본 연구는 중학교 스포츠클럽 교과 운영이 학생들의 인성 특성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 학교 스포츠클럽 교과 운영을 하고 있는 경남 창원시 소재 중학생 201명, 학교 스포츠클럽 교과를 운영하지 않는 경기도 수원시 소재 중학생 219명을 대상으로 선행 연구를 기초로 연구자가 재구성한 설문지를 이용하였다. 수집된 자료는 표본을 부호화하여 코딩작업을 한 후 SPSS 18.0 Version을 사용하여 분석하였다. 차이검증은 t검증과 일원변량분석(one-way ANOVA), 사후검증은 Tukey방법을 실시하였고, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠클럽 교과 운영 여부에 따른 학생들의 인성 특성의 차이가 있었으며, 스포츠클럽 교과를 운영하는 학생들이 그렇지 않은 학생들보다 인성 특성의 하위요인인 인내성, 집중력, 침착성, 자신감, 공경심이 높게 나타났다. 둘째, 학교 스포츠클럽 교과를 운영하는 학생들의 성별에 따른 인성 특성은 유의한 차이가 없었으며, 학교 스포츠클럽 교과를 운영하는 집단의 학년에 따른 학생들의 인성 특성의 차이는 인내성, 집중력, 침착성에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 학교 스포츠클럽 교과를 운영하는 지도 교사의 유형에 따른 학생들의 인성 특성의 차이가 있었으며, 그 결과 인내성, 집중력, 침착성에서 유의한 차이가 나타났으며, 체육 교사가 지도하는 학생들이 일반 교사와 스포츠 강사가 지도하는 학생들보다 높은 인성 특성을 나타났다. 넷째, 학교 스포츠클럽 교과에 참여하는 학생들의 흥미도에 따른 인성 특성의 차이가 있었으며, 그 결과 인내성, 존중감에서 유의한 차이가 나타났다. 이는 학교 스포츠클럽 교과에 흥미도를 가지고 참여하는 학생들이 보통인 학생과 그렇지 못한 학생들보다 인성 특성이 높다고 볼 수 있다. 다섯째, 학교 스포츠클럽 교과에 참여하는 학생들의 적극성에 따른 인성 특성이 차이가 있었으며, 그 결과 인내성, 집중성, 자신감, 존중감, 리더쉽에서 유의한 차이가 나타났다. 이는 학교 스포츠클럽 교과에 적극 참여하는 학생들이 보통인 학생들과 그렇지 못한 학생들보다 인성 특성이 높다고 볼 수 있다. 본 연구 결과 중학교 학교 스포츠클럽 교과를 운영하는 집단의 학생들이 운영하지 않는 집단의 학생들보다 인성 특성이 높게 나타났고, 중학교 저학년, 전문적인 지식을 갖춘 체육 교사가 지도하고, 흥미도를 가지고 참여하며, 수업에 적극 참여하는 학생들의 인성 특성이 높은 것으로 결론을 내렸다. 이에 전문적인 지식을 갖춘 교사를 양성하고 학생들이 흥미 있고 적극 참여 할 수 있는 프로그램의 계발 및 시설 확충이 필요할 것으로 보인다. 또한 스포츠클럽 활동과 인성 교육이 이슈화 되어 가고 있는 요즘, 개인과 사회에 보다 가치 있는 인간 활동으로 정착되기 위해 지역단체, 학교, 교사들이 상호 연계하여 교육적 성과를 일구어 내도록 지속적이고 심층적인 노력이 뒤따라야 할 것이다.
