이 연구는 보완대체의사소통 사용유무에 따른 언어치료사들의 인식도와 필요도를 설문조사하고 분석하여 효과 및 개선점과 미래의 보완대체의사소통 전망을 알아보는데 그 목적을 두고 있다. 연구대상자는 준 언어치료사, 2급 언어치료사, 1급 언어치료사 자격증을 소지한 언어치료사를 대상으로 하였으며 사설기관, 어린이집, 학교 및 교육청, 복지관, 병원, 다문화가족 지원센터에 근무하고 있는 언어치료사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 보완대체의사소통 사용경험이 있는 응답자는 전체 148명의 응답자 중 51명으로 34%였으며, 사용경험이 없는 응답자는 97명으로 66%를 차지하였다. 보완대체의사소통에 대한 지식정도는 사용경험이 있는 응답자가 ‘이론적으로 알고 있고 적용 한 적도 있다’는 응답이 가장 많았으며 사용경험이 없는 응답자는 ‘이론적으로 알고 있으나 적용해 본 적은 없다’는 응답이 가장 많았다. 보완대체의사소통에 대한 지식 경로로는 정규교육을 통해 정보를 알았다는 응답이 가장 많았고, 언어치료사들이 접해본 보완대체의사소통시스템은 그림교환의사소통시스템이 가장 많은 수를 차지하였다. 보완대체의사소통 사용유무와 관련하여 언어치료사들의 보완대체의사소통 필요성은 사용경험이 있는 응답자가 ‘매우 필요하다’고 응답한 비율이 사용경험이 없는 응답자보다 많았고, 사용경험이 없는 응답자 그룹에서만 ‘가끔 필요하다’라고 대답한 응답자가 있어 사용경험이 있는 언어치료사가 보완대체의사소통의 필요성을 더 많이 느끼는 것으로 나타났다. 필요성을 느끼는 원인으로는 사용유무에 관계없이 모두 ‘구어로 의사소통을 할 수 없을 때’라고 하였으며 보호자들이 보완대체의사소통을 거부하는 이유로는 ‘구어로 의사소통을 원하기 때문에’가 가장 높은 비율을 차지하였다. 또한 보완대체의사소통 사용 유무에 따른 언어치료사들의 통념은 사용경험이 있는 응답자가 더 긍정적으로 보완대체의사소통 사용을 인식하고 있었다. 보완대체의사소통 사용실태와 효과는 사용한 장애영역과 사용 후 가장 효과적인 장애영역에서 뇌병변장애가 가장 많았으며 보완대체의사소통시스템으로는 그림교환의사소통시스템이 가장 높은 비율을 차지하였고 다음으로는 의사소통판/책, 사진, 스마트폰/테블릿PC, 음성산출기, 실제사물 순으로 나타났다. 보완대체의사소통 사용 후 가장 좋아진 점은 ‘의사소통 측면’이었으며 사용 시 가장 어려웠던 점은 ‘도구를 직접 만들어야 해서’라는 응답이 가장 많았고, 보완대체의사소통 사용 후 효과가 없었던 이유는 보완대체의사소통에 대한 경험부족이 가장 많았다. 효과적인 보완대체의사소통 사용을 위한 지원으로는 보완대체의사소통에 관한 지식과 치료에 적용할 수 있는 기법, 프로그램에 대한 교육기회 제공을 가장 많이 원하였으며 원하는 교육주제로는 ‘보완대체의사소통 중재의 실제’였다. 보완대체의사소통에 대한 전망은 설문지에 응답한 언어치료사들 전체가 ‘사용될 것 같다’라고 답하여 긍정적인 것으로 나타났으며, 앱 형태의 보완대체의사소통시스템 사용 역시 ‘유용하다’라고 응답하여 미래사회에서는 스마트폰/테블릿PC의 사용이 특히 많을 것으로 전망되었다. 이상을 통해 보완대체의사소통 유무에 따른 언어치료사들의 인식도와 필요도를 분석 종합해보면, 보완대체의사소통 유경험자들이 보완대체의사소통에 대해 보다 긍정적으로 인식하며 필요성을 느끼고 있음을 알 수 있다. 이러한 보완대체의사소통을 보다 효과적으로 사용하기위해서는 언어치료사들을 대상으로 한 보완대체의사소통 진단도구의 소개와 교육, 시스템의 지원과 사용기법 지원 등 다각적인 접근과 지원이 이루어져야 할 것이다. 또한 미래사회에 전망을 둔 다양한 보완대체의사소통 앱 프로그램 개발도 추후 모색되어야 할 과제라 사료된다.
