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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

조성희 (계명대학교, 계명대학교 대학원)

지도교수
하영석
발행연도
2013
저작권
계명대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수12

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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본 연구는 동남아시아의 최대 자원부국이며 거대한 내수시장과 풍부한 인적자원을 보유한 인도네시아와 한국 간의 긴밀하고 고도화된 경제교류 및 협력을 유도하기 위한 하나의 방안으로 한국이 어떻게 인도네시아 시장의 무역과 물류시장을 확대할 것 인지를 분석하고 그에 따른 전략을 제시하는데 목적이 있다.
한국이 인도네시아 시장에서 무역 및 물류를 확대하기 위해서 먼저 큰 틀에서 확대 분야를 선정하고 두 번째로 세분화된 분야에서 우선순위를 정하여 선택과 집중을 통한 시장확대가 이루어져야 한다. 이를 위해 본 연구에서는 Vollarth가 제시한 현시비교우위지수를 기초로, 최근 3년간의 한?인도네시아 수출입 통계자료 등을 활용하여 인도네시아에서 무역확대가 가능한 품목을 선정하였다. 한편 인도네시아의 물류인프라환경, 자원 매장량과 생산량 그리고 물류정책 등을 기준으로 인도네시아 시장에서의 물류 확대분야를 선정하였다. 이를 근거로 AHP 분석에 필요한 제1계층의 요소로 현재주력수출품목확대, 미래유망수출품목확대, 물류인프라구축지원, 자원공동개발활용 등 4개 분야를 선정하였고, 제1계층의 평가요소별로 하위 6개 요소를 선정하여 총 24개 하위요소를 가지고 무역 및 물류분야 확대의 우선순위를 도출하였다.
현재주력수출품목 확대의 6개 하위요소는 인도네시아가 세계에서 10억 달러 이상 수입한 27개 품목 가운데, 한국에서 1억 달러 이상 수출한 13개 품목으로 현시비교우위지수 20이상을 충족시키는 광물성연료, 철강(제품), 플라스틱(제품), 고무(제품), 메리야스?뜨개질 편물, 인조섬유를 선정하였다. 미래유망수출품목 확대의 6개 하위요소는 인도네시아가 세계에서 10억 달러 이상 수입한 27개 품목 가운데, 한국에서 1억 달러 이상 수출한 13개 품목으로 현시비교우위지수 20이하의 조건을 만족시키는 품목 가운데 원자로?보일러?기계류(부분품), 전기기기(부분품), 차량(부품), 유기화학품, 알루미늄(제품), 광학?정밀?의료기기(부분품)을 선정하였다.
물류인프라구축지원의 6개 하위요소는 인도네시아의 경제개발 마스터플랜과 열악한 사회간접자본시설, 물류환경, Word bank의 Logistics Performance Index, 자카 르타 무역관의 물류시장 분석자료 등을 근거로 물류하드웨어, 물류소프트웨어, 자원운송 3개 분야에서 선정하였다. 물류하드웨어 분야에서 고속도로 및 철도건설, 항만?공항터미널 건설 2개 요소를, 물류소프트웨어 분야에서 내륙물류터미널 건설, 물류정보시스템구축, 물류전문기업육성 3개 요소를, 자원운송 분야에서 인도네시아의 개발된 자원을 하역터미널까지 운송하기 위한 자원개발운송 인프라시설 건설 1개 요소를 선정하였다.
자원공동개발활용의 6개 하위요소는 광물자원, 산림자원, 자원가공 3개 분야에서 선정하였다. 광물자원 분야에서 인도네시아 다양한 자원의 매장량과 생산량을 기준으로 인도네시아 경제에 절대적 비중을 차지하고 있는 석유?가스(LPG?LNG), 석탄, 금속광물(니켈, 주석, 구리 등)개발 3개 요소를 선정하였다. 그리고 산림자원 분야에서 세계적인 생산 비중을 차지하고 있는 팜오일?고무, 목재?펄프생산 2개 요소를, 자원가공 분야에서 인도네시아에서 생산되는 광산물, 1차 산업 생산물을 가공?정제하여 부가가치를 높이는 자원가공 및 정제시설건설 1개 요소를 선정하였다.
