메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

고명자 (충북대학교, 충북대학교 교육대학원)

지도교수
이종연.
발행연도
2013
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수25

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the relationships among positive illusion, academic achievement, and ego defense mechanisms of middle school students.
In order to achieve the purpose of this study, the research questions posed in this study were as follows:
1. Is there any relationship between positive illusion and academic achievement of middle school students?
2. Is there any relationship between positive illusion and ego defense mechanisms of middle school students?
3. Is there any relationship between academic achievement and ego defense mechanisms according to the level of the positive illusion of middle school students?
The participants in this study were 396 students of a middle school in Cheongju city. Two questionnaires were administered to them in order to measure positive illusion and ego defense mechanisms. For academic achievement, T scores of three subject matters(Korean, English, and Math) were used. The data obtained were analyzed by t-tests using SPSS 15.0.
The results of this study are as follows:
1. It was found that the higher level group in positive illusion scored significantly higher in academic achievement than the lower level group.
2. It was found that the higher level group in positive illusion scored significantly higher in adaptive ego defense mechanisms than the lower level group, but the higher level group in positive illusion scored significantly lower in three other(self-restraining, conflict-avoiding, and immature) ego defense mechanisms than the lower level group.
3. It was found that the higher level group in academic achievement in the case of the higher level group of positive illusion scored significantly higher in two(adaptive and self-restraining) ego defense mechanisms than the lower group. In the case of the lower level group of positive illusion, no significant relationship was found between academic achievement and ego defense mechanisms.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 7
3. 용어의 정의 7
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 긍정적 착각 9
1) 긍정적 착각의 개념과 특징 9
2) 긍정적 착각 구성 요인의 개념과 특징 11
2. 학업 성취 15
1) 학업 성취의 개념과 의미 15
2) 학업 성취에 영향을 미치는 요인 16
3. 방어기제 17
1) 방어기제의 개념과 특징 17
2) 방어기제 성숙도에 따른 위계 18
4. 긍정적 착각 수준에 따른 학업 성취와 방어기제의 관계 23
1) 긍정적 착각과 학업 성취의 관계 23
2) 긍정적 착각과 방어기제의 관계 24
3) 긍정적 착각 수준에 따른 학업 성취와 방어기제의 관계 26
Ⅲ. 연구 방법 28
1. 연구 대상 28
2. 측정 도구 28
1) 긍정적 착각 척도 28
2) 학업 성취 30
3) 방어기제 유형 척도 30
3. 자료 분석 31
Ⅳ. 결과 및 해석 34
1. 긍정적 착각과 학업 성취의 관계 34
2. 긍정적 착각과 방어기제 유형의 관계 35
1) 긍정적 자기 지각 수준에 따른 방어기제 유형의 관계 36
2) 통제 착각 수준에 따른 방어기제 유형의 관계 37
3) 비현실적 낙관주의 수준에 따른 방어기제 유형의 관계 37
3. 긍정적 착각 수준에 따른 학업 성취와 방어기제 유형의 관계 38
1) 긍정적 착각 상 집단의 학업 성취 수준에 따른 방어기제 유형의 차이 38
2) 긍정적 착각 하 집단의 학업 성취 수준에 따른 방어기제 유형의 차이 39
Ⅴ. 논의 및 결론 40
1. 요약 및 논의 40
2. 결론 및 제언 43
참고 문헌 46
ABSTRACT 52
부 록 54

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0