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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

전준영 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
김병탁
발행연도
2013
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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The high pressure hose has been used widely in the automobile and aircraft such as for the hydraulic systems, pneumatic brakes and oil supply systems, etc. Though employed on different working conditions, most of the hoses have the same features which its structural components have a nipple, socket or sleeve and rubber layers to prevent them from chemical damages and corrosions, and braid layer to improve tensile strength.
Due to its structural features, the high pressure hose has the possibilities to cause leakages on metal fitting if the clamping force is too small. The metal fitting can be classified into two categories, namely, primary and secondary metal fitting. The former is made in the hose manufacturing process, namely the crimping process, to clamp the hose with metal components, whereas the latter is for the connection of the hose to the hydraulic system. The crimping process leads to various stress and strain configurations in the hose, which give critical effect on the hose performance.
In this paper, the deformation characteristics of an aircraft fuel hose during the crimping process were analyzed using the nonlinear finite element method, to investigate the stress and strain distributions of an aircraft fuel hose assembly at the maximum jaw stroke and at the end of the crimping process. Also it has to follow the specification of AS2078 for the thermal shock burst pressure test, using coupled thermo-structure, to estimate the whole performance of hose and to predict the burst pressure of high pressure hose assembly. It is supposed that the results can provide the useful data to determine the optimal design parameters of the hose.

목차

목 차
Abstract iii
제 1 장 서 론 1
1.1 연구배경 2
1.2 연구목적 2
제 2 장 이론적 배경 4
2.1 고무관련이론 4
2.1.1 Neo-Hookean 6
2.1.2 Mooney-Rivlin 6
2.1.3 Ogden 9
2.2 고무재료시험법 개요 10
2.2.1 단축 인장 시험 11
2.2.2 2축 인장 시험 12
2.2.3 평면 전단 시험 13
2.3 대변형문제에 대한 유한요소해석 14
2.4 접촉문제에 대한 유한요소해석 21
2.5 열전도문제에 대한 수학적 접근 28
제 3 장 모델의 수치해석 32
3.1 해석모델 32
3.1.1 호스의 전체 치수 32
3.1.2 유한요소모델 34
3.2 재료물성치의 결정 34
3.2.1 PTFE 재료의 물성 35
3.2.2 강재의 물성 38
3.3 해석 파라미터의 선정 40
3.3.1 격자의생성 40
3.3.2 경계조건 41
제 4 장 결과 및 고찰 46
4.1 초기해석 46
4.1.1 행정거리 결정을 위한 해석 46
4.1.2 마찰계수에 대한 해석 55
4.1.3 유압시스템 체결 시에 대한 해석 64
4.2 종합해석 73
4.2.1 상온파열압력시험 75
4.2.2 열충격파열압력시험 80
제 5 장 결 론 86
참고문헌 88

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