위에서 선정된 총 24개 하위요소 간의 우선순위를 정하기 위하여 본 연구에서는 1970년대 Thomas L. Saaty가 제안한 AHP 실증분석기법을 사용하였다. AHP분석에 따르면, 전체적 관점에서 한국과 인도네시아 간에는 무역확대가 물류분야의 확대보다 약간 더 중요한 것으로 나타났다. 한국의 인도네시아 시장 무역 및 물류 확대를 위해 우선하여 고려해야 할 상위 6개 요소는 철강(제품)(0.067), 광물성연료(0.066), 고속도로 및 철도건설(0.064), 오일 및 가스개발(0.061), 전기기기(부분품)(0.52), 항만?공항터미널 건설(0.051) 등으로 나타났다. 이어 차 상위 우선순위 6개 요소는 차량(부품)(0.052), 원자로?보일러?기계류(부분품)(0.049), 광학?정밀?의료기기(부분품)(0.045), 유기화학품(0.043), 석탄개발(0.042), 자원가공?정제시설건설(0.041) 순이다.
이와 같은 분석 결과를 토대로 본 연구에서는 인도네시아의 규제적 외부환경을 극복할 수 있는 인도네시아 시장확대 전략을 제안하였다. 무역부문에서 한국은 인도네시아의 우수기업들과 인수 및 합병 또는 합작투자 등을 통하여 현지 기존 기업이 갖고 있는 이점을 활용하는 현지화 전략을 제시한다. 또한 인도네시아보다 비교우위에 있는 싱가포르 등 인근 ASEAN국가에 기업을 설립하여 인도네시아 시장에 진출하는 방안을 제안하였다. 이렇게 함으로써 인도네시아 시장의 수입 및 통관규제를 완화할 수 있음은 물론 법적인 제약조건을 해소할 수 있다. 그리고 인도네시아의 수출입자들이 한?ASEAN FTA를 잘 활용하여 수입을 확대할 수 있도록 인도네시아 정부와 협의하여 수입규제, 통관 정보제공 및 교육의 장을 마련하는 방안을 마련하여 시행하여야 한다. 물류부문에서는 한국기업들이 인도네시아의 물류인프라 건설사업에 투자할 경우 최소수입을 보장 받을 수 있도록 협상하여야 한다. 또한 인도네시아의 물류인프라건설과 자원개발을 연계한 한국형 패키지 딜 모델을 활용하여, 인도네시아의 물류운송네트워크 구축사업에 참여할 수 있도록 지원하여야 한다. 또한 인도네시아가 필요로 하는 제련(Smelter)사업, 저열량 석탄의 업그레이드사업 등 자원가공?정제 프로세스사업에 참여하고 가공된 제품은 현지 내수시장, ASEAN 등으로 시장을 확대하도록 제안하였다. 제도적 환경개선 부문에서는 양국의 무역 및 물류전문가가 참여하는 한?인도네시아 무역 및 물류포럼의 개최 등 공동협력시스템을 구축하여 관련분야의 교류확대를 저해하는 요소들을 제거해 나가는 작업이 요구된다. 한편 수도 자카르타에 한국상품상설전시관을 운영하여 상품무역을 확대 하는 것은 물론, 물류인프라 건설시 최소수입보장(MRG) 협상, 그리고 투자인센티브 제도의 신설 등의 전략을 지속적으로 추진하여 인도네시아가 자국산업 보호를 위해 추진하는 규제적?제도적 환경을 조정?개선해 나가는 것이 필요하다.
본 연구에서 제시된 연구방법과 연구내용은 한?인도네시아의 시장 연구를 하는 연구자들과 기업인들에게 많은 시사점을 제공하고 있다. 무역 및 물류확대를 위한 다양한 요소들의 우선순위를 활용하여 인도네시아 시장에서의 무역 및 투자확대를 추진할 수 있으며 현지화 전략에 대한 아이디어를 얻을 수 있을 것으로 기대한다. 또한 인도네시아와 관련된 후속 연구자들의 연구에 활용할 수 있는 기초적인 토대를 마련하였다는 것에 연구의 의의가 있다.

