본 연구의 목적은 청년실업 문제가 심각한 사회문제로 대두되고 있는 가운데 대전·충청지역의 4년제 대학교에서 제공하고 있는 취업지원프로그램의 참여실태를 탐색하고, 취업지원프로그램의 참여경험이 구직효능감 및 구직성과에 미치는 영향을 규명하여, 대졸자의 취업에 효과적인 취업지원프로그램 개발과 관련연구의 기초자료를 제공하는 데 있다. 이를 위해 대전·충청지역 6개 대학을 임의로 선정하여 4학년 졸업예정자를 대상으로 2012. 11. 12부터 12. 21까지 개인적 특성과 취업지원프로그램, 구직효능감, 구직성과에 관한 설문조사를 수행하였다. 수집된 385명의 자료를 분석하기 위해 SPSS 18.0 통계프로그램을 활용하여 빈도분석, 요인분석과 신뢰도분석, 카이제곱분석, t-test, 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째(First), 대학졸업예정자의 개인적 특성에 따른 취업지원프로그램 참여여부를 비교한 결과, 학점평점과 직무관련 자격증은 취업지원프로그램 참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 취업지원프로그램이 구직효능감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 취업지원프로그램 참여가 구직효능감 증진에 도움을 주는 것으로 확인되었으며, 취업상담 프로그램의 참여횟수가 높아질수록 구직강도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 취업상담 프로그램의 유익성은 구직강도에, 취업캠프 프로그램의 유익성은 구직기술에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 취업지원프로그램의 참여는 이력서 제출에 긍정적으로 작용하는 것으로 나타났으며, 취업캠프 프로그램의 참여횟수가 높아질수록 이력서 제출횟수에 긍정적 영향을 미치는 반면 취업박람회 프로그램의 참여횟수가 높아질수록 이력서 제출횟수에 부정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 구직강도는 이력서 제출횟수에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 구직기술은 이력서 제출횟수에 영향을 미치지 못하는 요인으로 규명되었다. 본 연구결과 이론적, 실용적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 청년실업에 대한 주요이론을 체계적으로 정리한 점은 학술적으로 매우 가치가 있다. 둘째, 취업지원서비스에 대한 정책적 개입이나 대학의 취업교육의 방향성을 수립하는 데 유용한 기초자료를 제공하였다. 셋째, 대학의 실무자들은 전공별 특성에 맞는 취업지원프로그램을 개발하고, 취업지원프로그램 참여자에 대한 사후관리가 필요하다.
주제어 : 청년실업, 대졸자 취업, 취업지원프로그램, 구직효능감, 구직성과
The unemployment rate of young people is becoming a serious social problem. One of the purposes of this research is to investigate the participation of individuals in Job Search Supporting Programs offered by four-year universities in the Daejon and Chungcheong area. Another purpose is to develop effective Job Search Supporting Programs for college graduates and to offer a basic foundation of data for future research. This is achieved by inquiring into the influences that affects participation in Job Search Supporting Programs as well as affects on the Job Search Efficacy and Job Search Outcome. To achieve these purposes, a questionnaire survey on personal traits, Job Search Supporting Programs, Job Search Efficacy and Job Search Outcomes was performed targeting the soon to be fourth-grade graduates among 6 universities of the Daejon and Chungcheong area. They were selected randomly from November 12, 2012 to December 21, 2012. In order to analyze the collected data from the 385 respondents, we performed frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, Chi-square analysis, t-tests and a multiple regression analysis. The outcome of the research is as follows. At first, when the participation or non-participation of the Job Search Supporting Programs were compared to the personal traits of soon to be graduates of universities, the results were that students’ credit grade and job-related certificates were related with the students’ participation in Job Search Supporting Programs. Secondly, when the influence on Job Search Efficacy in Job Search Supporting Programs was analyzed, it was proven that the participation in Job Search Supporting Programs helped to enhance the Job Search Efficacy. As the frequency of participation in Job Search Consultation increased, more meaningful Job Search took place. The analysis also showed that helpful Job Search Consultation had positive influences on Job Search Intensity and helpful Job Search Camp Programs had meaningful affects on Job Search Technique. Thirdly, the analysis showed that the participation in the Job Search Supporting Programs positively impacted the number of resumes submitted for most students involved in the program. As the frequency of participation in the Job Search Camp Programs increased, the numbers of submitted resumes also increased. On the other hand, as the frequency of participation in the Job Search Exposition increased, it had also more adverse effects on the numbers of resumes submitted. The theoretical and practical significance of the outcome of the research is as follows. First, it has great academical value in that we arranged the major theories on the unemployment rate of young people systematically. Second, we offered useful basic materials for suggesting the directivity of intervention of policy or universities’ Job Search Education on Job Search Supporting Service. Third, we found that it is necessary for the staffs of universities to afford post management services to the participants of Job Search Supporting Program and develop Job Search Supporting Program appropriate for characteristics of each major of the participants.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구방법 및 구성 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 청년실업의 현황과 원인 61) 청년실업의 현황 62) 청년실업의 원인 82. 청년실업에 대한 주요이론 111) 통계적 차별이론(Statistical Discrimination Theory) 112) 공간발전이론(지역간 불균형모델) 123) 이중노동시장이론(Dual Labor Market Thoery) 144) 지위획득이론(Status Attainment Theory) 155) 인적자본이론(Human Capital Theory) 156) 직업탐색이론(Job Search Theory) 173. 대학의 취업지원프로그램 194. 구직효능감과 구직성과 221) 구직효능감(Job-search efficacy) 222) 구직성과(Job-search outcomes) 26Ⅲ. 연구가설 271. 개인적 특성과 취업지원프로그램 272. 취업지원프로그램과 구직효능감 313. 취업지원프로그램과 구직성과 334. 연구모형 35Ⅳ. 연구방법 361. 연구대상 및 자료수집 362. 분석방법 373. 조작적 정의 381) 취업지원프로그램 382) 구직효능감 383) 구직성과 394. 설문지 구성 395. 타당성과 신뢰성 분석 41Ⅴ. 가설 검증 431. 연구대상자의 개인적 특성 432. 취업지원프로그램의 참여특성 451) 취업지원프로그램 참여여부 및 참여동기 452) 취업지원프로그램별 참여여부 463) 취업지원프로그램별 참여횟수 464) 취업지원프로그램별 도움정도 473. 개인적 특성에 따른 취업지원프로그램 참여여부 494. 취업지원프로그램 참여여부에 따른 구직효능감과 구직성과541) 취업지원프로그램 참여여부에 따른 구직효능감 분석 542) 취업지원프로그램 참여여부에 따른 구직성과 분석 575. 취업지원프로그램과 구직효능감 및 구직성과간의 인과관계611) 변수들 간의 상관관계 분석 612) 취업지원프로그램별 참여가 구직효능감에 미치는 영향 623) 취업지원프로그램별 참여가 구직성과에 미치는 영향 65Ⅵ. 결 론 671. 연구결과의 요약 672. 연구의 시사점 703. 연구의 한계 및 제언 72참 고 문 헌 73ABSTRACT 83부 록 86