新安船은 1323년(至治 元年) 中國 浙江省 寧波에서 출발하여 日本 하카다(博多)로 향하던 중 침몰한 中國 元代의 貿易船이다. 이 침몰선에서는 14세기 동아시아의 경제 · 사회 · 문화 등을 이해하는데 중요한 토대가 되는 유물들이 대량으로 출수되어 매우 중요한 의미를 지니고 있다. 신안선에서는 여러 종류의 유물이 출수되었는데, 그 대부분은 도자기로 이에 대한 선행연구가 활발히 진행되었다. 도자기의 수량에는 미치지 못하지만 적지 않은 양의 금속 유물이 출수되었다. 여러 연구자들이 신안선에서 출수된 금속 기물의 조형적 특징과 용도 등에 대하여 검토하였지만, 이에 대한 세부적인 논의는 이루어지지 않아 아직 검토의 여지가 많이 남아 있다고 생각한다. 본 논문에서는 신안선에서 출수된 금속 유물들 가운데 倣古銅器에 대하여 검토하고자 한다. 이를 위하여 먼저 Ⅱ장에서는 新安船의 出現 背景을 살펴보고, 아울러 전체 出水 遺物의 현황을 정리하여 그 가운데 방고동기가 차지하는 비중과 위치를 알아보겠다. Ⅲ장에서는 신안선 출토된 방고동기를 기형별로 분류하여 각각의 조형적 특징을 추출하고, 각각의 기형을 송원대의 여러 禮器圖說에 보이는 기물들과 비교해 보고자 한다. Ⅳ장에서는 元代 墓葬 出土 倣古銅器와 新安船 出水 倣古銅器의 비교 분석을 통하여 신안선 출수 방고동기의 독자적인 특징에 대하여 살펴보고자 한다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 위의 내용을 바탕으로 新安船에서 출수된 倣古銅器의 실제적인 용도를 당시의 종교 · 문화적인 측면에서 고찰해봄으로써 신안선의 방고동기가 무역품의 하나로 동아시아에서 교역될 수 있었던 배경에 대하여 살펴보고자 한다. 신안선 출수 倣古銅器의 대표적인 종류는 甁과 壺, 香爐, ?로 분류할 수 있다. 전체적인 유형의 특징을 두 가지로 나누어 살펴보면 첫 번째 유형은 비교적 예기도설의 영향이 충실이 반영된 유형이다. 두 번째 유형은 예기도설에서 그 조형을 찾을 수 없고 일반적인 실용기의 형식을 보이는 유형이다. 다음으로는 元代 墓葬 出土 倣古器物과 新安船 出水 倣古銅器 비교를 통하여 같은 시기 제작된 방고기물에 차이가 존재함을 살펴볼 수 있다. 이를 통하여 같은 시기에 제작된 방고기물이라도 기물의 용도나 수요처에 따라 기물의 유형이 다르게 제작된 것임을 알 수 있다. 新安船 出水 倣古銅器의 용도는 14세기 동아시아 종교 · 문화적 상황에 비추어 설명할 수 있다. 먼저 종교적인 용도로는 불교 공양구의 용도로 사용된 것이다. 신안선 출수 목패를 통해 신안선의 대표적인 수요처가 사찰임이 밝혀졌다. 따라서 신안선 출수 방고동기는 불교사찰의 공양구로 사용하기 위한 주문제작된 것으로 생각해 볼 수 있다. 문화적인 용도로는 송대 사대부들에 의해 시작된 문인문화와 관련하여 설명할 수 있다. 송대 문인들은 각종 예술품과 골동을 수집하고 분향과 화훼 문화의 향유를 통해 자신들의 정체성을 구현하였다. 이러한 분향과 화훼 문화의 발전으로 인하여 이 시기 향로와 화병의 제작이 활발해진다. 더불어 宋 徽宗代 시작된 古銅器 倣製와 이가 맞물려 고동기형 향로와 화병이 제작되는 것이다. 송대 초기에는 방고동기가 禮器의 목적으로 제작되었으나 이가 문인문화에 차용되면서 점차 일상 실용기의 형식으로 제작되는 것이다. 송대 문인문화의 하나로 등장한 분향과 화훼문화는 원대에까지 이어져 원대 문인들 사이에서도 이가 크게 유행하게 되는 것이다. 나아가 이러한 문화는 고려와 일본에까지 전해져 고려와 일본 문인귀족 사이에서도 방고동기형 향로나 화병이 유행한다. 이처럼 신안선 출수 倣古銅器는 送代 시작된 방고동기의 유행이 元代 까지 지속되어 이 시기 문예사조를 반영하고 있는 중요한 공예품이다. 나아가 방고동기가 동아시아 전체로 확산되는 과정을 보여주고 있다. 또한 원대 제작된 방고동기의 독자적인 특징을 살펴볼 수 있는 공예품이라는 점에서 미술사적 의의를 찾을 수 있다.
