국가이미지는 다양한 정보를 바탕으로 형성되는 다차원적이며 종합적인 심상이다. 국가이미지의 형성경로 가운데 대인적 접촉은 가장 왜곡되지 않은 국가 이미지를 형성하며, 긍정적인 이미지 변화에 영향을 미친다는 선행연구를 근거로 본 연구는 문화동반자사업 참가자의 한국 국가이미지 변화를 조사하였다. 자료 수집은 문화체육관광부가 주관하는 2013년 문화동반자사업의 문화연수프로그램에 참가한 외국인 총 72명을 대한 전수조사이며, 2013년 6월부터 2013년 11월까지 약 6개월간 사전·사후 설문조사를 실시하였다. 설문지는 선행연구를 토대로 인지적·정서적 국가이미지, 대인적 접촉 그리고 행동의도 측정항목으로 구성되었으며, 자료 분석방법은 SPSS 20.0 프로그램을 통한 기술통계, 신뢰도 분석, 타당도 분석, 대응표본 t-검증, 독립표본 t-검증, 일원분산분석, 다중회귀분석이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문화연수프로그램에 참여한 외국인들의 한국 국가이미지의 사전·사후 설문조사 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다(p<0.05). 전체 국가이미지에 대한 사전(5.35), 사후 평균(5.54)이 프로그램 참여 이후 높아져, 참여 외국인의 한국 국가이미지가 향상되었음을 알 수 있다. 또한 국가이미지의 구성요소인 인지적이미지와 정서적이미지와 사전·사후 차이 분석결과 인지적 국가이미지의 사전?사후평균은 각각 5.34와 5.61로 사후점수가 높아졌으며, 이러한 차이는 t값 3.210(p<0.05)로 통계적으로 유의미한 차이가 있음이 증명되어 문화연수프로그램 참가자의 인지적 국가이미지는 연수 후에 향상된 것을 알 수 있다. 하지만 정서적이미지의 사전?사후평균은 각각 5.35와 5.54로 사후점수가 높아졌지만, 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 참여 외국인들의 인지적 국가이미지 하위요인에 대한 사전·사후 설문조사 결과, 정치를 제외한 경제, 사회, 문화 세 개 하위에서 국가이미지가 향상되었다. 이미지차이를 살펴본 결과 t값에서 사회(-4.634)가 가장 차이가 크게 나타나고 있어, 분야 중 사회에 대한 이미지 변화가 가장 컸으며, 다음으로 정치, 문화 순으로 나타나고 있다. 셋째, 정서적 국가 이미지 하위요인의 사전·사후 분석 결과 매력요인에서만 국가이미지가 향상되었다. 쾌적성, 역동성요인에서는 사전·사후의 이미지의 평균값이 향상되었지만 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았고 현대성요인은 이미지 평균값의 차이가 나타나지 않았다. 이는 매력요인의 즐거움, 흥미로움, 친절함 등의 정서적 요인들이 국가이미지를 향상시킨다는 것을 알 수 있다. 넷째, 참여 외국인들의 성별, 연령, 권역별에 따른 사전·사후 국가이미지에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았지만 선행연구에서는 국가별 국가이미지의 하위요인에 따라 유의미한 차이 나타나고 있어(백정희, 2003) 후속 연구가 필요할 것으로 보인다. 다섯째, 대인적 접촉이 국가이미지에 미치는 영향관계를 살펴본 결과, 커뮤니케이션 시간을 제외한 인터머시와 정보풍부성 요인이 국가이미지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 양적인 시간보다는 질적인 면이 중요하다는 선행연구를 뒷받침해 주고 있다(김소영, 2013). 즉, 한국인과의 접촉 시 느끼는 따뜻함, 믿음, 한국 적응에 필요한 도움 등의 정서적 교류가 국가이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 여섯째, 국가이미지가 한국에 대한 행동의도에 미치는 영향관계를 살펴본 결과, 인지적 이미지를 제외한 정서적이미지가 재방문의도과 추천의도에 통계적으로 유의미한 영향을 미친다는 결과가 나왔다. 이는 한국에 방문한 외국인이 주변사람들에게 추천하는 파급효과나 재방문 의사를 높이려면 정서적이미지가 향상되어야 한다는 것을 보여준다. 이와 같이 문화동반자사업과 같은 대인교류 기반의 문화연수 프로그램은 국가이미지 변화에 긍정적인 영향을 준다는 것을 확인하였다. 연구의 한계는 권역별로 충분한 연구대상을 확보하지 못하였고, 동일한 수준의 통제집단을 설정하지 못하였다. 그럼에도 본 연구는 문화동반자사업과 같은 인바운드 사업, 그 중에서도 일반적 교육연수 프로그램과 차별되는 문화교육연수프로그램의 효과성을 파악하고, 대인적 접촉이라는 측정도구를 사용한 것에 연구의 의의를 둘 수 있다. 국가이미지는 광범위하고 다각적인 경로를 통해서 형성되는 복합적인 이미지이므로 향후에는 다양한 변수를 고려한 양적 및 질적 연구가 함께 진행되어야 할 것이다.
