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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김명환 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

발행연도
2013
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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In this study, the computational method for the multi-body dynamic modeling of a 5MW wind turbine drive train system is presented using efficient equivalent modeling technique based on GL guidelines 2005 and 2010. The present computational model consists of elastic blade, low speed shaft, bearings, 3 stage gear box with elastic supports, high speed shaft with coupling, and generator with elastic supports of a typical 5MW offshore wind turbine. Structural dynamic behaviors of drive train with 5MW wind turbine have been analyzed using computational multi-body dynamics based on the finite element method. Natural frequencies, Campbell chart, and equivalent torsional stiffness of the drive train are calculated and the results for the presented full system model were compared to those of the NREL 5MW model based on GL2005 and GL2010 guidelines. It is importantly shown that the results of the present equivalent modeling technique show good and reasonable agreements with the previous studies of the NREL 5MW system model based on GL2005 and GL2010 guideline.

목차

Ⅰ. 서 론 9
1.1 연구배경 9
1.2 문헌 조사 12
Ⅱ. 이론적 배경 14
2.1 등가 모델링 기법 14
2.2 회전체의 고유진동해석 17
2.3 Newmark 시간적분법 19
2.4 Generalized- method 시간적분법 22
Ⅲ. 결과 및 검토 26
3.1 GL2005 및 GL 2010 드라이브트레인 해석 요구도 비교 26
3.2 GL2005 인증 기준 기반 다물체 동역학 해석 28
3.2.1 GL2005 기준 드라이브 트레인 다물체 동역학 모델링 28
3.2.2 GL2005 기준 드라이브 트레인 모델링 고유진동해석 31
3.2.3 GL2005 기준 드라이브 트레인 등가 비틀림 강성 추출 32
3.3 GL2010 인증기준 기반 다물체동역학 해석 34
3.3.1 Rigid shell & spring 모델과 gear element 모델의 비교 34
3.3.2 GL2010 기준 드라이브 트레인 다물체 동역학 모델링 35
3.3.3 GL2010 기준 드라이브 트레인 모델링 고유진동해석 36
3.3.4 GL2010 기준 드라이브 트레인 등가 비틀림 강성 추출 37
3.3.5 GL2010 기준 드라이브 트레인 모델링 run-up 해석 38
Ⅳ. 결 론 81
참고문헌 82

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