경주국립공원은 우리나라 유일의 사적형 국립공원으로서 국보급 지정문화재부터 일반문화재까지 풍부한 역사문화자원이 존재하는 민족 문화의 보고다. 2008년, 국립공원관리공단으로 관리권이 이양되면서 관리 인프라의 부족, 관리자와 이용자의 갈등 등 다양한 관리 문제가 발생해 오고 있다. 경주국립공원은 일반인들에게 우리나라의 대표적인 관광지라는 인식이 강하며, 사적형 국립공원으로서의 정체성도 정립되지 않은 상태이다. 관리구역도 8개로 모두 분산·지정되어 각각 자원이나 이용 특성이 다르므로 효율적 관리가 어려운 실정이다. 경주국립공원 8개 지구는 위치, 자원, 이용 특성 등에서 차이가 있으며, 사적형 국립공원이지만 지구별 특성에 따라 도시형 및 산악형의 특성이 골고루 나타난다. 본 연구에서는 지구별 특성을 파악하고 주요 탐방목적과 자원현황을 고려하여 3가지 유형으로 지구를 분류하였다. 토함산지구는 관광형, 남산·대본 지구는 역사문화교육형, 화랑·서악·소금강·구미산·단석산 지구는 근린공원형으로 분류하여 지구별 특성에 따라 이용자의 탐방행태와 인식의 차이를 분석하였다. 연구 결과, 관광형은 경관감상 및 휴양, 역사문화교육형은 경관감상 및 휴양과 역사 및 환경교육, 그리고 근린공원형은 건강증진이 주요 방문 목적인 것으로 나타났다. 관광형의 경우 인터넷을 통한 공원 이용정보 획득과 교통수단은 기차 이용, 그리고 숙박의 비율이 높은 것으로 보아 타지역민의 방문율이 높다고 판단되며, 주차장, 화장실, 사찰 및 문화재 시설에서 혼잡함을 느끼고, 전반적인 탐방분위기에 만족하였다. 그러나 자원관찰로나 해설판 등의 시설 확충을 요구하고, 재방문 의사, 자원봉사활동 의사가 타 유형보다 낮았으나 대부분의 이용자 규제 정책에 대해서는 긍정적이었다. 결과적으로 관광형인 토함산지구는 경주국립공원을 대표하는 지구로서 연중 이용자가 집중되므로 향후 이용자 정책을 철저히 시행하면서 문화경관관리 및 만족도 제고를 위한 탐방시설 확충이 필요하다고 판단된다. 역사문화교육형인 남산지구와 대본지구의 이용자는 자가용을 이용하여 가족과 함께 방문하고 긴 탐방 시간을 보냈다. 인터넷이나 스마트폰을 활용한 공원관리와 자원봉사활동 참여 의사가 높았으며, 안내판, 탐방지원센터, 사찰 및 문화재시설에 만족하지만 편의시설이나 자원관찰로, 탐방지원센터의 확충이 필요하다고 인식하고 있었다. 관리정책에 대해서는 인터넷이나 스마트기기를 통한 정보제공과 잘못 이용한 이용객에 대해서는 관리자 단속권한 강화에 필요성을 강하게 인식하고 있었다. 역사문화교육형 이용자의 자원의 가치 지속과 교육적 방문 목적을 충족시키기 위해 특화된 프로그램을 개발 및 발전시키고 탐방시설의 양과 수준의 제고가 필요하다. 또한 자원봉사활동제도 시스템의 보완 및 발전을 통해 실질적 관리 효과를 유도해야 한다. 근린공원형인 화랑·서악·소금강·구미산·단석산 지구에서는 당일 방문하여 짧은 탐방 시간을 통해 건강증진이나 산책 및 휴식을 목적으로 방문한 지역주민이 많다. 휴게시설 및 편의시설의 확충을 요구하며, 이용 빈도가 높지만 스마트폰에 의한 공원관리 참여의사나 자원봉사활동에 대한 의사 등이 낮고, 추가로 별도의 요금을 부담해야 하는 탐방가이드제, 불법 입장에 따른 과태료 부과, 탐방로 구간 선택요금제 등에 대해서 필요하지 않다고 응답했다. 지역주민의 인식은 곧 이용과 직결되고 보존을 위한 관리에 크게 영향을 미치므로 먼저, 경주국립공원에 대한 정체성을 바로 정립하고 국립공원에 적합한 이용수준 향상을 위한 프로그램을 적극 활용할 필요가 있다. 본 연구는 우리나라 유일한 사적형 국립공원인 경주국립공원의 실정을 담은 실증적 연구로서, 각 지구의 특성에 따른 이용자의 인식을 조사 및 분석하여 바람직한 관리방향을 제언한 점에 의의가 있다. 또한 앞으로 국립공원의 효율적 이용자 관리를 위한 기초자료로서의 역할이 기대된다.
