국내 뮤지엄의 동향을 살펴볼 때 양적 증가는 이루었으나 운영의 질적 성장이 아직 미흡하여 대중의 호응도가 높지 않음을 알 수 있다. 뮤지엄이 사회교육기관으로, 문화교차의 소통과 창조공간으로 높은 가치를 지니고 있음에도 대중의 높은 호응도를 이끌어 내지 못하는 것은 정부나 기관 모두 시대의 요구에 부합하는 뮤지엄 운영노력이 부족했기 때문이라고 생각한다. 국내 뮤지엄이 제 기능과 역할을 충분히 감당하여 즐겨 찾는 문화공간으로 그 위상을 높이고, 활성화되기 위해서는 질적 성장을 위한 대안이 필요하다고 본다. 시대의 요청에 맞는 문화 교차적이고, 공감적이며, 통섭적인 자기발현의 공간으로 현대인들의 호응도를 높일 수 있는 새로운 운영방안이 필요하다.
이제 국내의 뮤지엄들이 그 심각성을 인식하고 시대의 요구에 부합하는 운영방안 모색을 위해 노력하고 있다. 이런 현실에서 발전적 대안으로, 대중의 필요를 충족시켜 줄 수 있는 대중과 함께 만들어가는 운영방법에 대해 우석헌자연사박물관 운영 성공 사례를 중심으로 연구해 보고자 한다. 이 시대 대중이 선호하는 뮤지엄 운영의 새로운 패러다임으로 대중참여를 제안하고 그 발전가능성을 살펴보고자 한다. 즉 우석헌자연사박물관의 대중참여 프로그램을 중심으로 그 방향성을 모색해 보고자 한다.
제1장 서론에서 뮤지엄 운영의 새로운 패러다임으로 대중참여 운영을 제안하였다. 이는 국내 뮤지엄이 질적 성장을 도모하여 대중의 호응도를 높임으로 뮤지엄 활성화를 이끌어 낼 수 있는 가능성을 모색하기 위함이다. 지적수준이 높고 자기 발현 욕구가 강한 현대인들은 참여를 통한 자기표현을 중시한다. 이런 현실에서 뮤지엄 운영에 대중을 참여시켜 각 개인의 지식과 생각을 서로 공감하고 나누는 교차적이며 참여적 운영을 제안해 보고자함이다.
제2장에서 뮤지엄의 역사에 대해 전반적으로 살펴보았다. 시대 변화에 따른 뮤지엄의 기능 확장, 변화요인 등을 고찰했다. 이는 오늘날 국내 뮤지엄이 어떤 변화를 시도해가야 할지에 대한 방향성을 제공하기 때문에 그 의미가 깊다. 유럽의 선진 뮤지엄을 중심으로 고대, 중세, 근대, 현대로 구분하여 변화양상을 보고 미래 뮤지엄 운영의 방향성을 예측해 보고자 하였다.
제3장에서 이 시대가 요구하는 뮤지엄 운영의 새로운 패러다임 모색을 위해 미국, 프랑스, 영국 등 선진 뮤지엄의 교육 프로그램을 조사해 보았다. 세 나라를 선택하게 된 것은 이미 활성화된 과학적 성격의 뮤지엄 교육 프로그램을 조사하여 그 성공요인을 분석해 보기 위함이다. 해외 사례조사 방법으로는 직접 방문, 책임자 인터뷰, 인터넷자료 분석, 타 논문자료 분석 등의 방법으로 진행하였으며, 미국의 과학적 성격의 뮤지엄들은 직접 방문하여 책임자들과 심도 높은 인터뷰로 자료를 수집하였기에 좀 더 현실적이고 생생한 정보를 담을 수 있었다. 국내 뮤지엄의 경우 과학적 성격의 뮤지엄을 중심으로 설문을 실시하여 교육 프로그램 운영 현황을 수집, 분석하였다.
제4장에서 대중참여 프로그램을 실제 운영하여 뮤지엄의 활성화를 이루고 있는 우석헌자연사박물관의 운영사례를 분석하고, 우석헌자연사박물관의 대중참여 프로그램 운영 전?후 변화양상, 발전현황에 대해 년 도별로 분석하여 그 결과를 도출해 보았다. 참여 프로그램 운영 전?후를 비교하여 관람객 참여도와 만족도 변화를 살펴보고, 뮤지엄 이용자들이 뮤지엄의 파트너로 참여 할 때 만족도와 선호도를 분석하여 함께 만들어가는 운영 방법을 선호하는 이유 등을 살펴보기 위함이다.
