본 연구의 목적은 교류분석을 적용한 집단미술치료가 초등학생의 자아존중감과 학교생활적응에 미치는 효과를 검증함으로써 향후 교류분석을 적용한 집단미술치료가 학교 현장에서 활용될 수 있는 근거를 마련하는데 있다. 연구대상은 J시에 소재하고 있는 S초등학교 3학년 2학급(실험집단 1학급, 통제집단 1학급)이며, 실험집단을 대상으로 주 1회 회기 당 90분씩 총 15회기의 프로그램을 실시하였다. 연구도구는 자아존중감 척도(Rosemberg Self-Esteem Scale: RSES)와 학교생활적응 척도(the Questionaire to Measure Adatability in School: QMAS)를 이용하였다. 자료분석은 HLM(Hierarchical Linear Model)7.0을 사용하여 실험집단과 통제집단 간의 다층모형에 의한 성장곡선을 분석하였으며 본 프로그램에 참가한 아동들의 변화양상을 제시하기 위해 자아존중감과 학교생활적응 척도에서 집단 전체와 하위 10%에 해당하는 3명의 변화양상을 비교 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자아존중감의 사전검사(37.50)에 비해 중간검사1(41.57), 중간검사2(42.57), 사후검사(43.132)와 추후검사(41.03)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 프로그램 종결 후에도 그 효과가 지속되는 것으로 나타났다. 따라서 교류분석을 적용한 집단미술치료가 초등학생의 자아존중감 향상에 효과가 있으며, 그 효과가 지속되었다. 둘째, 학교생활적응의 사전검사(103.10)에 비해 중간검사1(111.80), 중간검사2(117.10) 사후검사(119.27)와 추후검사(115.83)에서 통제집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났으며 프로그램 종결 후에도 그 효과가 지속되는 것으로 나타났다. 따라서 교류분석을 적용한 집단미술치료가 초등학생의 학교생활적응에 효과가 있으며, 그 효과가 지속되었다. 셋째, 교류분석을 적용한 집단미술치료에 참여한 전체 아동들과 대상아동들의 변화 양상을 보면 전체 아동들의 변화뿐만 아니라 평가대상아동들의 자아존중감과 학교생활적응이 점진적으로 향상되고 있어 긍정적인 효과를 나타내고 있음을 알 수 있었다. 이상의 결과를 종합해 보면, 교류분석을 적용한 집단미술치료는 초등학생의 자아존중감과 학교생활적응에 효과가 있음이 확인되었고 프로그램 진행과정에서 나타난 아동들의 변화양상을 통해서도 자아존중감과 학교생활적응에 효과가 있음이 입증되었다. 본 연구는 초등학교 3학년 아동들을 대상으로 실시한 교류분석을 적용한 집단미술치료 프로그램의 효과성을 검증함으로써 향후 교육현장에서 인성교육의 대안으로 교류분석을 적용한 집단미술치료의 유용성을 제시한 점에서 의의가 있다.
주요어 : 교류분석, 집단미술치료, 자아존중감, 학교생활적응
Doctoral dissertation
The effects of group art therapy using transactional analysis on the self-esteem and school adaptation of elementary school students
Baek, Kyeong-Mi Department of Art Therapy Graduate School, Yeungnam University Supervised by Professor Kim, Gab-Sook and Professor Choi, Wae Sun
Abstract
This study investigated the effects of group art therapy using transactional analysis on the self-esteem and school adaptation of elementary school students, so the findings of this study could be used to support the use of group art therapy using transactional analysis at schools. The participants for this study were 2 classes of third grade at an elementary school in an urban setting. One class was designated as an experimental group and the other as a control group. The experimental group received 15 sessions of group art therapy, once a week, each session 90 minutes long. The instruments included Rosemberg Self-Esteem Scale (RSES) and Questionnaire to Measure Adaptability in School (QMAS). Data were analyzed using growth curves from multi-layer models on Hierarchical Linear Model 7.0. To provide a change pattern of the children in the experimental group, the results of RSES and QMAS for the whole children and 3 children participants in the bottom 10% of the group were compared The findings of this study are as follows. First, as to the measurement of self-esteem, significant differences were found in comparison of the pretest (37.50) with the other subsequent tests: middle test1(41.57), middle test 2 (42.57), posttest (43.132), and follow-up test (41.03). This suggests that group art therapy using transactional analysis was effective in improving the self-esteem of elementary school students and the effects lasted. Second, as to the measurement of school adaptation, significant differences were found in comparison of the pretest (103.10) with the other subsequent tests: middle test 1 (111.80), middle test 2 (117.10), posttest (119.27), and follow-up test (115.83). This suggests that group art therapy using transactional analysis was effective in improving the school adaptation of elementary school students and the effects lasted. Third, the analysis of the whole children and the 3 children in the bottom 10%, all in the experimental group found that both the whole children and the 3 children in the bottom 10% showed improvement in their self-esteem and school adaptation. In conclusion, these findings show that group art therapy using transactional analysis was effective in improving the self-esteem and school adaptation of elementary school children. The significance of this study is that it proved the statistical significance of the effects of group art therapy using transactional analysis and that the findings of this study can be used to support the use of group art therapy using transactional analysis as an alternative to character education at schools.
Keywords: transactional analysis, group art therapy, self-esteem, school adaptation
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 자아존중감 82. 학교생활적응 133. 집단미술치료 174. 교류분석 20Ⅲ. 연구방법 331. 연구대상 332. 프로그램 구성 353. 연구도구 454. 연구절차 465. 자료분석 48Ⅳ. 연구결과 521. 교류분석을 적용한 집단미술치료가 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과 522. 교류분석을 적용한 집단미술치료가 초등학생의 학교생활적응에 미치는 효과 563. 교류분석을 적용한 집단미술치료 프로그램 참여한 아동들의 전체 및 개별적인 변화양상 62Ⅴ. 논의 71Ⅵ. 결론 및 제언 76참고문헌 79Abstract 96부 록 98