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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

임정민 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
成泰慶
발행연도
2013
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Global positioning system (GPS) provides the position accuracy of 15 m standard positioning service (SPS). By differencing measurements between receivers, common error sources such as the ionospheric error can be cancelled and the absolute coordinates is transformed to the relative coordinates. When carrier phase measurements are also used in determine position, the positioning precision increases compared to code only measurements. However, integer ambiguities have to be fixed before using carrier phase measurements, which takes considerable time to solve it.
Carrier-smoothed relative GPS (CS-RGPS) utilizes double differenced carrier and code measurements together and the integer ambiguities are roughly estimated using single- or several-epoch measurements. Once the integer ambiguity is determined, integer ambiguity estimation error would act like bias error. Not only high performance but also low cost receivers are suitable to use this method.
Carrier-smoothed GPS (CS-GPS) uses single differenced carrier and code measurements which cannot cancel ionospheric and tropospheric errors. On the other hands, the positioning error behaves as bias for a short time. When the visible satellite set is changed or cycle slip occurs in carrier measurement, this bias would be abruptly changed and the trajectory becomes discontinuous. To make the trajectory continuous, dead-reckoning (DR) sensors can be exploited. Moreover, performance of position estimate is improved when CS-GPS and DR are integrated together. Using CS-GPS, DR sensor errors are precisely compensated to provide accurate position estimate even when the GPS signals are blocked for a period of time. At the same time, continuous trajectory can be obtained regardless of cycle slip in carrier measurements and changes in visible satellite set. By field experiments, performance of the proposed methods are analyzed.

목차

제 1 장. 서론 1
제 2 장. 기존의 GPS 측위 기법 연구 3
2.1 코드 기반 GPS 측위 기법 4
2.1.1 Ephemeris 정보를 이용한 위성 위치 계산 5
2.1.2 코드 기반 Standalone GPS 기법 12
2.1.3 코드 기반 DGPS / RGPS 기법 21
2.2 반송파 위상 기반 GPS 측위 기법 24
2.2.1 Carrier-phase DGPS 25
2.3 기존의 반송파 평활화 GPS 측위 기법 30
제 3 장. 궤적 정밀도 향상을 위한 반송파 평활화 RGPS 35
3.1 개요 35
3.2 수학적 모델 36
3.3 실험 결과 정리 38
3.3.1 정지 상태 실험 38
3.3.2 이동 상태 실험 42
제 4 장. 궤적 연속성 향상을 위한 반송파 평활화 GPS 47
4.1 개요 47
4.2 수학적 모델 48
4.3 실험 결과 정리 56
4.3.1 정지 상태 실험 56
4.3.2 이동 상태 실험 60
4.3.3 사이클 슬립 검출 및 보상 실험 63
제 5 장. 결론 68
참 고 문 헌 70
ABSTRACT 71

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