The purpose of this work is to conduct a questionnaire survey on speech language pathologists'' recognition and necessity according to the experience of augmentative and alternative communication, analyze the survey, and explore its effect, something to be improved, and the outlook of augmentative and alternative communication. Among the whole 148 respondents (study subjects) of this work, 51 ones, or 34%, replied that they experienced the use of augmentative and alternative communication, and 97 ones, or 66%, said that they didn''t. Regarding the question about the level of knowledge of augmentative and alternative communication, those who experienced the use of it replied most that ''they are aware of it theoretically and used to apply it'', and those who didn''t replied most that ''they are aware of it theoretically, yet never applied it''. Regarding the question about the route to acquire knowledge about augmentative and alternative communication, the reply that information was acquired by regular education was found the most. Regarding the augmentative and alternative communication system that speech language pathologists experienced, picture exchange communication system was found the most. Regarding the question about the necessity of augmentative and alternative communication according to the experience of augmentative and alternative communication, more study subjects who experienced the use of it said that ''it is very needed'' than those who didn''t, and some of the study subjects who didn''t experience the use of it replied that ''it is sometimes needed''. It means that speech language pathologists who experienced the use of it feel more necessity of augmentative and alternative communication than those who didn''t. Regarding the question about the causes for the necessity, regardless of their experience of it, all of study subjects replied that ''it is needed when verbal communication is not made possible.'' Regarding the question about the reasons why guardians refuse to use alternative and augmentative communication, the reply ''because they wanted to use verbal communication'' was found the highest. Regarding the generally accepted idea of speech language pathologists according to the experience of augmentative and alternative communication, respondents who experienced the use of it recognized the use of augmentative and alternative communication more positively. Regarding the use conditions and effect of augmentative and alternative communication, the most effective disorder area to which the communication was applied and after the use of it brain lesion disorder was found most to be brain lesion disorder. Regarding the augmentative and alternative communication system used, the most used was found to be picture exchange communication system followed by communication boards/books, photos, smartphones/tablet PCs, voice calculator, and actual objects in order. Regarding the most improvement point after the use of augmentative and alternative communication, it was found to be communication. Regarding the question about the most difficult point in use, the reply ‘making a tool on their own'' was found the most. Regarding the reasons why augmentative and alternative communication was not effective after the use of it, the reply that they lacked the experience of augmentative and alternative communication was found the most. Regarding the support for the effective use of augmentative and alternative communication, respondents most wanted the support for knowledge about augmentative and alternative communication and the technique to apply the communication to therapy, educational opportunities of relevant programs. Regarding the educational subject that they want, it was found to be ‘the actual condition of mediation of augmentative and alternative communication.'' Regarding the question about the outlook of augmentative and alternative communication, the whole respondents positively said that ''it will be used''. Therefore, the outlook appeared positive. Regarding the question about the use of augmentative and alternative communication system based on App, they also replied that ''it will be useful''. Therefore, it is forecasted that smartphones and tablet PCs will especially be used in the future society. Given the analysis of speech language pathologists'' recognition and necessity according to the experience of augmentative and alternative communication, those who experienced augmentative and alternative communication recognized and needed the communication more positively than those who didn''t. To use the augmentative and alternative communication more effectively, it is necessary to introduce augmentative and alternative communication diagnosis tools and education to speech language pathologists, and provide diversified approaches and support, such as system support and the support for use technique. In addition, it is considered that it will be necessary to seek a way of developing a variety of augmentative and alternative communication application programs in consideration of the future society.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 보완대체의사소통에 대한 이해 41) 보완대체의사소통의 정의 및 구성요소 42) 보완대체의사소통의 목적 73) 보완대체의사소통 적용 대상 74) 보완대체의사소통의 유형 85) 보완대체의사소통 적용 시 고려사항 92. 보완대체의사소통의 역사 91) 보완대체의사소통의 세계 동향 92) 보완대체의사소통의 향후 개발 가능성 93. 보완대체의사소통을 위한 평가 101) 보완대체의사소통 평가의 목적 102) 보완대체의사소통 평가의 원칙 103) 보완대체의사소통 평가 항목 114. 보완대체의사소통 적용 시 언어치료사의 역할 121) ASHA의 보완대체의사소통에 대한 입장 122) 보완대체의사소통 중재자로서의 언어치료사 13Ⅲ. 연구방법 151. 연구대상 152. 연구도구 173. 연구절차 및 자료 분석 19Ⅳ. 연구결과 201. 보완대체의사소통에 대한 기본지식 202. 보완대체의사소통의 필요성 233. 보완대체의사소통의 사용실태와 효과 254. 보완대체의사소통 사용경험이 없는 응답자에 관한 내용 325. 보완대체의사소통에 대한 일반적인 통념 336. 보완대체의사소통에 대한 미래사회 전망 및 지원 36Ⅴ. 결론 및 논의 39참 고 문 헌 42영 문 초 록 44<부 록> 47