본 연구는 어머니들의 정서표현과 유아의 창의적 인성과 정서지능은 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 어머니의 정서표현이 유아의 창의적 인성 및 정서지능에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하는 목적에서 이루어졌다. 이를 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성 및 정서지능은 일반적 배경에 따라 차이가 있는가? 둘째, 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성 및 정서지능 간에는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 어머니의 정서표현이 유아의 창의적 인성 및 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울, 인천, 경기에 소재한 유아교육기관(유치원, 어린이집)에 다니고 있는 만 4 세와 만 5 세 남, 여 유아 140명과 그들의 어머니를 대상으로 실시하였다. 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성에 대한 내용은 각 유아의 어머니가 평정하도록 각 가정으로 설문지를 배부하였고, 가정으로부터 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성에 대한 설문지가 회수된 유아에 한해 담임교사가 개별 유아를 관찰하여 정서지능을 평정하도록 하였다. 조사 기간은 2012년 12월 3일부터 2013년 2월 7일까지이며, 이 기간 동안 200부의 설문지를 가정으로 배부하였고, 이 중 회수된 147부의 설문지 중 응답 내용이 불성실한 설문지 7부를 제외한 140부를 본 연구에 사용하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 어머니의 정서표현을 측정하기 위해 Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke와 Fox(1995)가 제작한 가정에서의 자기표현 질문지(Self-Expressiveness in the Family Questionnaire)를 한영민(2005)이 번안한 것을 사용하였고 유아의 창의적 인성을 측정하기 위해 Rimm(1983)의 PRIDE(Preschool and Kindergarten Interest Descriptor)를 정민자(2005)가 수정, 보완한 도구를 사용하였다. 그리고 유아의 정서지능을 측정하기 위해 Salovey와 Mayer(1996)가 제안한 정서지능의 개념모형을 토대로 김경희(1999)가 제작한 교사용 유아 정서 지능평정척도를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균과 표준편차 , t 검증과 일원변량분석, Scheffe 검증, Pearson의 상관분석 및 선형회귀분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 연령이 많고, 학력이 높으며, 가정의 월평균 소득이 높은 어머니들이 긍정적인 정서표현을 많이 하는 것으로 나타났고, 연령이 낮은 어머니들이 부정적 정서표현을 많이 하는 것으로 나타났다. 유아의 창의적 인성은 어머니의 연령이 높을수록 유아의 창의적 인성 하위요인 중 독특성이 높게 나타났고, 유아의 창의적 인성 하위요인 중 상상-유희성에 있어서는 여아가 남아보다 더 높은 것으로 나타났다. 어머니의 학력이 낮을수록 유아 정서지능 중 자기 정서의 이용이 높은 것으로 나타났으며 가정의 월평균 소득이 낮을수록 유아의 정서지능이 높은 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따른 정서지능의 차이를 알아 본 결과 하위요인 중 감정조절 및 충동억제에서 만 5세가 높게 나타났다. 둘째, 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성간의 관계를 분석해 본 결과 어머니의 긍정적 정서표현이 유아의 창의적 인성과 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 어머니의 정서표현과 유아의 창의적 인성 하위요인 중 독특성, 다양한 관심, 상상-유희성에 있어 정적인 상관관계를 보였고, 어머니의 정서표현과 유아의 정서지능 간에는 정적인 상관관계를 보였으나 통계적으로 유의미하지는 않았다. 셋째, 어머니의 정서표현은 유아의 창의적 인성 전체와 하위요인 중 독특성, 다양한 관심, 상상-유희성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 유아의 정서지능에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
ABSTRACT
The Effect of Emotional Expression of Mother on Creativity Personality and Emotional Intelligence in Young Children
Kim, Mi-Kyung Major in Early Childhood Education The Graduate of Education Sungshin Women''s University
The purpose of this study is to examine what types of differences between mother’s emotional expression and creative personality of children aged three to six and Emotional Intelligence exist and how mother’s emotional expression influences on children’s creative personality and emotional intelligence. The following questions are set to find the objectives of the study.
