본 연구의 목적은 중학교 특수학급교사들이 보조공학을 얼마나 활용하고 있으며, 보조공학의 활용과 관련한 인식은 어떠한지 알아보기 위하여 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 중학교 특수학급교사들의 보조공학 활용실태는 어떠한가? 둘째, 중학교 특수학급교사들의 보조공학 활용과 관련한 인식은 어떠한가? 이상의 연구문제를 검증하기 위해 부산, 경남지역의 중학교 특수학급 담당 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회수된 설문지 147부 중 응답이 불성실한 11부를 제외하고 136부를 연구의 분석에 사용하였다. 연구문제와 관련하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 보조공학 예산 및 주요사항의 주결정자는 특수학급 담당교사 자신이었고, 보조공학 예산은 학교 기본 예산안에서 50만원 미만으로 설정하거나 따로 설정하지 않는 경우가 많았다. 예산 설정 시 예산편성은 전년도 예산을 참고하여 이루어졌으며, 보조공학 관련 정보는 주로 인터넷이나 서적을 통하여 얻었으며, 만족도는 평균정도였다. 둘째, 개별화교육계획 수립 시 과반수이상의 교사들이 보조공학에 대한 요구를 반영한다고 하였으나, 보조공학에 관한 지원계획은 따로 수립하는 경우는 적었다. 하지만 지원계획을 수립했을 시 만족도는 높은 편이었으므로 개별화교육계획 수립 시 보조공학에 대한 요구 반영은 물론 따로 계획수립이 필요하다. 셋째, 특수교육지원센터의 보조공학 지원에 관한 정보 소지에 대해 정보를 많이 소지하고 있지 않다고 인식하였으며, 특수교육지원센터의 지원 활동에 관한 불만족 이유 역시 정보제공의 부족을 가장 많이 선택하였다. 보조공학 활용을 위해 특수교육지원센터의 역할을 중요하게 생각하였으며, 보조공학 업무담당자로 특수교육지원센터의 담당자가 담당하였으면 하였고, 그 역할로 다양한 정보제공을 요구하였다. 넷째, 보조공학 활용 경험이 있는 교사가 없는 교사보다 많았으며, 교수?학습 영역의 활용 경험이 제일 높았다. 보조공학을 활용한 교사들을 대상으로 한 만족도평가에서 대부분 평균이상의 만족도를 보였다. 또한 보조공학 활용 시 교사들의 반 이상이 학생의 의견을 수렴 또는 관찰을 통하여 중간평가과정을 가진다고 하였으며, 이를 통해 보조공학기기를 수정, 변경하여 제공하거나 다음 년도의 보조공학 예산에 반영하였다. 다섯째, 보조공학의 활용을 위한 연수내용으로 보조공학 요구 판단을 위한 장애학생진단평가와 학습장면에의 활용사례를 가장 많이 선택하였다.
The study has established research problems as follows to understand how much special teachers at middle school use assistive technology and also, how those teachers think about their using assistive technology. First, how do middle school special teachers use assistive technology? Second, how do middle school special teachers recognize using of assistive technology? In order to verify the research problems the above, the study conducted a survey targeting special teachers working for middle schools in Busan and Gyeongnam area. From a total of 147 samples that were returned, 136 of them with 11 undependable samples excluded were used for an analysis. The results of the analysis are summarized as follows. First, in most cases, it was the special teachers themselves that would make the final decision on assistive technology budget and other main particulars. The assistive technology budget would be usually either less than 500,000 won within a school basic budget or not determined at all in separation. The assistive technology budget would be made based on the budget from the last year and, information on assistive technology was gained mostly from the Internet and books. The teachers were observed to be quite satisfied with such information. Second, when they try to make individualized education plans, more than half of the teachers answered that their needs for assistive technology would be reflected but, it turned out that plans to support assistive technology were hardly made. However, once the support plans were designed, satisfaction level was quite high, so it was suggested that not only should schools make separate plans for assistive technology but also should reflect the teachers’ needs for the concerned technology when they try to design individualized education plans. Third, the special teachers understood that they know not so much about how the special education support center could help them with assistive technology. The greatest number of the teachers in the study answered that they were the least satisfied with how less they are provided with assistive technology information from the special education support center. The teachers believed the role of the special education support center to be the most significant factor to help them use assistive technology. The teachers wanted an expert from the special education support center to be in charge of assistive technology work adding that they should get various related information as much as possible. Fourth, more of the teachers in the study were learned to have an experience with assistive technology than those who have not and, the teachers would use the concerned technology basically for teaching and learning. A satisfaction test was conducted targeting only the teachers of assistive technology experience and, the satisfaction level was appeared to be above average. In addition, when they try to use assistive technology in class, more than half of the teachers answered that they do an in-process review by collecting opinions of students or observing how the students react to an assistive technology-applied class. Based on the results of the review, the special teachers would plan the next year’s assistive technology budget by changing or improving assistive technology devices. Fifth, for what should be educated for the teachers when they try to use assistive technology, the special teachers answered that they want to learn from cases of how the concerned technology has been used for handicapped student evaluation and learning scenes, which would help the teachers to determine assistive technology needs.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 43. 용어의 정의 54. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 보조공학의 정의 및 분류 62. 보조공학 활용의 법적?제도적 고찰 133. 보조공학의 효과성 154. 보조공학 지원 및 전달 체제 175. 특수교육현장에서 보조공학 활용 실태 및 인식 19Ⅲ. 연구방법 221. 연구대상 222. 연구도구 233. 연구절차 244. 자료처리 26Ⅳ. 연구결과 271. 중학교 특수학급에서의 보조공학 활용실태 272. 보조공학 활용에 대한 인식 37Ⅴ. 논의 47Ⅵ. 요약 및 결론 521. 요약 522. 결론 53참고문헌 55부록 61영문초록 73