Gyeongju National Park is the only historical national park in Korea which is the treasure of national culture where rich historical and cultural resources from national treasure grade to common cultural assets exist. In 2008 when the authority to manage is transferred to the Korea National Park Service, a variety problems in management including lack of infrastructure and conflicts between managers and users have occurred. There is a strong perception of Gyeongju National Park as a representative tourist site of Korea, and the identity as a historical national park is not yet firmly established. The management zones are designated dispersively as 8 zones. Each zone has different resources and characteristics so it is hard to efficiently manage them. The 8 zones of Gyeongju National Park has different location, resource and characteristics, and there are urban-style and mountain-style characteristics evenly distributed in accordance with the characteristics of each zone, although it is a historical national park. This study identified the characteristics of each zone, and classified the zones into 3 types considering the characteristics of each zone. Tohamsan Zone was classified as a tourism type; Namsan·Daebon Zone as a history culture education type; Hwarang·Seoak·Sogeumgang·Gumisan·Danseoksan Zone as a neighbor park type. This study analyzed the differences in visiting behavior and perception among the different zones. The study results showed that the major visiting purposes for the tourism type are sightseeing and rest; for history culture education type, sightseeing, rest, history and environment education; and for neighbor park type; health enhancement. For the tourism type, considering the findings that visitors obtain the information on how to use from internet, use train as the transportation means and frequently use the accommodation facilities, it seems that the visiting rate by the visitors from other areas is high. They are also satisfied with the parking lot, toilet, temple and cultural asset facilities as well as overall visiting atmosphere. However, they demanded the expansion of facilities such as resource observation road and explanation board. They showed lower intention to re-visit and volunteer. For most user regulation policies, they showed positive responses. To sum, Tohamsan Zone is a representative zone of Gyeongju National Park and has concentrated users all year round so it is required to implement the user policy completely and expand the visiting facilities to increase cultural landscape management and satisfaction level. The users of the history culture education type, Namsan Zone and Daebon Zone, use their own cars visiting with their families and spend long time. They showed high level of intention to volunteer and smartphone use for park management. They were satisfied with guide board, visiting support center, temple and cultural asset facilities but perceived that there is a need to expand the convenience facility, resource observation road and visiting support center. With respect to management policy, they perceived strongly that there is a need to provide information via internet or smart devices and to strengthen the policing authority of the manager against the misbehaving users. There is a need to develop specialized program to maintain the values of resources for the visitors of history culture education type and meet their visiting purposes as well as to increase the volume and level of visiting facilities. In addition, it is required to supplement and develop the volunteering system to induce practical management effect. At a neighbor park type, Hwarang·Seoak·Sogeumgang·Gumisan·Danseoksan Zones, there are many local residents who visited to enhance their health or to take a walk or rest. They demand the expansion of resting facilities or convenience facilities. Although the frequency of use is high, their intention to participate in park management via smartphone or volunteer is low. They also responded that visiting guide system with additional fee, imposing penalty against unlawful entrance and selective fee system for each visiting zone are not necessary. The perception of local residents is directly related to use and has a great influence on the management. Thus, it is necessary to establish the identity of Gyeongju National Park and actively utilize the program to increase the level of use appropriate for the National Park. This study is a empirical study to examine the current status of Gyeongju National Park which is the only historical type national park in Korea. This study has the implication that it examined the user perception across different zones and suggested the desirable management directions. In addition, it is expected that this study provides the basic data to efficiently manage the users of national parks.
제 1 장 서론 1제 1 절 연구 배경 및 목적 1제 2 절 연구 범위 및 내용 41. 연구 범위 42. 연구 내용 6제 2 장 연구의 이론적 고찰 8제 1 절 국립공원 관리의 개념과 변천 81. 국립공원 관리의 개념 82. 국립공원 정책의 변화 10제 2 절 국립공원 이용자 관리 연구 151. 국립공원 관리와 이용자 152. 이용자 관리제도 및 정책 19제 3 절 경주국립공원의 관련 연구 동향 321. 공원 자원 분야 322. 공원 환경 분야 353. 이용자 분야 354. 공원 관리?계획 분야 38제 4 절 소결 44제 3 장 연구 설계 46제 1 절 연구모형 및 관점 461. 연구 모형 462. 연구 관점 48제 2 절 조사 분석 방법 491. 연구대상지 개요 및 지구별 특성 492. 설문의 구성 633. 설문조사 개요 684. 분석 방법 71제 4 장 결과 및 고찰 72제 1 절 조사 응답자의 일반적 특성 721. 표본의 인구통계학적 특성 722. 경주국립공원 탐방행태 743. 경주국립공원 인식 794. 경주국립공원 이용 인식 825. 경주국립공원 관리 인식 846. 소결 87제 2 절 지구유형 구분에 따른 분석 901. 경주국립공원 지구특성에 따른 유형 902. 유형에 따른 탐방행태 973. 유형에 따른 경주국립공원 인식 1044. 유형에 따른 이용 인식 1085. 유형에 따른 관리에 대한 인식 113제 3 절 종합고찰 117제 4 절 경주국립공원 지구유형에 따른 관리방안 1221. 관광형 지구 관리방안 1222. 역사문화교육형 지구 관리방안 1233. 근린공원형 지구 관리방안 125제 5 장 결론 128? 참고문헌 132? 부록 설문지 140? ABSTRACT 145