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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이영제 (경상대학교, 경상대학교 항공우주특성화대학원)

발행연도
2014
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Aircraft lightning protection design for the fuel system is closely related to safety of flight. The use of composite material in aircraft has been recently in the interest of reducing the aircraft weight. However, the composite material yields the adverse effect of rendering the aircraft vulnerable to lightning strikes.
Lightning protection design for metal-material based aircraft has been well studied and the design technique has been well known. But lightning protection design for composite-material based aircraft has been relatively less studied and the design technique must be developed to meet the aircraft safety requirement.
In this study, lightning protection designs for the fuel tank structural component, the access cover, the fuel filler cap and the drain valve in carbon-fiber composite-material based aircraft are presented. Then, three steps (lightning strike analysis, lightning environment analysis, certification test) are conducted in accordance with FAA AC 20-53 to show compliance of the proposed protection designs with FAA airworthiness standard.

목차

1. 서론 1
1.1 본 연구의 배경 및 목적 1
1.2 낙뢰의 발생 및 항공기 피격 3
2. 연료시스템의 낙뢰보호 설계 분석 6
2.1 연료시스템 낙뢰설계의 접근 6
2.2 연료탱크 구조물의 낙뢰보호 설계 분석 7
2.3 Fitting 낙뢰보호 설계 분석 9
2.4 Access Cover 낙뢰보호 설계 분석 10
2.5 Drain Valve 낙뢰보호 설계 분석 12
2.6 Filler Cap 낙뢰보호 설계 분석 13
3. 인증 연구 14
3.1 낙뢰피격 영역 분석 14
3.1.1 낙뢰피격 영역 분석 과정 16
3.1.2 낙뢰피격 영역 분석 결과 19
3.2 낙뢰 환경 분석 20
3.3 인증시험 22
3.3.1 시험 선정 22
3.3.2 시험 준비 24
3.3.2.1 시험 품목 선정 24
3.3.2.2 시험 시편 제작 26
3.3.3 시험 수행 29
3.3.3.1 시험 Set-Up 30
3.3.3.2 시험 절차 33
3.3.4 시험 결과 34
3.3.4.1 주익 바깥영역 34
3.3.4.2 주익 안쪽영역 37
3.3.4.3 Filler Cap 39
3.3.4.4 Drain Valve 40
3.3.4.5 인증시험 결과 41
4. 결론 42

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