전국자원봉사센터에 등록 된 자원봉사자는 2013년 현재 8백만 이상이며 이중 활동하는 자원봉사자의 수도 2백만명을 넘고 있다. 이는 전국에 있는 자원봉사센터의 자원봉사관리자 1명이 2천명에서 8천명 정도의 자원봉사자들을 관리해야하는 실정이다. 이로 인해 자원봉사센터의 자원봉사관리자들은 인력 부족에 따른 업무가중 스트레스, 사기저하, 이직 등의 문제를 야기함으로써 체계적인 업무수행과 자원봉사센터의 효과적인 운영에 저해요인이 되고 있다. 이에 본 연구는 자원봉사센터에 근무하는 팀장급 이상의 관리자를 대상으로 관리자가 인식하는 센터장의 리더십과 서비스 지향성이 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는 지, 그리고 자원봉사센터의 조직효과성을 높이기 위해 설정한 조직몰입이 이들 간을 매개하는 효과가 있는지를 검증하여, 자원봉사센터의 조직효과성을 향상하기 위한 실천적인 방안을 모색하고 정책적 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 전국에 있는 자원봉사센터 249개의 팀장급 이상 자원봉사관리자 174명을 표집하였으며, SPSS 19.0을 이용하여 자료를 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 서비스 지향성과 조직효과성 간 조직몰입의 매개효과를 검증한 결과, 서비스 지향성은 매개변수인 조직몰입을 경유하여 조직효과성에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 조직효과성의 하위변수인 사업성과와 직무만족에 대한 조직몰입의 매개효과 또한 입증되었다. 둘째, 센터장 리더십과 조직효과성 간 조직몰입의 매개효과를 검증한 결과, 센터장 리더십은 매개변수인 조직몰입을 경유하여 조직효과성에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 조직효과성의 하위변수인 사업성과와 직무만족에 대한 조직몰입의 매개효과 또한 입증되었다.
이러한 결과를 통해 도출한 함의는 다음과 같다.
첫째, 본 연구결과 조직몰입은 서비스 지향성 및 하위변수인 사업성과, 직무만족과 조직효과성 간을 매개하는 요인임이 밝혀졌다. 따라서 자원봉사관리자들의 지향하는 서비스 정도는 자원봉사센터라는 조직이 얼마나 효과적으로 운용될 수 있는가를 좌우하는 중요한 요인이며, 조직몰입은 서비스 지향성이 그리 높지 않은 현재의 상황에서 자원봉사센터의 조직효과성을 높이기 위한 요인임을 알 수 있었다. 이와 같이 자원봉사센터의 자원봉사관리자는 서비스 지향성으로 인해 낮아진 조직의 효과성을 높이기 위해 조직에 몰입하는 것이 매우 중요하다. 하지만 자원봉사센터의 서비스 지향성이나 조직몰입의 문제를 자원봉사관리자 개인이나 그 센터만이 해결해야 하는 측면으로만 바라보는 것보다 자원봉사는 우리사회가 지향해야 할 사회복지의 한 축이라는 관점으로 생각하고, 자원봉사센터의 서비스 지향성을 향상시키기 위해 자원봉사관리자, 자원봉사센터, 행정기관, 그리고 나아가 국가와 사회가 같이 협업해야하는 관점으로 인식하는 것이 절실히 필요하다고 생각하며, 이에 대한 정책적 관점에서의 지원이 요구된다.
둘째, 본 연구결과 조직몰입은 관리자 리더십을 매개하여 조직효과성을 높일 수 있는 요인임이 밝혀졌다. 이와 같은 본 연구결과는 서비스 지향성이 그리 높지 않은 현재의 상황에서 자원봉사센터의 조직효과성을 높이기 위한 요인을 찾아냈다는 데 의의가 있다. 따라서 관리자 리더십과 함께 조직몰입이 강화된다면, 급변하는 조직 환경에 능동적으로 대처해 나갈 수 있을 뿐 만 아니라 자원봉사센터에 유용한 전략으로 활용될 수 있을 것이다. 이에 자원봉사센터의 관리자의 리더십 역량 및 조직몰입을 강화할 수 있는 교육 및 프로그램 개발 등의 실천적 관점에서의 개입이 요구된다.
The number of volunteers registered at nationwide volunteer service centers is over 8 million as of 2013, among whom more than 2 million are actively engaged in volunteer activities. This means one volunteer service manager has to handle 2,000~8,000 volunteers. Such shortage of personnel causes stress of excessive load, demoralization and turnover, which hinders systematic work performances and effective operation of volunteer service centers.