Indonesia is host to the most abundant natural resources in South East Asia and possesses a large domestic market and plentiful human resources. This thesis analyzes how Korea can expand its trade and logistics opportunities in the Indonesian markets and derives appropriate strategies for promoting the intimate economic exchange and cooperative relationship between Korea and Indonesia.
The study first identifies the factors for the promotion from the macro perspective and then narrows them down to more sub-factors according to a priority list. With a view to achieving that purpose, the RCA (Revealed Comparative Advantage) index proposed by Vollarth for the recent three years of trade statistics between Korea and Indonesia was adopted to identify the products for expansion in Indonesia. At the same time, Indonesian logistics environment, natural resource preservation and development, and logistics policies were considered to identify the factors for logistics expansion in the Indonesia local market. Combining these two processes has enabled to derive factors required for an AHP. Specifically, as for the first hierarchy factors such four factors are identified as an expansion of the incumbent major export products, an expansion of the future export products, the construction of logistics infrastructure support, and the joint resource development and utilization. Subsequently, the six sub-factors in each of six major areas area were identified so that total 24 sub-factors were used to derive the priority list for expanding market opportunities in Indonesia’s trade and logistics.
The six sub-factors in the area of the expansion of the incumbent major export products identified mineral fuels, steel (steel products), plastics (plastic products), rubber (rubber products), knitting products and artificial fiber. All these products revealed the RCA index value of more than 20 among the 13 the products that Korea has exported more than 100 million dollars out of 27 products that Indonesia has imported more than one billion dollars from the world. The six sub-factors in the area of the expansion of the future export products nuclear reactors, boilers, machinery (parts), electrical products (parts), vehicles(parts), organic chemical products, aluminium (products), optical, precision and medical products (parts). These products all showed the RCA index value of less than 20 among the 13 products that Korea has exported more than 100 million dollars out of the same 27 products that Indonesia has imported more than one billion dollars from the world.
The six sub-factors of the building logistics infrastructure support selected three areas of logistics hardware, logistics software, and resource transportation after contemplating on Indonesia’s economic development master plan, inferior SOC (social overhead capital), logistics environment and Logistics Performance Index developed by World Bank, as well as analytical reports of Indonesian logistics markets by KOTRA Jakarta. In particular, logistics hardware noted two factors of national highway and railroad construction and seaport and airport terminal construction. The logistics software area has noted the construction of hinterland logistics terminal, building a logistics information system and promoting logistics specialization companies while the resource development transportation has noted building resource development transportation infrastructure which will enable to move from the resource extraction site to the loading terminal.
The six sub-factors in the joint resource development and utilization were taken from mineral resources, forestry resources and resource processing. Among the mineral resources, petroleum and gas (LPG. LNG), coals, and nonferrous metals (nickel, tin, copper etc.) were selected. In the forestry resources, palm oil and rubber, timber and pulp were identified. Constructing resource processing and refinery facilities was identified in the resource processing for enhancing the value addition of the Indonesian minerals.
The AHP technique proposed by Thomas L. Saaty was adopted in the process of prioritizing the 24 sub-factors. The AHP results indicated that the trade expansion would be slightly more important than the logistics expansion for the bilateral relationship between Korea and Indonesia. The top six factors required for the expansion of Korea’s share in the Indonesian trade and logistics markets included steel products (0.067), mineral fuels (0.066), constructing highways and railroads (0.064), oil and gas development (0.061), electrical machinery (parts)(0.52), construction of seaport and airport terminals (0.051). The six factors in the next tier included vehicles (parts) (0.052), nuclear reactor, boilers, machinery (parts) (0.049), optical, medicine and precision equipment (parts) (0.045), organic chemicals (0.043), coal development (0.042), constructing resource processing and refinery facilities (0.041).
The analytical results have enabled to form the expansion strategies in the Indonesian market which might help overcome the Indonesian restrictive regulatory environments. In the trade section, the localization strategy was proposed such that Korean firms might take over through mergers and acquisitions (M&As) or form joint ventures with local companies. This strategy will enable Korean companies to capitalize the advantages possessed by Indonesian local enterprises. Another strategy suggested is entering Indonesian markets through companies based in Singapore or in other ASEAN member countries which have a relatively comparative advantage in accessing to the Indonesian market. This particular strategy would help abate the restrictions imposed on imports and customs in the Indonesian markets and circumvent legal restrictions. Additionally, a joint effort by Korea and Indonesia would have to be made in order to provide information and create educational opportunities. It is because exporters and importers in Indonesia could take advantage of the Korea-ASEAN FTA(Free Trade Agreement). In the logistics area, an effort through negotiations at the government level should be made such that Korean investments made for the Indonesian logistics infrastructure construction could generate a minimum revenue guarantee of profits. Alternatively, a ‘Korean’ style package deal model can be developed by combining resource development with infrastructure construction which will enable Korean companies to participate in the Indonesian infrastructure construction. A suggestion has also been made such that Korean companies might participate in such resource processing projects as constructing smelters, low heating value coal upgrading projects and export the final products to Indonesian domestic market and to ASEAN markets. In the systemic and regulatory environment, a joint cooperative effort was suggested so that such Korea- Indonesia joint trade and logistics forum could be established. The forum would enable experts from both countries to share their expertise in identifying any major huddles and finding measures to improve them. Further suggested strategies include an establishment of Korean product exhibition hall in Jakarta so as to expand goods trading; negotiations for an MRG(Minimum Revenue Guarantee) for the infrastructure investment; and creating investment incentives may help adjust or improve local regulatory restrictions placed in Indonesia.
The analytical methods and results have strong implications for the researchers and entrepreneurs who are interested in conducting researches on Korea-Indonesia markets. The factors prioritized and identified for the expansion of the trade and logistics market in Indonesia will enable trade and investments in the markets while providing for the firms opportunities for appropriate localization strategies. Further significance is laid on the fact that the thesis has also contributed to providing a significant foundation for spurring future research on the Indonesian economy.

