메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김예은 (조선대학교, 조선대학교 대학원)

지도교수
강희영
발행연도
2013
저작권
조선대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수15

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study was to develop the simulation-based learning scenario using standardized neurologic patients, and to evaluate the effect of it.
Method: This study was a pre-post test design with a single group. Study participants were recruited from fourth-year nursing students at a university. The scenario consists of objectives, fidelity, problem solving, student support and debriefing, focusing on nursing assessment with neurological observations. Following the development of scenario, a pre- and post-test was conducted to research problem solving ability and clinical performance ability before and after applying the simulation-based scenario using standardized patients to learning. In addition, a post-test was conducted to survey the learning satisfaction. The data were analyzed using the SPSS/WIN 18.0 program.
Result: This study has developed the case scenario for a patient with spontaneous intracerebral hemorrhage. In the result of the simulation-based learning using standardized neurologic patients, problem solving ability and clinical performance ability showed statistically meaningful increase, and the satisfaction score after learning was high.
Conclusion: The simulation-based learning scenario using standardized neurologic patients, which was developed in this study, had improved problem solving ability, clinical performance ability, and learning satisfaction. Through this study, the nursing student will grow up to be a professional nurse by learning the nursing assessment including consciousness assessment. Also, the simulation-based learning scenario using standardized patient should be developed in the various fields.

목차

Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구 목적 3
C. 연구 가설 3
D. 용어 정의 4
E. 연구의 제한점 5
II. 연구방법 6
A. 연구 설계 6
B. 연구 대상 6
C. 연구 도구 7
D. 연구 진행 절차 8
1. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 개발 및 내용 타당도 검증 8
2. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 적용 및 효과 평가 12
E. 자료 분석 13
F. 윤리적 고려 14
III. 연구결과 15
A. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 개발 15
B. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 적용 및 효과 20
1. 대상자의 일반적 특성 20
2. 가설 검정 21
Ⅳ. 논의 24
A. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 개발 24
B. 표준화 환자를 활용한 신경계 중환자간호 시뮬레이션 학습 시나리오 적용 및 효과 25
Ⅴ. 결론 및 제언 28
참고문헌 29
부록 33

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0