This study aimed to figure out effect of leadership of center directors and service orientation upon organizational effectiveness recognized by team managers or above level at the volunteer service centers, and also to verify the mediating effect of organizational commitment which was set to enhance organizational effectiveness of volunteer service centers in order to find a practical plan to improve organizational effectiveness of volunteer service centers and to provide basic policy resources. To achieve such goal, this study took sampling of 174 volunteer service managers whose position was managers or above level at 249 nationwide volunteer service centers. The collected data were analyzed using SPSS 19.0.
The research results are as below. Firstly, when the mediated effect of organizational commitment between service orientation and organizational effectiveness was examined, it proved that service orientation had an effect on organizational effectiveness by way of organizational commitment, a parameter. And the mediated effect of organizational commitment upon business performance and job satisfaction as sub-parameters of organizational effectiveness was also confirmed. Secondly, when the mediated effect of organizational commitment between center director leadership and organizational effectiveness was examined, it proved that the center director had an effect on organizational effectiveness by way of organizational commitment, a parameter. And the mediated effect of organizational commitment upon business performance and job satisfaction as sub-parameters of organizational effectiveness was also confirmed.
The implications of the results are as follows. Firstly, this study verified that organizational commitment was a mediating factor between service orientation, business performance and job satisfaction as sub-parameters and organizational effectiveness. Accordingly, the level of service which volunteer service managers pursued was an important factor that determined the effective operation of volunteer service centers. And, it proved that organizational commitment was a factor to improve organizational effectiveness of volunteer service centers at a time when there was no higher service orientation. As such, it is very important for volunteer service managers to commit the organizations in order to improve organizational effectiveness which was lowered by service orientation. However, it is recommended not to consider the matters of service orientation or organizational commitment of volunteer service centers as personal matter or matters of relevant centers. Rather, it needs to consider those things from a perspective of a social welfare to which our society needs to pay attention. Furthermore, it is necessary to have a perspective of cooperation between volunteer service managers, volunteer service centers, administrative institutions, the state and the society to improve service orientation of volunteer service centers, which also requires supports from policy perspective. Secondly, the study proved that organizational commitment was a factor to improve organizational effectiveness by mediating leadership of managers. Such result is significant in that it found a factor to improve organizational effectiveness of volunteer service centers at a time when there was no higher service orientation. Accordingly, if organizational commitment is reinforced together with leadership of managers, it may enable to respond rapid changing organizational environments proactively and it can be utilized as a useful strategy for volunteer service centers. Therefore, it is required to intervene with practical perspectives such as education or program development to reinforce leadership capacity of mangers of volunteer service centers and organizational commitment.
Key words: volunteer service center, volunteer service manager, service orientation, leadership of center director, organizational commitment
목차
Ⅰ. 서론 11. 문제제기 12. 연구의 목적 53. 연구의 한계점 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 자원봉사센터의 개념과 운영현황 81) 자원봉사센터의 개념 82) 자원봉사센터의 운영현황 103) 자원봉사센터의 관리자 특성 142. 서비스 지향성 161) 서비스 지향성의 개념 162) 서비스 지향성의 구성요소 183. 센터장 리더십 221) 센터장 리더십의 개념 222) 센터장 리더십에 대한 이론 233) 센터장 리더십의 구성요소 244. 자원봉사센터의 조직효과성 281) 조직효과성의 개념 282) 조직효과성 측정지표 295. 조직효과성, 서비스 지향성, 센터장 리더십, 조직몰입간의 관계 311) 서비스 지향성, 센터장 리더십과 조직효과성 관계 312) 서비스 지향성, 센터장 리더십과 조직몰입의 관계 343) 조직몰입과 조직효과성 관계 374) 통제변수 38Ⅲ. 연구방법 401. 연구모형 및 가설 402. 측정도구 421) 센터장 리더십 422) 서비스 지향성 423) 조직몰입 434) 조직효과성 433. 연구대상 및 자료수집방법 454. 자료분석방법 46Ⅳ. 연구결과 471. 조사대상자의 인구학적 특성분석 471) 조사대상자의 일반적 특성 472) 주요변수들의 기술적 분석 493) 상관관계분석 542. 서비스 지향성과 센터장 리더십이 매개변수인 조직몰입에 미치는 영향 561) 서비스 지향성이 조직몰입에 미치는 영향 562) 센터장 리더십이 조직몰입에 미치는 영향 583. 서비스 지향성, 센터장 리더십, 조직효과성 간 조직몰입의 매개효과 601) 서비스 지향성과 조직효과성 간 조직몰입의 매개효과 602) 센터장 리더십과 조직효과성 간 조직몰입의 매개효과 674. 가설검증 결과 74Ⅴ. 결론과 함의 761. 결론 761) 주요변수의 수준 분석 762) 상관관계분석 773) 독립변수와 매개변수 간의 영향관계 784) 매개효과 검증 792. 함의 841) 실천적 함의 842) 정책적 함의 873. 후속연구에 대한 제언 90참고문헌 92부록 : 설문지 100Abstract 109