First, How can the various circumstances make a difference in mother’s emotional expression, children’s creative personality and emotional intelligence. Second, What is the correlation of mother’ emotional expression and children’s creative personality and emotional intelligence. Third, what is the impact of mother’s emotional expression on children’s creative personality and emotional intelligence.
The study is conducted with 140 mothers whose children aged three to four, and they go to preschools located in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do. The questionnaires contained mother’ emotional expression and children’s creative personality are sent to each mother to make the mothers feel at ease to complete the questionnaire. The teachers are asked to examine and assess emotional intelligence of children whose mothers sent the questionnaire back only.
The study was conducted between December 3rd, 2012 and February 7th, 2013 by distributing two hundred questionnaire copies. Collected questionnaire was one hundred and forty-seven copies, but seven copies are excluded due to their in sincere responses. Accordingly, only one hundred and forty questionnaire copies are used for the study.
The study uses a test which Han, Young-Min adapted from Self-Expressiveness in the Family Questionnaire devised by Halberstadt, Cassidy, Stifter, Parke and Fox in 1995 to measure mother’s emotional expression. A test Jung Min-Ja devised in 2005 by modifying and amending PRIDE: Preschool and Kindergarten Interests Descriptors (Rimm, 1983) is used to measure children’s creativity. Also, Children’s Emotional Intelligence Rating Scale devised by Kim, Kyung-Hee in 1999 based on Salovey and Mayer’s (1996) model of Emotional Intelligence (EI) is used to measure children’s emotional intelligence. The collected data is examined based on frequency and percentage, mean and standard deviation, t-test and analysis of variance by ranks, Scheffe Test and Pearson’s correlation analysis as well as Multiple regression depending on target issues of the study.
The findings of this study are as follows: First of all, the finding shows that mothers express their emotion in positive occasions than negative occasion more often as mothers at home express positive emotions more frequently than negative emotions. Mature-age mothers, more educated mothers and mothers who live in higher-income household display positive emotion more often while younger mothers display negative emotion more often. Uniqueness, which is one of sub factors of children’s creative personality, is rated higher among children with mature age mothers. Meanwhile, boys rated higher than girls in an imaginary playfulness, which is one of sub factors of children’s creative personality. Children with less educated mothers tend to display frequent self-conscious emotions in children’s emotional intelligence, while children in low income families show higher emotional intelligence. According to the result of the difference of emotional intelligence based on different age groups, children aged four displays to manage emotional regulation and impulse control, which are sub factors of Emotional Intelligence, well. According to the correlational analysis of mother’s emotional expression and children’s creative personality, mother’s expressiveness of positive emotion has a positive correlation with children’s creative personality. Mother’s emotional expression displays a positive correlation with sub factors of children’s creative personalities such as uniqueness, various interest, imaginary-playfulness. Meanwhile, positive correlation between mother’s emotional expression and children’s Emotional Intelligence is found, but, the statistic is not very meaningful. Thirdly, mother’s emotional expression appears to have a positive influence on overall children’s creative personality and sub factors such as uniqueness, various interest and imaginary-playfulness, but, it does not impact on children’s emotional intelligence.
목차
목 차논문개요Ⅰ. 서론 11. 연구의 목적 및 필요성 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 정서표현 81) 정서표현의 개념 82) 어머니의 정서표현 92. 창의성과 창의적 인성 131) 창의적 인성의 개념 132) 유아의 창의적 인성과 관련된 변인 173. 정서지능 201) 정서지능의 개념 202) 정서지능의 구성요소 213) 유아의 정서지능과 관련된 변인 25Ⅲ. 연구 방법 281. 연구 대상 282. 연구 도구 293. 연구 절차 354. 자료 분석 36Ⅳ. 연구결과 및 해석 371. 일반적 배경에 따른 어머니의 정서표현, 유아의 창의적 인성 및정서지능 372. 어머니의 정서표현, 유아의 창의적 인성 및 정서지능간의관계 453. 어머니의 정서표현이 유아의 창의적 인성 및 정서지능에미치는 영향 48Ⅴ. 논의 및 결론 511. 요약 및 논의 512. 결론 및 제언 57참고문헌ABSTRACT부록