목적 : 청소년들의 정신건강 증진을 위한 프로그램의 필요성이 제기되고 있으며 청소년들을 위한 원불교 마음공부프로그램이 스트레스대처, 자아탄력성, 정신건강에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
방법 : 본 연구 대상자는 전라북도 0시에 소재한 0중학교에서 청소년 정서?행동발달 선별검사를 시행한 후 정서?행동 적응 문제 평가 점수가 남 25점, 여 27점 보다 높은 청소년을 대상으로 본 연구 선정기준에 맞는 30명을 무작위로 선정하여 실험집단 15명, 통제집단 15명을 무작위로 할당하였다. 실험집단은 주 1회 총 45분씩 총 20회 원불교 마음공부 프로그램을 실시하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 스트레스대처 척도, 자아탄력성 척도, 정신건강 척도를 사용하여 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 마음공부 프로그램집단과 통제집단 간 동질성을 알아보기 위해 t-검증을 실시하였으며, 마음공부 프로그램을 실시한 실험집단과 무처치한 통제집단의 사전과 사후의 차이를 비교하기 위하여 2×2 반복측정설계로 혼합변량분석을 하여 집단 간의 차이, 측정시기 간의 차이, 집단과 측정시기 간의 상호작용을 알아보았다. 결과 : 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 통제집단과 실험집단의 인구 사회학적 특성에서 유의한 차이가 없어 두 집단은 동질한 것으로 나타났다. 2. 원불교 마음공부 프로그램에서 스트레스대처에 대한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단의 반복측정 변량분석 결과 집단 간(F=29.187, p<0.001), 측정시기(F=55.767, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=64.908, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였다. 문제중심적 대처에서는 집단 간(F=42.353, p<0.001), 측정시기(F=31.443, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=42.377, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였고, 사회적지지 추구에서는 집단 간(F=24.909, p<0.001), 측정시기(F=52.654, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=67.845, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였다. 정서완화적 대처에서는 집단 간(F=6.842, p<0.05), 측정시기(F=33.471, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=33.417, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였으며, 소망적사고 대처에서도 집단 간(F=11.849, p<0.01), 측정시기(F=64.171, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=54.314, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였다. 3. 마음공부 프로그램에서 자아탄력성에 대한 통제집단과 실험집단의 반복측정 변량분석 결과로는 집단 간(F=11.846, p<0.01), 측정시기(F=22.400, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=28.051, p<0.001) 모두 유의하게 증가하였다. 4. 마음공부 프로그램에서 정신건강에 대한 통제집단과 실험집단의 반복측정 변량분석 결과로는 집단 간(F=4.517, p<0.05), 측정시기(F=24.201, p<0.001), 집단과 측정시기 간의 상호작용 효과(F=71.747, p<0.001) 모두 유의하게 감소하였다.
결론 : 원불교 마음공부 프로그램은 청소년들의 스트레스대처, 자아탄력성, 정신건강 증진에 긍정적으로 영향을 끼쳤음을 알 수 있다. 이러한 원불교 마음공부 프로그램이 청소년들의 스트레스 대처 및 자아탄력성을 높이고, 정신건강에 도움이 되어 청소년들이 신체적?심리적 안정감을 얻고 행복한 인생을 설계하는데 중재 방안으로 활용될 수 있을 것이다.
중심단어 : 원불교 마음공부 프로그램, 스트레스 대처, 자아탄력성, 정신건강, 청소년
Objective: With the growing demand for programs to improve the mental health of youth, this study Was examined the effect of Won Buddhism’s mind practice program on the stress coping strategies, ego-flexibility, and mental health of youth.
Method: The subjects of this study were youths from ○○Middle School located in ○○city, Jeonbuk Province. When asked questions concerning emotional development and behavior, males received points higher than 25 and females higher than 27 points. Among them, 30 students were randomly selected according to the criteria of this study; 15 students were assigned to the experimental group and the remaining 15 students were assigned to the control group. The 45-minute Won Buddhist mind practice program was conducted once a week on the experimental group 20 times in total. To measure the effects of the program, pre-tests and post-tests were performed under the categories of stress coping strategy, ego-flexibility, and mental health. To find out the correlation between the group undergoing the mind practice program and the control group, a t-test was performed. In order to compare the difference between the prior and post tests of the experimental group, which participated in the mind practice program, and the control group, which did not participate in the mind practice program, an analysis of hybrid variance through repeated measure design of 2×2 was used.
Result: The result of the experiment is as follows: 1. Since there was no significant difference in characteristics of population sociology between the control group and the experimental group, the two groups are considered homogeneous. 2. In the Won Buddhist mind practice, the result of variance analysis of repeated measures between the experiment group concerning coping with stress and the control group which did not participate showed a meaningful difference between the groups (F=29.187, p<0.001), in the measurement time (F=55.767, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=64.908, p<0.001). In the problem-centered coping, appeared a meaningful difference all between the groups (F=42.353, p<0.001), in the measurement time (F=31.443, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=42.377, p<0.001). In terms of social support, there was a meaningful difference between the groups (F=24.909, p<0.001), in the measurement time (F=52.654, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=67.845, p<0.001). In coping with emotional relaxation, there was a meaningful difference between the groups (F=6.842, p<0.05), in the measurement time (F=33.471, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=33.417, p<0.001). In coping with wishful thinking, there appeared a meaningful difference between the groups (F=11.849, p<0.01), in the measurement time (F=64.171, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=54.314, p<0.001). 3. In the mind practice program, the result of variance analysis of repeated measures concerning ego-flexibility between the control group and the experiment group showed a meaningful difference between the groups (F=11.846, p<0.01), in the measurement time (F=22.400, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=28.051, p<0.001). 4. In the mind practice program, the result of variance analysis of repeated measures concerning mental health between the control group and the experiment group showed a meaningful difference between the groups (F=4.517, p<0.05), in the measurement time (F=24.201, p<0.001), and in the interaction effect between the group and the measurement time (F=71.747, p<0.001).
Conclusion: This study shows that the Won Buddhist mind practice program had a significant positive influence on stress coping strategies, ego-flexibility, and the improvement of mental health of youth. This Won Buddhist mind practice program can be utilized as a method for youth to attain physical and psychological stability and prepare for a happy future.
Key word: Won-Buddhism mind practice program, stress coping, ego flexibility, mental health, youths
목차
Ⅰ. 서 론 1Ⅱ. 연구 대상 및 방법 91. 연구 대상 92. 연구 도구 9가. 인구 사회학적 특성 9나. 스트레스 대처방식 척도 9다. 자아탄력성 척도 10라. 정신건강 척도 103. 연구 절차 11가 실험집단과 통제집단 11나. 사전 검사 11다. 원불교마음공부 프로그램 114. 통계처리 12Ⅲ. 연구 결과 131. 연구대상의 인구 사회학적 특성 132. 통제집단과 실험집단의 동질성 검증 153. 통제집단과 실험집단의 스트레스 대처 비교 174. 통제집단과 실험집단의 자아탄력성 비교 205. 통제집단과 실험집단의 정신건강 비교 23Ⅳ. 고 찰 26Ⅴ. 결 론 30참고문헌 32부 록 38