메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정진욱 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

지도교수
김미혜
발행연도
2013
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Digital textbooks(DTs) are becoming a new education medium to lead the future of education in South Korea. Ingeneral, DTs are implemented with two-dimensional(2D) web-based platforms with some embedded 3D-based content, including 3Dgraphics, animations, and audio. However, as the incorporation of various types of 3D-based education contents such as 3D virtual reality and augmented reality into education systems increased, the need for the development of a 3D-based DT has emerged. Accordingly, for the first time in South Korea, Chungbuk National University developed a 3D-based DT for the general computing subject in middle schools using the extensible3D(X3D) standard. The DT was mainly focused on the main features of DTs such as displaying, viewing, indexing, and searching contents initially. However, more advanced and diversified annotation techniques are required to facilitate better dynamic interactions between students and DTs. In this thesis, we designed and developed various types of 3D annotation techniques based on X3D, that enable users to process more free annotations on a 3D DT. The 3D annotation techniques implemented in this thesis include freeline, textbox, highlight, figure, multimedia object insert, and voice memos. The 3D annotation techniques developed in this thesis will provide guidance and direction for interactions between users and DTs in a 3D-based DT platform.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 3
Ⅱ. 관련 연구 5
1. 기존 3D 디지털교과서 5
(1) 3D 디지털교과서의 등장배경 5
(2) 기존 3D 디지털 교과서의 기능 6
2. 3D 주석 기법 8
(1) 등장배경 8
(2) 3D 주석 기법 8
3. X3D 9
(1) 등장배경 9
(2) X3D의 개념 및 특징 10
Ⅲ. 3D 디지털교과서에 대한 주석 처리 기법 12
1. 3D 디지털교과서 주석 처리 기능 구조 12
2. 3D 디지털교과서 주석 처리 기능 구조 제안 14
(1) 시스템 흐름 14
(2) 기능별 세부 설계 17
Ⅳ. X3D Annotation의 구현 및 분석 24
1. 개 요 24
(1) 시스템 목표 24
(2) 개발 환경 24
2. 3D 디지털교과서 주석 처리 기능 구조 25
(1) 주석 처리 기능 구성 25
(2) 화면 구성 26
3. 3D 디지털교과서 주석 처리 기법 구현 26
(1) 디스플레이 26
(2) 자유입력 28
(3) 하이라이트 29
(4) 텍스트 박스 32
(5) 선 긋기 33
(6) 다각형 그리기 34
(7) 소리 파일 넣기 36
(8) 영상 파일 넣기 38
(9) 음성메모 40
(10) 3D 주석 처리 예제 42
4. 실험 및 분석 43
(1) 주석처리 기능에 관한 만족도 44
(2) 수업 사용에 대한 만족도 46
Ⅴ. 결 론 48
참 고 문 헌 49

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0