본 연구는 우리나라 초·중·고등학생들의 조기어학연수가 그들의 태도와 동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 실제 성취도를 측정하여 조기어학연수가 학생들에게 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보고자 하였다. 위의 사항을 알아보기 위해 네 가지의 연구 주제를 제시하였는데, 첫째, 조기어학연수 경험자와 미경험자의 학습 태도와 학습 동기는 초·중·고등학교에 따라 어떠한 차이를 보이는가. 둘째, 조기어학연수 경험자와 비 경험자의 성취도는 초·중·고등학교에 따라 어떠한 차이를 보이는가. 셋째, 조기어학연수의 시작연령, 연수기간, 연수 장소는 영어 학습 태도와 동기에 어떠한 영향을 미치는가. 넷째, 조기어학연수의 시작연령, 연수기간, 연수 장소는 영어 성취도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보았다. 전북 소재 초등학교 4곳, 중학교 3곳, 고등학교 4곳에 재학 중인 초등학생 170명, 중학생 173명, 고등학생 165명을 선정하였으며, 이들 중 초등학생 87명, 중학생 83명, 고등학생 83명은 조기어학연수 경험이 있는 학생들로 구성되었다. 이들을 상대로 설문지와 문제지를 배포하여 작성하게 하였으며, 설문지는 일반사항 문항 2문항, 어학연수 관련 문항 16문항, 태도관련 문항 18문항, 동기관련 문항 12문항으로 구성되었다. 또한 평가지는 10문항의 듣기 문항과 10문항의 읽기 문항으로 구성되었다. 자료 수집 후 분석에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자의 조기어학연수 유무에 따라 태도 영역에서는 초등학생은 원어민에 대한 태도, 목표문화에 대한 태도, 학습 태도 모두 유의미한 연관성을 지님을 알 수 있었다. 하지만 중학생의 경우 학습 태도의 연관성을 찾을 수 없었고 고등학생의 경우 학습 태도에서만 유의미한 차이를 찾을 수 있었다. 동기의 경우 초등학생은 네 가지 동기 영역인 외적 조절, 부과된 조절, 확인된 조절, 통합된 조절 모두에서 조기어학연수가 영향을 준다는 것을 확인하였다. 중학생의 경우 부과된 조절에서만 연관 있었음을 알 수 있었으며, 고등학교의 경우 역시, 네 가지 영역인 외적 조절, 부과된 조절, 확인된 조절, 통합된 조절에서 긍정적 차이를 보임을 알 수 있었다. 둘째, 여러 가지 변인이 학습자의 영어 학습 태도와 동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아본 연구에서 조기어학연수 기간에 따른 태도에 변화에서 초등학생의 원어민 태도와 학습 태도가 유의미한 차이를 보였으며, 중학생과 고등학생의 연관성은 찾지 못했다. 조기어학연수 국가에 따른 학습 태도에서는 고등학교의 경우 원어민에 대한 태도가 긍정적 영향을 미침을 알아냈다. 하지만 국가에 따른 동기와의 연관성은 없었다. 학생들의 영어 듣기와 읽기에 대한 성취도에 대해 알아보겠다. 첫째, 조기어학연수 경험자들은 미경험자에 비해 높은 성취도를 나타냈으며, 이러한 현상은 초·중·고등학교에서 똑같이 나타나며, 듣기나 읽기 어느 한곳에 편중되지 않았다. 둘째, 조기어학연수 시작 연령은 성취도와 상관없으나 조기어학연수 기간은 고등학생의 듣기 영역에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 학생들의 조기어학연수가 성취도와 몇몇 태도변인과 동기변인에 영향을 주고 있음을 밝혔다. 하지만 이러한 태도와 동기변인은 나선적이지 않고, 예측 가능하지 않다. 그러므로 조기어학연수를 마치고 온 학생들을 위한 많은 관심과 정책이 뒷받침 되어야 할 것이다.
