본 논문은 1976년부터 2012년까지 발행된 월간《디자인》의 특집기사를 분석함으로써 국내 디자인의 흐름과 특징을 밝히는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 잡지이다. 잡지는 단행본이나 전시도록과 달리 일정한 리듬에 따라 주기적으로 발행된다는 특징을 가지고 있다. 뿐만 아니라 구독자들의 관심으로부터 자유로울 수 없고 해당 분야의 담론의 흐름과도 밀접하게 상호작용한다. 따라서 잡지를 통시적으로 분석하여 얻은 연구 결과는 해당 분야의 관심과 담론의 흐름을 효과적으로 파악할 수 있는 재료가 될 것이라고 판단하였다. 이러한 판단 아래 국내디자인 전문잡지 중에서도 가장 오랜 역사를 지닌 월간《디자인》을 연구 대상으로 선택하였다. 그리고 잡지의 코너 중 각 시대에 조명되었던 이슈를 다룬 ‘특집’으로 연구 대상으로 좁혀서 진행하였다. 본 연구는 디자인인식, 키워드, 인물(디자이너) 3가지 접근을 통해 진행하였다. 디자인인식은 월간《디자인》이 어떤 시각으로 디자인을 바라보고 있는지 알아보기 위한 것으로 경영·산업, 예술·창조, 문화·공공성, 역사, 교육, 뉴미디어·디지털, 비평, 방법론으로 나누어 각 범주의 변화를 알아보았다. 키워드는 특집기사에 활용된 핵심 용어들을 지칭한다. 이러한 키워드는 특집의 주제와 내용을 바탕으로 세계, 한국, 행사, 융합, 스타디자이너, 담론, 경제·경영, 교육, 기타로 나누었고, 시간에 따른 변화를 알아보았다. 인물(디자이너)은 디자인을 행하는 주체이자 디자인 담론에서 빠져서는 안 되는 중요한 대상이므로 다각도적인 접근을 통해 분석하였다. 본 논문에서는 이러한 3가지 접근을 통해 4가지 담론의 특징을 추출하였다. 첫 번째는 그동안 디자인 담론이 경영·산업 범주를 중심으로 유통되어 왔다는 것이다. 이러한 경영·산업 범주의 흐름을 1980년대와 2000년대로 나누어 알아보았는데 두 시기 모두 디자인과 경영·산업 범주가 밀접한 관계를 형성해왔다. 하지만 1980년대에는 경영·산업 범주의 영향력이 다른 범주와 공존할 수 있는 범위 내에 존재했지만, 2000년대로 접어들면서 고조된 경제 불황으로 인해 공존을 위한 균형은 파괴되었다. 두 번째는 월간《디자인》이 인식한 ‘세계’가 몇 개의 국가로 한정되어 있다는 것이다. 이러한 국가들은 사실상 경제적 선진국과 일치하고 있고 이는 곧 디자인이 경제와 권력의 논리 안에서 이해되고 있는 것을 뜻한다고 볼 수 있다. 세 번째는 한국 디자인에 대한 지속적인 관심을 꼽을 수 있다. 하지만 한국 디자인에 대한 관심에는 세계라는 제 3자의 시선을 의식한 ‘복고주의’와 ‘오리엔탈리즘’이 내재되어 있었다. 네 번째는 스타디자이너에 대한 환상과 그들을 육성하고자 하는 욕망을 꼽을 수 있다. 이러한 한국 디자인의 특징들은 우리가 그동안 당연하게 받아들였던 담론과 크게 다르지 않다. 하지만 연구 과정에서 사회에서 일어난 사건들과 디자인은 밀접한 관계를 가지고 그 관계에서 형성된 욕망들이 디자인 주변에 자리하고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구가 진행한 디자인 담론 연구는 36년간 국내 디자인 전문잡지인 월간《디자인》을 통해 유통되어온 디자인 담론의 흐름과 특징을 밝히고, 한국 디자인사를 촘촘하게 만드는 하나의 시각으로 작용하는 것에 의의를 두고자 한다.
A purpose of this thesis is to analysis special feature articles and show the trend and characteristics of the Korean Design Discourse in Monthly magazines called Design. The subject of this study is magazines. The Magazines are published through certain term unlike books, which are on available once at publication. In addition, the magazines should keep satisfying readers’ needs that are frequently changed and also the magazines are closely related to discourses. Thus , I concluded that results of my research from examining discourses in magazines are appropriate to show interests in certain fields and trend of discourses. I have chosen Design magazines among design related monthly magazines, which is oldest and eminent one. The study uses three different approaches that are notion of design, keywords and designers. Notion of design are to investigate points of view towards certain design and divided into Business ?Industry, Art?Creativity, Culture?Publicity, History, Education, New media?Digital, Critic, Methodology and those transition. Keyword indicates that terms used. The keywords are divided into World, Korea, Event, Convergence, Economy?Business, Education and so on and the keywords’ transition. Designers are considered as a meaningful role that is most important aspect of the design industry so I performed multi-side analysis. The first Characteristic of Korea design is that the design has been confined to the business and industry categories. I did an research based on the history of business and industry categories in 80''s and 2000 respectively, and both periods have been established a close relationship between the design and the categories of design and industry. In 80''s, business and industry categories had an influence that allows a coexistence with other categories. However, the balance of coexistence was destroyed in 2000 because of the severe economic recession. The second is that the "world" defined by our domestic design system is limited to only a few countries. In fact these countries are identical to the developed countries. In other words, we can say that the design is appreciated within the economical and the political logics. The third is a steady interest in Korean design. However, this kind of interest includes the ''Restoration'' and ''Orientalism'' that aware of the third''s eyes, also called "the world". The fourth is the fantasy about star designers and the desire to foster them. I have realized that events happened in this society has closed relationships with design and desires exist. The Study is meaningful in terms of analyzing the domestic designers in multi-sides that is most important aspect of the design industry. Also the study can be considered as meaningful research because it is helpful to establish a significant tool to comprehend entire design history.
1 서론 11.1 연구 목적 11.2 연구 배경 11.3 연구 대상 및 방법 41.4 선행연구 검토 82 월간《디자인》 특집기사 분석 102.1 인식범주 분석 102.2 특집 키워드 분석 212.3 특집에 소개된 인물(디자이너) 분석 302.3.1 국내 디자이너 302.3.2 해외 디자이너 403 월간《디자인》에 나타난 한국디자인의 특징 523.1 경영·산업 중심의 디자인의 이해 523.2 일부 국가에 대한 관심 613.3 한국 디자인에 대한 꾸준한 관심 703.4 월간《디자인》이 집중한 스타디자이너 804. 결론 91참고문헌 94ABSTRACT 97