제5장에서 우석헌자연사박물관 운영 성공사례가 특수가 아닌 보편임을 증명하기 위해 국내 20개의 과학적 성격의 뮤지엄에 통섭적이며 참여적인 프로그램의 프로세스를 적용하여 각 기관의 특성과 현실에 맞게 프로그램을 개발 운영해 보았다. 그 결과 참여 프로그램이 이용자의 만족도, 선호도, 성취도 등을 높인다는 결론을 도출하였다. 이 논문에서 과학적 성격의 뮤지엄을 연구대상으로 정한 이유는 성공사례로 제시된 기관과 콘텐츠를 동일화 하는 것이 연구의 오차를 최소화 할 수 있다는 생각이며, 선정된 20개관은 규모별, 운영주체별, 지역 등을 고려하여 안배함으로 특수성을 최소화하였다. 이렇게 선정된 각 기관에 우석헌의 참여 프로그램 개발프로세스를 중심으로 참여 프로그램 개발을 진행하였으며, 현직교사. 학부모. 전문가로 구성된 컨설팅단과 지속적인 토론과 소통으로 의견을 공감하고, 교차하면서 기관의 현실에 가장 적합한 형태의 참여 프로그램을 개발 운영하여 결과를 도출하였다. 또한 대중참여 프로그램을 각 기관에 적용 운영하면서 도출된 문제점 해결방안과 향후 대중참여 프로그램 발전방안에 대해 모색해 보았다. 프로그램을 실제 개발 운영 하면서 발생된 문제점과 참여자의 요구사항을 중심으로 그 해결방안을 제안하고 발전방안에 대한 제언으로 마무리 하였다.
결론적으로 대중의 참여를 유도하고 함께 소통하고 공감하며 각 문화에 대한 발전적인 교차가 이루어 질
If examining the tendency of domestic museum, they were quantitatively increased, but qualitative growth of operation is still insufficient, so compliance rate of people is not high. Although museum has high value for communication of cultural exchange and creation space as a social education institution, it cannot draw high compliance rate from people because government and institutions made insufficient efforts in the operation of museum suitable for the temporal demands. Domestic museums should improve the status and be vitalized as the cultural space general people enjoy visiting by assuming the functions and roles sufficiently. To achieve them, alternatives of qualitative growth are necessary. New measures of operation, which can improve the compliance rate of modern people, are necessary as the space which is culturally exchanged for the temporal demands, converses and reveals them integrally.
Now, domestic museums perceive their seriousness and make an effort to seek the measures of operation suitable for the temporal demands. In this situation, this researcher intends to study on the operation method with people for their demands as the developmental alternative, focusing on the successful cases of Wooseokheon Natural History Museum. As new paradigm of operating museum preferred by people in this period, people participation will be suggested and its possibility of development will be examined. In other words, this researcher intended to seek the direction focusing on the people participation program of Wooseokheon Natural History Museum. In introduction of the chapter Ⅰ, the operation of people participation was suggested as the new paradigm of museum operation so as to seek the possibility to promote qualitative growth of domestic museum, improve the compliance rate of people and draw the vitality of museum. Modern people whose intelligent standard is high and desire to reveal them is strong emphasizing on self-expression through the participation. In this situation, by letting people participate in museum operation, it intends to suggest exchangeable and participation-formed operation empathizing and sharing individual knowledge and thought one another.
The chapter Ⅱ examined the history of museum generally so as to examine the functional expansion, changing factor, etc. of museum according to the temporal changes. The discernment is deeply significant because it provides the direction of domestic museums today. In other words, it intended to divide into ancient times, medieval times, modern times, today focusing on European advanced museums, examine the aspect of changes and expect the direction of museum operation in the future.
The chapter Ⅲ investigated educational program of advanced museums in America, France, England, etc. so as to seek new paradigm of operating museums requested by this period. Three countries were selected si as to investigate already vitalized museum educational program of scientific characteristics and analyze the successful factors. For the case investigation method of other countries, direct visiting, interview of people in charge, analysis of internet materials, analysis of other thesis materials, etc. were used. And, materials were collected by visiting directly museums of scientific characteristics in America and taking in-depth interview with people in charge, so it could include more realistic and various information. In case of domestic museums, the survey was conducted focusing on the museum of scientific characteristics and operating situation of educational program was collected and analyzed.
