정 태권도 겨루기 경기규칙사항 28Ⅲ. 연구방법 291. 연구대상 292. 조사도구 301) 설문지의 구성 302) 타탕성 검정 313) 신뢰도 검증 333. 연구기간 334. 자료처리방법 34Ⅳ. 연구결과 351. 중등학교 태권도 선수의 개인별 특성에 따른 자기관리 차이분석 352. 중등학교 태권도 선수의 개인별 특성에 따른 경기력 차이분석 373. 중등학교 태권도 선수의 자기관리가 경기력에 미치는 영향 39Ⅴ. 논 의 401. 중등학교 태권도 선수의 개인별 특성에 따른 자기관리 차이분석 402. 중등학교 태권도 선수의 소속에 따른 자기관리와 경기력 413. 중등학교 태권도 선수의 입상경력에 따른 자기관리와 경기력 42Ⅵ. 결론 및 제언 431. 결 론 432. 제 언 44참고문헌 46부 록: 설문지 50Abstract 54