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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

임원호 (한남대학교, 한남대학교 경영대학원)

지도교수
최장우
발행연도
2013
저작권
한남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This study aims to suggest a model through an empirical test for change management factors affecting the creation of business performance of the start-up company since its establishment.
With an analysis of pre-research results, I found four factors such as CEO capabilities, innovative business model, sufficient cash-flow and social network affecting business performance of the start-up companies. I carried out a sample survey for 200 young entrepreneurs to investigate casual relations between the above-mentioned four factors and business performance.
The empirical results of this study are as follows.
First, in relation with differences of demographic characteristics, CEO age, this year''s sales amount and number of employees have a significant impact on business performance.
Second, in case of the casual relation between four factors for creating business performance and business performance, the innovative business model and the social network have an positive impact on business performance. However, it was shown that CEO capabilities and sufficient cash-flow have no significance with business performance.
This study shows that start-up firms should pursue finding an idea for satisfying customer''s needs and changes of customer value and continuous innovation of business model differentiation to actively respond to the change management. In addition to that, at the infant start-up they should activate social network program to complement lack of resources, to share information and to manage business risk.
Also, an establishment of long-term vision and an implementation of training programs in the related specific field should be supported to strengthen CEO capabilities.

목차

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구의 목적 2
제3절 연구의 방법 및 구성 4
1. 연구 방법 4
2. 연구 구성 4
제2장 이론적 배경 5
제1절 창업의 개념 및 창업 결정요인 5
1. 창업의 개념 5
2. 창업의 결정 요인 6
제2절 창업기업의 성공 영향 요인 11
1. 창업자 특성 11
2. 창업 성공에 미치는 영향 요인 12
제3절 우리나라의 창업지원정책 18
1. 창업지원정책의 배경과 흐름 18
2. 벤처창업 및 이노비즈기업 육성 20
제4절 창업기업의 변화관리 방법 및 영향 요인 22
1. 변화관리의 개념 22
2. 변화관리 방법 24
3. 창업기업의 성과창출에 영향을 미치는 요인 26
4. 경영 성과(손익 분기점 ; Break even point) 32
제5절 선행 연구와의 차이점 34
제3장 연구의 설계 37
제1절 연구모형 37
1. 연구모형 37
제2절 연구가설 38
1. 창업자 역량 38
2. 비즈니스 모델의 혁신성 38
3. 충분한 현금흐름 39
4. 사회적 네트워크 39
5. 경영성과 40
제3절 변수의 조작적 정의 41
제4절 자료수집 및 분석방법 43
1. 자료수집 대상 및 방법 43
2. 연구의 분석방법 43
3. 설문의 구성 43
제4장 실증분석 45
제1절 인구통계학적 특성 45
제2절 신뢰성 및 타당성 분석 47
1. 신뢰성 분석 47
2. 타당성 분석 48
3. 상관관계 분석 50
제3절 회귀분석 및 가설 검증 52
제4절 실증분석 결과 요약 63
제5장 결론 66
제1절 연구의 요약 및 시사점 66
1. 연구의 요약 66
2. 연구의 시사점 67
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 70
참고문헌 71
ABSTRACT 75
부록(설문지) 77

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