본 연구는 D시와 K도의 사립유치원(private kindergarten)에 근무하고 있는 유치원 교사(preschool) 379명을 대상으로 유치원 교사의 직무만족(job satisfaction)에 영향을 미치는 변인들인 원장의 변혁적 리더십(kindergarten director''s transformational leadership), 교사 효능감(teacher-efficacy), 직무스트레스(job stress), 조직몰입(organizational commitment) 간에 직·간접적인 인과관계를 규명하여 보고자 하였다. 본 연구를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제1. 교사의 직무만족에 영향을 미치는 원장의 변혁적 리더십, 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입의 관계에 대한 가설적 인과모형은 적합한가? 연구문제2. 원장의 변혁적 리더십이 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입, 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제3. 교사 효능감이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제4. 교사의 직무스트레스가 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제5. 교사의 조직몰입이 직무만족에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제6. 교사 효능감과 직무스트레스는 원장의 변혁적 리더십과 교사의 조직몰입 관계를 매개하는가? 연구문제7. 교사 효능감과 직무스트레스, 조직몰입은 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족 관계를 매개하는가? 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 직무만족에 영향을 미치는 원장의 변혁적 리더십, 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입의 관계에 대한 가설적 인과모형은 적합한 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 원장의 변혁적 리더십은 유치원 교사의 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입, 직무만족에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무만족에 미치는 변인들의 영향에서는 조직몰입, 변혁적 리더십, 교사 효능감, 직무스트레스의 순으로 나타났다. 따라서, 유치원 원장의 변혁적 리더십이 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입, 직무만족에 직접적인 영향을 미쳤다. 셋째, 교사 효능감은 조직몰입과 직무만족에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사 효능감이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향에서는 조직몰입에 비해 직무만족에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 교사 효능감은 조직몰입과 직무만족에 직접적인 영향을 미쳤다. 넷째, 교사의 직무스트레스는 조직몰입과 직무만족에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사의 직무스트레스가 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향에서는 직무만족에 비해 조직몰입에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 교사의 직무스트레스가 조직몰입과 직무만족에 직접적인 영향을 미쳤다. 다섯째, 교사의 조직몰입이 직무만족에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 원장의 변혁적 리더십은 교사 효능감을 매개로하여 교사의 조직몰입에 간접적인 영향을 미쳤으며, 원장의 변혁적 리더십은 교사의 직무스트레스를 매개로하여 교사의 조직몰입에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 원장의 변혁적 리더십과 조직몰입의 관계를 매개하는 두 변인인 교사 효능감과 직무스트레스의 매개효과에서는 직무스트레스를 매개로 할 때 간접효과가 교사 효능감을 매개로 할 때의 간접효과보다 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 교사 효능감과 직무스트레스는 원장의 변혁적 리더십과 교사의 조직몰입의 관계를 매개하였다. 일곱째, 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족 간의 관계에서 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입은 각각 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 각 매개변인들의 간접효과에서는 조직몰입이 가장 큰 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 교사 효능감, 직무스트레스의 순으로 나타났다. 따라서 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족 간의 관계에 있어 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입이 매개하였다. 마지막으로 원장의 변혁적 리더십은 교사 효능감을 매개로하여 교사의 조직몰입에 간접적인 영향을 미쳤으며, 교사 효능감은 조직몰입을 매개로하여 직무만족에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 원장의 변혁적 리더십은 직무스트레스를 매개로하여 교사의 조직몰입에 간접적인 영향을 미쳤으며, 직무스트레스는 조직몰입을 매개로하여 직무만족에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족 간의 관계에서 교사 효능감과 조직몰입이 매개하였고, 원장의 변혁적 리더십과 교사의 직무만족 간의 관계에서 직무스트레스와 조직몰입이 매개하였다.
