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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이동희 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
황성욱
발행연도
2013
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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This survey study examined the usage motivation of the political pod-cast content <Naneun Komsuda> and its influences on 2040 users'' on-and off-line political participation activities with the theoretical perspective of uses and gratifications. The underlying motivation factors of the medium were ''pleasure of political-wry go-ahead'', ''cultural and political communication'', ''seeking political information'', ''convenience of media usage.'' ''overcoming the sense of political alienation'', ''rest'', and ''de-authoritative flow''. Next, this study conducted a series of hierarchical regression analysis with socio-demographic variables, time spent in using news media except pod-cast, innovativeness, and usage motivation factors. Then, this study found that the factors of ''cultural and political communication'' and ''overcoming the sense of political alienation'' influenced off-line political participation, whereas the variables of ''cultural and political communication'', ''pleasure of political-wry go-ahead'', and ''overcoming the sense of political alienation'', ''rest'', and innovativeness influenced on-line political participation. Finally, this study discussed theoretical and practical implications based on the results.

목차

제1장 서론 1
1. 문제 제기 및 연구 목적 1
제2장 이론적 배경과 문헌 연구 4
1. 이용과 충족 접근에 대한 논의 4
2. 이용과 충족에 관한 선행 연구 6
3. <나꼼수>를 보는 다양한 관점들 8
4. 정치참여에 관한 선행 연구 12
제3장 연구 문제 14
1. 연구 문제 14
제4장 연구 방법 16
1. 연구 대상과 자료 수집 기간 16
2. 측정 문항 16
1) 매체 이용 행태 16
2) 개인의 혁신성향 17
3) <나꼼수> 이용 동기 18
4) 온ㆍ오프라인 정치참여 19
3. 분석 방법 20
제5장 연구 결과 21
1. 매체 이용 행태 21
1) 팟캐스트 외 뉴스 이용 시간 21
2) 오락성 콘텐츠 이용 시간 23
3) SNS 이용 시간 23
4) <나꼼수> 관련 매체 이용 행태 24
(1) <나꼼수> 이전 팟캐스트 이용 여부 24
(2) <나꼼수> 청취 매체 25
2. 개인 성향 26
1) 개인의 혁신성향 26
3. <나꼼수> 이용 동기 27
4. <나꼼수> 이용 동기가 정치참여에 미치는 영향 33
1) 오프라인 정치참여에 미치는 영향 33
2) 온라인 정치참여에 미치는 영향 35
제6장 결론 및 함의 37
1. <나꼼수> 이용 동기에 관한 해석 37
2. <나꼼수> 이용자의 온오프라인 정치참여에 대한 해석 39
1) <나꼼수> 이용자의 오프라인 정치참여 39
2) <나꼼수> 이용자의 온라인 정치참여 40
3. 연구의 함의 및 한계 42
참 고 문 헌 45
APPENDIX 49
ABSTRACT 69

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