The Shinan Wreck is the Chinese Yuan-dynasty''s merchant ship(商船) which started from Zhejiang(浙江省), Ningbo(寧波) in 1323 and sank while it was heading for HaKaDa(博多), Japan. This sunken ship has very important meaning, it was inundated enough historic relics to serve as the essential foundation for understanding economics, societies, and cultures etc. of the East Asia in 14th century. This thesis will talk about the antique-shaped Chinese Bronzes(倣古銅器) out of the metallic relic which was inundated at Shinan Wreck. Shinan Wreck inundation antique-shaped Chinese Bronzes could be categorized by Bottles(甁, 壺) and incense burners(香爐), Cup in Bronze ku(?) which are the typical category. Classifying the characterization of the general type into two, the first type is a type with relatively story of ritual bronzes''s(YeGiDoSul, 禮器圖說) effect reflected faithful. The second type cannot be found at the story of ritual bronzes''s(禮器圖說), but it is a type with general resources content. Next, we are able to look at the existence of the difference in the antique-shaped Chinese Bronzes designed at the same period, through the comparison between the Yuan-dynasty''s catacomb treasure-trove antique-shaped Chinese Bronzes and Shinan-Wreck inundation antique-shaped Chinese Bronzes. Through this, we could notice that the utensil type is created differently according to the use and the demand, even though the antique-shaped Chinese Bronzes are created at the same period. Shinan-Wreck inundation antique-shaped Chinese Bronzes''s use was explained according to the East Asian situation of religious and cultural in 14th century. First, for the religious use, it was used as the use of the Buddhist food container. For the cultural use, it could be explained by the relation of the writer culture, started by Song period''s writer. Song period''s writers collected various art works and antiques, and they materialized their own retention through the rejoice by burning incense and flowering plant culture. Due to this, in this period, the incense burner and the flower bottle making was done actively. In addition, The antique-shaped Chinese Bronzes prevention of the breeding and extermination, and ''The antique-shaped Chinese Bronzes'' types of incense burner and the flower bottle were produced with the same needs, starting at Song ''Hwee-jong''. At the beginning of Song period, the antique-shaped Chinese Bronzes Age artifacts was produced for the purpose of the artistic container, gradually, it became to be produced with the form of practical and daily ones as the writer culture comes. Coming along with one of the Song period''s writer culture, the incense burner and the flower bottle were continued until the Yuan period, and it became to be prevalent high among Yuan period''s writer. Moving forward, these culture was descending into Koryu and Japan, and the culture of the antique-shaped Chinese Bronzes typed incense burner and flower bottle, is popular between the Koryu and the Japanese writer noble. Like this, Shinan Wreck inundation antique-shaped Chinese Bronzes are the classic, started at the Song period and continued till the Yuan period, this is a very important art work which reflects the critical thought on this period of time. Moving on, this shows the process of spreading to the whole East Asia. Also, it could be viewed as a historic artwork for us to find the distinguished features of the antique-shaped Chinese Bronzes, created in Yuan period.