This study examines how a middle school sports club curriculum can influence personality characteristics. Surveys, that were based on previous studies and reconstructed by the writer, were conducted on 201 middle school students by schools actively operating sports club curriculum located in Changwon, and 219 middle school students by schools not offering sports club curriculum located in Suwon. Collected questionnaires were encoded and then were analyzed using SPSS Version 18.0 program. T-Verification along with One-Way ANOVA was conducted for difference validation and the Tukey method for a posteriori test. The analysis results are as follows. First, there were significant differences in all areas of student personality traits in relation to participation in the school sports clubs curriculum, and students who took part in the sports club curriculum displayed an increased sense of patience, concentration, composure, confidence, and respect. Second, there was no significant divergence on personality characteristics based on student gender, but students, according to grades, who were involved in a sports club curriculum demonstrated substantial differences in patience, concentration, and composure. Third, there were some distinctions in student characteristics depending on the type of instructor who was running the school sports club curriculum which showed substantial differences in student’s patience, concentration, and composure. Students who were led by a professional physical education teacher demonstrated better personality characteristics than those who were trained by a general education teacher or a sport-instructor. Fourth, a character disparity was demonstrated in relation to student interests in the area of patience and respect. It is suggested that students who are involved in school sports club activities with interests demonstrate better personality characteristics than those who are not. Fifth, there were substantial differences in character with reference to aggressiveness which resulted in a heightened sense of patience, concentration, confidence, respect, and leadership. It was also noted that students participating actively in school sports club curriculum displayed enhanced personality characteristics as compared to those who were not. In conclusion, the lower grade students who took part in the curriculum, led by a physical education teacher with professional knowledge, and actively interacted with high interest in middle school sports club curriculum would develop improved personality characteristics over those who don’t. Hence, it is necessary to train more teachers with specialized knowledge, develop more programs in which students can aggressively participate with interests, and expand more sports facilities. Furthermore, while school sports clubs and personality characteristics have been an issue nowadays; local organizations, schools and teachers should work together to achieve educational outcomes and put continuous and in-depth efforts towards a common goal to help students settle into society as valuable members.Third, on the majority of questions, both parents and teachers showed themselves satisfied with the communications related to the establishment of a cooperative partnership. The satisfaction of teachers was found to be higher than that of parents.
목차
국문요약Ⅰ. 서 론 = 11. 연구 필요성 = 12. 연구 문제 = 43. 연구 가설 = 54. 연구의 제한점 = 65. 용어의 정의 = 6Ⅱ. 이론적 배경 = 111. 스포츠클럽 교과 운영 및 스포츠 강사의 지원 계획 = 111) 추진 배경 = 112) 스포츠 강사의 기본 방침 = 113) 사업 개요 = 124) 스포츠 강사의 지원 자격 = 122. 경상남도 중학교 스포츠클럽 교과 운영 및 스포츠 강사 지원 계획 131) 추진 배경 = 132) 추진 경과 = 133) 2012년 세부 추진 계획 = 143. 인성 특성 = 164. 스포츠 활동과 인성과의 관계 = 185. 스포츠클럽 교과 운영을 통한 인성 교육 = 191) 스포츠클럽 교과 운영을 통한 인성 교육의 방향 = 192) 스포츠클럽 활동에서의 스포츠 예절 교육의 개념과 필요성 = 20Ⅲ. 연구 방법 = 241. 연구 대상 = 242. 연구 도구 = 253. 설문지의 타당도와 신뢰도 = 274. 연구 절차 = 305. 자료 처리 = 30Ⅳ. 연구 결과 = 311. 스포츠클럽 교과 운영 여부에 따른 인성 특성의 차이 = 312. 인구 통계학적 특성에 따른 인성 특성의 차이 = 331) 성별에 따른 인성 특성의 차이 = 332) 학년에 따른 인성 특성의 차이 = 343. 지도교사 유형에 따른 인성 특성의 차이 = 364. 학생들의 흥미도에 따른 인성 특성의 차이 = 385. 학생들의 참여 적극성에 따른 인성 특성의 차이 = 40Ⅴ. 논 의 = 42Ⅳ. 결론 및 제언 = 451. 결 론 = 452. 제 언 = 47참고문헌 = 49부 록 = 52ABSTRACT = 56