과학 및 의학기술의 발달과 경제적 풍요 속에 의식주가 안정되면서 목소리는 직업적 음성사용자 뿐만 아니라 일반인에게까지 중요한 삶의 일부분이 되었다. 이에 따라, 음성이상을 호소하며 병원이나 언어치료실을 찾아오는 경우가 증가하고 있으며, 이 중에서 교사는 가장 높은 비율을 차지하고 있다. 평균수명의 연장으로 인해 건강한 노후와 삶의 질이 중요한 사회적 쟁점이 되면서 폐경기가 일생의 1/3이상을 차지하는 여성의 건강문제가 새롭게 대두되고 있다. 특히 폐경과 같은 호르몬 변화의 영향으로 인해 음성장애는 여교사와 같이 직업적으로 음성을 사용하는 여성에게 중요한 부분임에도 불구하고, 교사를 대상으로 한 폐경과 음성 변화와의 관련성에 대해서는 실시된 연구가 매우 제한적이다. 이에 본 연구는 폐경에 따른 여교사들의 음향학적 매개변수 및 음성장애지수를 비교분석을 통해 폐경이 음성에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 폐경에 따른 여교사의 음성 특성을 살펴보기 위하여, 중학교에 근무하는 폐경 여교사 28명(40대: 10명, 50대: 18명)과 비폐경 여교사 50명(40대: 25명, 50대: 25명)을 대상자로 하였다. 폐경에 따른 여교사의 음성 특성을 알아보기 위해 CSL의 MDVP를 사용하여 연장발성 /아/, /이/, /우/의 음향학적 매개변수를 비교분석하였고, 집단 간 음성에 관한 인식 정도를 알아보기 위해 nVHI-10을 사용하여 평가하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 폐경에 따른 집단 간 /아/, /이/, /우/의 음향학적 매개변수(Fo, jitter, shimmer, NHR)를 비교분석한 결과 Fo에서 유의한 차이가 있었다. 나머지 변수들(jitter, shimmer, NHR)은 통계학적으로 유의한 차이는 보이지 않았다. 그러나 나머지 변수들의 평균값은 전체적으로 폐경집단이 비폐경집단 보다 높게 나타났음을 알 수 있었다. 둘째, 폐경에 따른 집단 간 nVHI-10의 총점수를 비교한 결과, 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 하위항목 간 비교분석을 한 결과에서 폐경집단이 P20(말할 때는 애를 많이 쓰게 된다), P26(말하다가 목소리가 나오지 않아 말을 이을 수 없을 때도 있다) 문항을 제외하고 높게 나타났지만, E23(내 목소리 문제로 속이 상한다), E7(목소리 때문에 타인과 대화를 할 때 긴장을 한다) 문항만 유의한 차이를 보였다. 셋째, 폐경에 따른 nVHI-10 총점은 /아/, /이/, /우/ 모두에서 음향학적 매개변수(Fo, jitter, shimmer, NHR)와 유의한 상관관계를 나타나지 않았다. 이처럼 폐경을 한 여교사는 폐경을 하지 않은 여교사와 비교하여 Fo에 차이가 나타났음에도 nVHI-10총점이 유의하지 않게 나타난 것은 폐경으로 인한 본인의 음성에 문제를 인식하지 못하며, 한편으로는 이러한 음성 변화가 중년 여성의 음성 사용에 있어 큰 불편을 초래하지 않을 수도 있음을 의미할 수 있다. 하지만 하위 항목에서의 유의한 차이를 보였기 때문에 자신의 음성 변화로 인한 음성 장애의 위험성에 대해 인지하지 못하는 경향이 큰 것으로 사료된다. 이러한 결과를 바탕으로 폐경기 여교사에게 음성보호를 위한 음성위생이나 관리에 대한 지침을 제작하고 배포한다면, 음성에 관한 삶의 질이 높아 질 것이다.
The necessities of life became stable through the development of science, medicine, technology and economic prosperity, as well as voice became an important part of life to the professional voice user and to the public. Due to this reason, they come to find a hospital or speech language pathology clinic is increasing for voice disorder, teachers accounted for the highest rate. The health problem of the woman with menopause occupies greater than 1 / 3 to the lifetime since the social issue in which the quality of the later year is caused by the extension of mean of life expectancy. Particularly, voice disorder under the influence of hormonal changes such as menopause, is an important part of women who are using the voice professionally like female teachers. Studies associated with menopause and voice change for teachers are important issues, but the limited studies are conducted. Therefore, this study investigates that the menopause has an influence on the voice through the comparative analysis of acoustic parameters and voice disturbance index of female teachers with menopause. In order to discover the characteristics of female voice teachers with menopause, 28 menopause middle school female teachers(10 teachers aged 40s, 18 teachers aged 50s) and 50 non-menopause middle school teachers(25 teachers aged 40s, 25 teachers aged 50s) participated in this study. In order to investigate the characteristics of the voice of female teachers with menopause, the comparative analysis of the acoustic speech parameters extension utterance /a/, /i/, /u/, MDVP of CSL was used, and nVHI-10 was used for evaluation to investigate the recognition accuracy of the speech between groups. The results of this study summarized as follow. First, there were significant differences in the comparative analysis result of Fo, which is between acoustic parameters(Fo, jitter, shimmer, NHR) of /a/, /i/, /u/ according to menopause. There were no statistically significant differences in other variables(jitter, shimmer, NHR). However, the average value of the other variables has shown that postmenopausal population appeared higher than overall non-menopause population. Second, the comparative result of between groups total score of nVHI-10 according to menopause, there were no statistically significant differences. The result from comparative analysis between sub-items, menopause group has higher result except P20(have difficulties in speaking), and P26(can not continue to speak while speaking), but there were significant differences in E23(feel bad with my voice problem) and E7(feel nervous with my voice problem while having a conversation). Third, total score of nVHI-10 through menopause, there were no significant differences in all of /a/,/i/,/u/ acoustic parameter(Fo, jitter, shimmer, NHR). As discussed, there were no significant differences in total score of nVHI-10 even though Fo shows differences in female teachers with menopause compared to female teachers with non-menopause, because subjects did not recognize their own voices. On the other hand, voice change can not cause the big inconvenience as to the use of voice of the middle aged women. However, there were significant differences in sub-items, it is considered as unable to recognize the risk of the voice problem. As discussed in these results suggest that female teacher with menopause of quality of life in voice will be enhanced when produce and distribute the guidelines on voice hygiene or administration for voice protection.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 43. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 81. 직업적 음성사용자의 음성 82. 폐경이 음성에 미치는 영향 113. Voice Handicap Index-10 13Ⅲ. 연구 방법 181. 연구 대상 182. 연구 도구 193. 연구 절차 204. 자료 처리 215. 통계 처리 22Ⅳ. 연구 결과 231. 폐경집단과 비폐경집단 간 음향학적 매개변수 비교 232. 폐경 집단과 비폐경 집단 간 nVHI-10의 비교 293. 폐경유무에 따른 nVHI-10 총점과 음향학적 매개변수 결과와의 상관성 31Ⅴ. 논의 및 제언 32참고문헌 36영문초록 44부록 Ⅰ. 연구 동의서 46부록 Ⅱ. 사전 정보 수집 47부록 Ⅲ. nVHI(new Voice Handicap Index)-10 49부록 Ⅳ. 대상자 정보 50