The paper tried to research the interactions of cause and effect among the variations that affect the job satisfaction of preschool teachers such as kindergarten directors'' transformational leadership, preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress and organizational commitment with the study object of 371 preschool teachers working in the private kindergartens in the city of D and the province of K. The followings are the questions for the research. 1. Is the theoretical model of cause and effect about the relationship of kindergarten directors'' transformational leadership, preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress and organizational commitment that affect the teachers'' job satisfaction appropriate? 2. How does the kindergarten directors'' transformational leadership affect preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress, organizational commitment. and job satisfaction? 3. How does the preschool teachers'' teacher-efficacy affect their job satisfaction? 4. How does the preschool teachers'' job stress affect their organizational commitment and job satisfaction? 5. How does the preschool teachers'' organizational commitment affect their job satisfaction? 6. Do the preschool teachers'' teacher-efficacy and job stress mediate the relationship between the kindergarten directors'' transformational leadership and the preschool teachers'' organizational commitment? 7. Do the preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress and organizational commitment mediate the relationship between the he kindergarten directors'' transformational leadership and preschool teachers'' job satisfaction?
The results are as follows First, the theoretical model of cause and effect about the relationship of kindergarten directors'' transformational leadership, preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress and organizational commitment that affect the teachers'' job satisfaction turned out to be appropriate. Second, the kindergarten directors'' transformational leadership turned out to directly affect preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress, organizational commitment. and job satisfaction. The effect of the variations such as preschool teachers'' organizational commitment is the biggest and follow the preschool teachers'' teacher-efficacy and job stress. Third, the teacher-efficacy turned out to directly affect preschool teachers'' organizational commitment and job satisfaction. Also the effect of teacher-efficacy appeared to be bigger on their job satisfaction than on their organizational commitment. Fourth, the preschool teachers'' job stress turned out to directly affect their organizational commitment and job satisfaction. The effect of their job stress appeared to be bigger on their organizational commitment that on their job satisfaction. Fifth, the preschool teachers'' organizational commitment turned out to directly affect their job satisfaction. Sixth, the kindergarten directors'' transformational leadership turned out to indirectly affect the preschool teachers'' organizational commitment through the medium of teacher-efficacy and it also turned out to indirectly affect the preschool teachers'' organizational commitment through the medium of their job stress. Between the two variations of teacher-efficacy and job stress which mediate the relationship between the kindergarten directors'' transformational leadership and the preschool teachers'' organizational commitment, the effect was bigger through the medium of job stress than through the medium of job stress. Seventh, the relationship between the kindergarten directors'' transformational leadership and preschool teachers'' job satisfaction turned out to be indirectly affected by the preschool teachers'' teacher-efficacy, job stress and organizational commitment. And among the variations that affect it, the preschool teachers'' organizational commitment turned out to be the biggest and their teacher-efficacy, the second and their job stress, the smallest. Finally, the kindergarten directors'' transformational leadership indirectly affected the preschool teachers'' organizational commitment through the medium of their teacher-efficacy and their teacher-efficacy turned out to indirectly affect their job satisfaction through the medium of their organizational commitment. The kindergarten directors'' transformational leadership indirectly affected the preschool teachers'' organizational commitment through the medium of their job stress and their job stress turned out to indirectly affect their job satisfaction through the medium of their organizational commitment. Therefore the relationship between the kindergarten directors'' transformational leadership and the preschool teachers'' job satisfaction was mediated by preschool teachers'' teacher-efficacy and organization commitment and the relationship between the kindergarten directors'' transformational leadership and the preschool teachers'' job satisfaction was mediated by the preschool teachers'' job stress and organizational commitment.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 목적 및 필요성 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 101. 변혁적 리더십 102. 교사 효능감 133. 직무스트레스 174. 조직몰입 205. 직무만족 236. 선행연구 고찰 277. 연구모형 398. 연구가설 41Ⅲ. 연구방법 441. 연구절차 442. 측정도구 453. 연구대상 504. 자료분석 52Ⅳ. 연구결과 541. 기초통계 분석결과 542. 동일방법편의의 검증 563. 측정모형의 타당도 분석결과 564. 상관관계 분석결과 605. 구조방정식 모형의 적합도 분석결과 636. 교사 효능감, 직무스트레스, 조직몰입 매개효과 분석결과 68Ⅴ. 논의 및 결론 761. 요약 및 논의 762. 결론 및 제언 93참고문헌 98부 록 122Abstract 134