In the chapter Ⅳ, this researcher actually operated the program of people participation, analyze operation case of Wooseokheon Natural History Museum which is vitalized as a museum where analyze changing aspect and developmental situation between before and after the operation of their people participation program by years and draw the results. It''s for comparing between before and after the operation of participation program, examining the changes of spectators'' participation and satisfaction, analyzing satisfaction and preference when museum users participate as a partner of museum and examining the reason for the preference in the operation method made together.
In the chapter Ⅴ, the process of integral and participative program was applied to 20 domestic museums of scientific characteristics and program was developed and operated for characteristics and actualities of each institution so as to verify that of Wooseokheon Natural History Museum which successful case is common, not universal. As the result, participatory programs can improve users’ satisfaction, preference, accomplishment, etc. This thesis set museum of scientific characteristics as its studying subject because errors of research can be minimized by identifying institution and contents which were suggested as successful cases. And, selected 20 institutions minimize characteristics by considering scales, operation subjects, regions, etc.
And then, participation program was developed focusing on Wooseokheon developmental process of participation program for each institution selected, opinion is sympathized and exchanged with consulting group organized by currently working teachers, parents and experts through the continuous discussion and communication. Meanwhile, participation program whose form is the most suitable for actualities of institution was developed and operated and the results were drawn.
In addition, while the program of people participation was applied and operated in each institution, it found solutions of drawn problems and developmental measures of people participation program in the future. The solutions were suggested focusing on the problems occurred actually and participants'' requests during the development and operation of program. And then, it was completed by suggestion of developmental measures. In conclusion
목차
차 례그림차례 ???????????????????????????ⅰ표 차례 ???????????????????????????ⅱ국문요약 ???????????????????????????ⅵ제1장. 서론 ????????????????????????? 11.1. 연구의 필요성 및 목적 ?????????????????? 11.2. 연구내용 및 방법 ???????????????????? 61.2.1. 연구내용 ??????????????????????? 61.2.2. 연구방법 및 범위 ??????????????????? 7제2장. 뮤지엄의 기능과 역할 변화 ?????????????? 102.1. 근대 뮤지엄의 탄생과 발전 ??????????????? 102.1.1. 근대 뮤지엄 ????????????????????? 102.1.2. 근대 뮤지엄의 기능과 역할 ?????????????? 132.2. 20세기 뮤지엄 기능의 확장과 역할 ???????????? 162.2.1. 뮤지엄 기능의 다양화 ???????????????? 182.2.2. 뮤지엄 기능의 대중참여 개념 및 정의 ????????? 22제3장. 뮤지엄 운영의 국내·외 동향과 새로운 패러다임의 요청 ?? 283.1. 뮤지엄 운영프로그램의 국내·외 동향 ??????????? 293.1.1. 국외 동향 ?????????????????????? 303.1.2. 국내 동향 ?????????????????????? 583.1.3. 국내·외 뮤지엄의 교육 프로그램 비교 ????????? 663.2. 21세기 뮤지엄운영의 새로운 패러다임 요청 ???????? 673.2.1. 이너뮤지엄의 열린 공간 ???????????????? 693.2.2. 참여적 복합문화 공간 ????????????????? 743.2.3. 통섭과 문화교차의 공간 ???????????????? 76제4장. 우석헌 자연사박물관 대중참여 프로그램 사례 분석 ??? 784.1. 우석헌자연사박물관 현황 ???????????????? 784.1.1. 설립배경 및 목적 ?????????????????? 794.1.2. 운영현황 ?????????????????????? 804.1.3. 교육 프로그램 현황 ?????????????????? 844.2. 대중참여 프로그램 사례 분석 ?????????????? 1054.2.1. 대중참여 프로그램 개발 ??????????????? 1064.2.2. 우석헌자연사박물관 대중참여프로그램 현황 ?????? 108제5장. 국내 뮤지엄 대중참여 프로그램 적용사례 분석과 전망 ?? 1765.1. 프로그램 기획 및 개발 ???????????????? 1775.2. 적용 사례 분석 ???????????????????? 1805.2.1. 기관별 프로그램 개발운영 및 사례분석 ???????? 1805.2.2. 프로그램 운영 경과 종합 ??????????????? 2405.3. 프로그램 운영의 문제점 ???????????????? 2435.4. 대중참여 프로그램 발전을 위한 개선점 ????????? 247제6장. 결론 ???????????????????????? 252참고문헌 ?????????????????????????? 257논문초론 ?????????????????????????? 262부 록 ?????????????????????????? 267