Country Images are multi-dimensional and comprehensive images which are formed based on various informations. Based on related research showed that among methods of country image formation personal contacts develop most undistorted country image so it effects to positive country image changes, this research investigated changing images of korea among participants of Cultural Partnership Initiative. The Subjects were 72 foreigners who participated in the Culture training program of ''2013 Cultural Partnership Initiative conducted by Ministry of Culture, Sports and Tourism, and questionnaire survey was performed for 6 months from June 2013 to November 2013. Questionnaires are consisted of cognitive and emotional country image, personal contact and behavior intention measurement parts. And as methods to analyze data descriptive statistic through SPSS 20.0 program, reliability analysis, validity analysis, matching sample t-verification, independent sample t-verification, one-way analysis of variance and multiple regression analysis are used. The Results of this research are as follows. First, from results of pre and post questionnaire survey about country image of Korea among foreigners who participated to Culture training program, there were statistically meaningful differences(p<0.05). Average score about country image went higher after they attend to the program (5.35 to 5.54) so we assumed country image of Korea was improved among foreigners who participated in the program. Results from analyzing pre and post differences between cognitive image and emotional image which are elements of country image, pre and post average were 5.34 and 5.61. These differences showed T-value 3.210(p<0.05) so it is verified that there were meaningful statistical differences. According to these results it showed that cognitive country image of participated to the Culture training program improved after the program. The Pre and post average score of emotional image were 5.34 and 5.54, but showed no statistically meaningful difference. These results seemed effected by lack of sample count, individual difference about emotional image. Second, from results of pre and post questionnaire survey about sub factor of cognitive country image, country image was improved from economy, society and culture factor except politics. After analyzing Image difference, we found society(-4.634) showed most difference from T-value and politics, economy were next in order. Third, from results of pre and post analysis about sub factor of emotional country image, country image was improved only from fascination factor. Average value was improved from comfort and dynamic factor but it wasn''t statistically meaningful difference and there was no average value difference in modernity factor. This shows emotional factors from fascination factor like pleasure, interest and kindness improve country image. Forth, There wasn''t any statistically meaningful difference according to gender, age and region of participated foreigners but it seemed these results are because of lack of sample count. From advanced research(Back, J. 2003) there were meaningful differences about these so further research is needed. Fifth, after examine influencing relationship that personal contact effects to country image we found out that intimacy and information richness factor accept communication time factor have meaningful effect to country image. These results advanced research(Kim, S. 2013) which claim quality factor is more important than quantity of time. Emotional communication with Korean like warmth, trust which they feel when they communicate with Korean and helping them adapting to Korea give positive effect to country image. Sixth, after examine influencing relationship that country image effects to behavior intention to Korea, we found out that country image has statistically meaningful effects to recommendation intention. This means positive ripple effect can be expected as foreigners who have positive image about Korea after participating to the program return to their country. Like these we verified that culture training program like Cultural Partnership Initiative which is based on personal communication has positive effects to country image changing. As research limitation we couldn''t get enough sample count and set controlled group in same level. Nonetheless, this research has meaning because it investigated effectiveness of Inbound business like Cultural Partnership Initiative especially Culture education training program which can be differentiated from general education training programs and used personal contact as measurement tool. Country image is compositive image which is formed through extensive and multilateral route so both quantitative and qualitative research should be performed considering various variables.
목차
제1장 서론 = 1제1절 연구의 배경 및 필요성 = 11. 연구의 배경 = 12. 연구의 필요성 = 3제2절 연구의 목적 및 구성 = 41. 연구목적 = 42. 연구질문 = 53. 연구방법 = 64. 연구구성 = 6제2장 연구의 이론적 배경 = 8제1절 국가 이미지에 관한 이론적 고찰 = 81. 이미지 개념 = 82. 국가이미지 개념 = 103. 국가 이미지 구성요소 및 측정항목 = 134. 국가이미지 형성경로 = 165. 국가 이미지와 행동의도 = 18제2절 대인적 접촉에 관한 이론적 배경 = 191. 대인적 접촉 개념과 유형 = 192. 접촉가설 = 213. 대인적 접촉 측정항목 = 244. 타문화간의 대인적 접촉 = 285. 대인적 접촉과 국가이미지 = 32제3절 문화동반자사업 = 341. 문화동반자 사업개요 = 342. 문화동반자 사업 참여 국가별 현황 및 한국이미지 = 353. 문화동반자 사업의 성과 = 444. 문화동반자 사업 주관기관 주요활동 = 475. 국내 기존 유사사업의 현황 및 특징 = 526. 국외 기존 유사사업의 현황 및 특징 = 53제3장 연구방법과 설계 = 55제1절 연구모형 및 가설설정 = 551. 연구모형 = 552. 연구가설 = 55제2절 연구설계 및 연구방법 = 571. 연구대상 = 572. 조사절차 = 583. 자료분석방법 = 59제3절 측정문항 및 설문지 구성 = 601. 측정문항 = 602. 설문지 구성 = 66제4장 연구결과 분석 및 해석 = 67제1절 조사자료 분석 = 671. 조사대상자의 일반적 특성 = 672. 주요 기술변인 분석 = 69제2절 신뢰도 및 타당도 분석 = 711. 신뢰도 분석 = 712. 타당도 분석 = 73제3절 연구문제 분석 = 771. 국가이미지 차이 검증 결과 = 772. 인구통계학적 변수에 따른 한국 국가이미지 차이 검증 결과 = 793. 문화연수프로그램 참가자의 대인적 접촉이 한국 국가이미지에 미치는 영향 관계 = 804. 한국 국가이미지가 행동의도에 미치는 영향관계 = 82제5장 결론 및 논의 = 85제1절 연구결과 및 논의 = 85제2절 연구의 의의 및 시사점 = 881. 연구의 의의 = 882. 시사점 = 89제3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 = 96