목차

1. 서 론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.1.1 연구의 필요성 1
1.1.2 연구의 목적 3
1.2 연구방법과 논문구성 5
1.2.1 연구방법 5
1.2.2 논문구성 6
1.3 연구의 이론적 배경과 선행연구 8
1.3.1 이론적 배경 8
1.3.2 선행연구 13
2. 인도네시아의 무역 및 물류시장 18
2.1 인도네시아의 경제개관 18
2.1.1 일반현황 18
2.1.2 경제규모 21
2.2 인도네시아의 물류시설 현황 24
2.2.1 도로 24
2.2.2 철도 26
2.2.3 항만 27
2.2.4 공항 28
2.3 인도네시아의 경제개발계획과 전망 28
2.3.1 경제개발 MASTERPLAN 28
2.3.2 경제특징 32
2.3.3 경제성장 전망 34
2.4 한인도네시아의 무역규모 및 물동량 35
2.4.1 무역규모 35
2.4.2 물동량 39
3. 한ASEAN FTA와 그 영향 40
3.1 ASEAN의 개요 40
3.2 ASEAN과 한국 41
3.2.1 한ASEAN의 관계 41
3.2.2 한ASEAN FTA 42
3.3 한ASEAN FTA의 인도네시아 적용 43
3.3.1 상품무역협정 43
3.3.2 서비스자유화협정 44
3.3.3 투자자유화협정 45
3.4 한ASEAN FTA발효 이후의 변화 47
3.4.1 무역과 물동량 47
3.4.2 투자규모 47
3.4.3 경제협력 MOU체결 50
3.4.4 공적개발원조 52
3.4.5 인도네시아 기업의 한국진출 54
4. 인도네시아 무역 및 물류 확대요소의 계층적 구조분석 55
4.1 무역 확대요소의 선정 55
4.1.1 현시비교우위지수 55
4.1.2 현재주력수출품목 57
4.1.3 미래유망수출품목 60
4.2 물류 확대요소의 선정 61
4.2.1 물류인프라구축지원 61
4.2.2 자원공동개발활용 63
4.3 무역 및 물류 확대요소의 계층분석 65
4.3.1 계층적 구조분석(AHP: Analytical Hierarchy Process)방법 65
4.3.2 설문조사 방법 81
4.3.3 AHP분석 결과 82
4.3.4 분산분석(ANOVA) 검증 91
5. 인도네시아의 무역 및 물류 확대전략 96
5.1 무역확대 전략 100
5.1.1 현지화 전략 모델 100
5.1.2 ASEAN국가 거점 인도네시아 진출 102
5.1.3 한ASEAN FTA의 이용률 제고 104
5.2 물류확대 전략 105
5.2.1 최소수입보장(MRG) 협상 105
5.2.2 한국형 패키지 딜(Package deal) 모델 107
5.2.3 물류운송네트워크 구축 109
5.2.4 자원가공과 연계한 자원개발 111
5.3 제도적 환경개선 113
5.3.1 공동협력시스템의 구축 113
5.3.2 한국상품 상설전시관의 개설운영 115
5.3.3 자원개발사업 지원 115
5.3.4 투자인센티브 협의 116
5.3.5 조정기능 강화 117
6. 결 론 119
참고문헌 126
영문초록 131
국문초록 139
부 록 145

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