This research has intended to measure how much effect the early language training has on the attitude and motives of the students for Korean elementary, middle, high school students, measure the actual achievement level and investigate on what effect the early language training has on the students. In order to investigate the above-mentioned matters, four different study themes were proposed. First, what difference in the learning attitude and the learning motives the early training experienced students and the non-experienced students show depending on the elementary, middle and high schools. Second, what difference in the achievement level the early training experienced students and the non-experienced students show according to the elementary, middle and high schools. Third, what effect the starting age, training period and training place of the early language training have on the English learning attitude and motives. Fourth, what effect the starting age, training period and training place of the early language training have on the achievement level on English. 170 elementary students, 173 middle school students and 165 high school students were selected from 4 elementary schools, 3 middle schools and 4 high schools which are located in Jeollabuk-do, and 87 elementary school students, 83 middle school students and 83 high school students among them were composed of those who have experience in the early language training. The result after the collection of the data and an analysis is as follows. First, the elementary school students had significant relationship in the attitude toward the natives, attitude toward the objective culture and learning attitude in the attitude scope depending on whether the student has experienced the early language training or not. However, there could not find any connection for the learning attitude for the case of the middle school students, and for the case of the middle school students, only the learning attitude had significant differences. As for the motives, it was verified that the early language training affect in all the 4 motive scopes, external motivation, introjected regulation, identified regulation and the integrate regulation for the case of the elementary students. But, in the case of the high school students, they showed positive difference only in the three scopes, introjected regulation, identified regulation and the integrate regulation. Second, according to the research on what effect the various variables have on the English learning attitude and motives of the learners, in the change of the attitude according to the period of the early language training, the elementary school students showed significant differences in the attitude toward the natives, learning attitude, but the middle and high school students did not show any relationship. As for the learning attitude depending on the country of the early language training, for the case of high school students, the attitude toward the natives had positive effect. However, there was no significant difference in the motives according to the nation of the training. In achievement level of the students in the English listening and reading are shown many significant results. First, the achievement level of the early language training experienced learners was higher than those who have not experience early language training, and this phenomenon went the same for the elementary, middle and high schools and there was no sided effect toward either the listening or the reading. Second, the starting age of the early language training did not have any relationship with the achievement level but the period of the early language training was affecting positively on the listening scope in the high schools. Through this study, it was found that the early language training of the students were affecting on the achievement level, some attitude variables and motive variables of the students. However, this attitude and motive variable is not spiral and is unpredictable. Thus, much attention and good policies should be arranged for the students who come back after finishing their early language training.
목차
Ⅰ. 서 론 11.1. 연구의 필요성 11.2. 연구 목적 31.3. 연구 문제 5Ⅱ. 이론적 배경 72.1. 영어 학습 태도 72.2. 영어 학습 동기 92.1.1. 외적동기와 내적동기 102.2.2. 어학연수가 학습 동기에 미치는 영향 112.3. 영어 성취도 122.4. 학습 태도와 학습 동기에 영향을 미치는 변인 142.5. 선행연구 정리 15Ⅲ. 연구방법 163.1. 연구 내용 163.2. 연구 과정 163.3. 연구 참여자 및 환경 173.4. 측정 도구 203.4.1. 설문지 문항 213.4.2. 성취도 평가 문항 233.5. 분석 방법 25Ⅳ. 연구 결과 264.1. 조기어학연수 관련 문항 274.1.1. 조기어학연수 참여자 기본 정보 274.1.2. 조기어학연수와 학업 기대 304.1.3. 조기어학연수 이후 변화 324.1.4. 조기어학연수 만족도 344.2. 영어에 대한 태도와 학습 동기에 대한 문항 364.2.1. 조기어학연수 경험이 학습자의 태도에 미치는 영향 364.2.2. 조기어학연수 경험이 학습자의 동기에 미치는 영향 394.3. 성취도 평가 문항 434.3.1. 조기어학연수 경험자와 미경험자의 성취도 차이 444.4. 조기어학연수 변인이 학습 태도, 동기, 성취도에 미치는 영향 464.4.1. 조기어학연수 변인이 학습 태도에 미치는 영향 464.4.2. 조기어학연수 변인이 성취도에 미치는 영향 50Ⅴ. 논의 525.1. 초?중?고등학교별 학습자 태도와 학습 동기 525.1.1. 영어 학습 태도 525.1.2. 학습 동기 545.1.3. 성취도 평가 문항 55Ⅵ. 결론 및 제언 576.1. 결론 576.1.1. 조기어학연수 경험이 학습자 태도와 동기에 미치는 영향 576.1.2. 조기어학연수 경험이 성취도에 미치는 영향 596.2. 제언 606.3. 연구의 제한점 61참고문헌 63부 록 68국문초록 85Abstract 87