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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

조현율 (경일대학교, 경일대학교 대학원)

지도교수
우현구, 이재완
발행연도
2013
저작권
경일대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Traffic accident rate in the daytime tends to be higher than that in the night-time. Also, the number of deaths in 100 cases of traffic accidents tends to be higher night-time than daytime. These results indicate the risk of accidents that occur at night-time. The night-time accidents are clearly caused by insufficient illumination of the surrounding environment. The function of vehicle mounted headlamps was to illuminate the street and surrounding environment during night-time driving. The drivers wanted a broader and farther view. For such reasons, Headlamp design and new technology have been developed recently as researches have been actively carried out to increase headlamp detection distance. In addition, a variety of studies have been conducted for the evaluation of detection distance.
This study analyzes detection distance using computer simulation by categorizing headlamps applied in domestic automobiles in the last decade by year, light source, form, vehicle type and height of installation. The results of the analysis showed increased detection distance of approximately 10m in the last decade. This increase in detection distance is allowed more time to recognize potential causes of accidents. Consequently, it is estimated that the increased detection distance of headlamps will lower automobile accidents at night-time.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 및 내용 5
제 2 장 전조등 특성 분석 6
2.1 기존 연구 고찰 6
2.2 구성품 특성 7
2.2.1 할로겐(Halogen) 전조등 7
2.2.2 가스방전식 전조등 9
2.2.3 LED(Light Emitting Diode) 전조등 11
2.2.4 Reflection 형식의 전조등 12
2.2.5 Projection 형식의 전조등 13
2.3 발전 동향 14
2.4 신기술 개발동향 15
2.4.1 지능형 전조등(FAFLS : Full Adaptive Front Lighting System) 15
2.4.2 LED 전조등 15
2.4.3 25W 저전력 가스방전식 전조등 17
2.4.4 Night-Vision System 17
2.4.5 ADB 전조등(Adaptive Driving Beam System) 18
2.4.6 DMD(Digital Micromirror Device) 전조등 20
2.4.7 Marking & Spot lamp 21
제 3 장 시험장비 및 방법 22
3.1 시험시설 및 장비 22
3.2 시험방법 25
3.3 시험샘플 27
3.4 분석방법 28
3.4.1 인지거리 분석 28
3.4.2 T-Test 분석 29
3.4.3 인지거리에 따른 안전거리 분석 30
제 4 장 시험 결과 33
4.1 실차 노면조도 및 시뮬레이션 예비시험 결과 33
4.2 시뮬레이션 결과 34
4.2.1 연도별 34
4.2.2 광원별 35
4.2.3 형식별 37
4.2.4 설치높이별 38
4.2.5 차종별 40
4.3 인지거리에 따른 안전거리 결과 42
4.3.1 연도별 43
4.3.2 광원별 44
4.3.3 형식별 45
4.3.4 설치높이별 46
4.3.5 차종별 46
제 5 장 결과 분석 및 고찰 47
5.1 시뮬레이션 결과 47
5.2 인지거리에 따른 안전거리 결과 51
제 6 장 결 론 52
References 54
Abstract 56
Appendix 57

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