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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

권해원 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
김영수
발행연도
2013
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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There are not enough models or guidelines suitable for the estimation of pumpability in high-strength concrete used for high-rise building construction. Therefore, many difficulties arises from the planning stage in high-rise building construction. Since more accurate prediction in pumpability can minimize problems in such application, this study aims to develop a model using a friction factor for estimation of the pumpability in high-strength concrete used for high-rise building construction. In order to achieve the main objective of this study, a mix design suitable for high strength concrete, satisfying the target of 600 mm slump flow, was first established.
The changes in the friction factor were monitored through pumping tests in both horizontal and vertical pipelines. The results were then used for multiple regression analyses to derive a model that can estimate the friction factor. Finally, the estimated results from derived model were compared and verified by experimental results. According to the results in this study, following conclusions can be drawn.
1) It was found that the unit weight of concrete was affected by the pumping pressure. The friction factor was changed as a result.
2) The friction factor was also changed by water to binder ratio. A high viscosity in low W/B and higher amount of binder was found to affect the pumping performance.
3) From the pumping tests in horizontal pipeline, the measured maximum pumping pressures were all above the 100 bar. It is considered that the length of horizontal pipeline should be elongated if the results from horizontal pipeline are used for the prediction of pumpability in vertical pipeline.
4) According to the multiple regression analyses using data such as w/b and pumping pressure, a model for estimation of the friction was driven as follows: ln (y) = 3.687 + 0.002 × X1 - 0.092 × X2 where, y is the friction factor, X1 is the pumping pressure, and X2 is the water to binder ratio(%).
5) The discharge rate of concrete per hour was estimated using a derived model. The estimated results were similar to the experimental results from 40, 50, 60 MPa concrete in vertical pipeline tests. The level of accuracy between estimated and measured data was less than 10 % in standard deviation.
6) Using high strength concrete with water to binder ratio of 0.37, the pumping test were performed at pumping height of 300m. The variation in data from estimated and measured data showed the difference of only 1.91%. The result indicates that the friction factor model can be successfully utilized for similar construction purposes.
Considering the changes in water to binder ratio and pumping pressure, the friction factor was successfully estimated. The use of friction factor can eventually bring more accuracy than using current guidelines or models for predicting the pumpability of high-strength concrete.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 기존 연구의 동향 3
1.3 연구의 범위 및 방법 8
Ⅱ. 콘크리트 펌프 압송성능 예측방법 및 영향 요인에 대한이론적 고찰 11
2.1 콘크리트 펌프 압송성능에 미치는 영향 요인 11
2.1.1 콘크리트 구성 재료 11
2.1.2 콘크리트 압송배관 15
2.1.3 콘크리트 토출량 20
2.1.4 콘크리트의 유동성 및 레올로지 특성 22
2.2 콘크리트 펌프 압송성능 예측 방법 26
2.2.1 일본건축학회 27
2.2.2 ACI(American Concrete Institute) 32
2.2.3 김진우의 예측 모델 35
Ⅲ. 고강도 콘크리트의 배합설계 41
3.1 개요 41
3.2 실험계획 및 시험방법 42
3.2.1 실험계획 42
3.2.2 사용재료 45
3.2.3 시험방법 46
3.3 실험결과 및 고찰 48
3.3.1 굵은 골재 용적 및 최대치수에 따른 길이변화 특성 48
3.3.2 고강도 콘크리트의 경화 전?후 물리적 특성 62
3.4 소결 66
Ⅳ. 수평배관압송실험을통한 수직배관에서의 압송성능예측 68
4.1 개요 68
4.2 실험계획 및 시험방법 69
4.2.1 실험계획 69
4.2.2 시험방법 72
4.3 실험결과 및 고찰 74
4.3.1 압송 전·후 굳지 않은 콘크리트의 물성 74
4.3.2 체가름 한 모르타르의 레올로지 특성 77
4.3.3 압송 전·후 콘크리트의 압축강도 83
4.3.4 설계기준강도 및 압송압력변화에 따른 콘크리트 마찰계수 84
4.4 수평배관 실험에서의 압송압력 변화에 따른 마찰계수 변화 특성 분석 86
4.5 소결 88
Ⅴ. 수직배관 압송실험에서의 콘크리트 마찰계수 특성 90
5.1 개요 90
5.2 실험계획 및 시험방법 90
5.2.1 실험계획 90
5.2.2 시험방법 93
5.3 수직배관 압송실험에서의 콘크리트 물리적 특성 및 압송특성 93
5.4 수평 및 수직배관 실험에서의 설계기준강도별 시간당 토출량 비교 분석 98
5.5 소결 101
Ⅵ. 고강도 콘크리트의 마찰계수 산출 모델 개발 103
6.1 개요 103
6.2 마찰계수 산출 모델 개발 105
6.3 마찰계수 산출 모델 검증 120
6.3.1 40 MPa 콘크리트에서의 모델 검증 121
6.3.2 50 MPa 콘크리트에서의 모델 검증 124
6.3.3 60 MPa 콘크리트에서의 모델 검증 128
6.3.4 압송높이 300 m에서의 모델 검증 132
6.4 소결 136
Ⅶ. 결 론 138

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